در این شورا جایی برای فقرا نیست و ما در اینجا درباره بحرین صحبت می کنیم که از آن عبور شد و برای پیوستن به شورا دعوتی از آن نشد نه در حال حاضر و نه در آینده. همچنین جایی برای بی طرف ها در بحران با کشور قطر و جنگ در یمن وجود ندارد و در این جا اشاره به کویت و سلطنت عمان است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحیلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم به جدیدترین تحولات در کشورهای عربی به ویژه در خلیج فارس پرداخت و نوشت: ما بر این باور نیستیم که نخستین نشست شورای هماهنگی عربستان سعودی و امارات در شهر جده در دو روز پیش همزمان به نخستین سالروز بحران خلیج فارس اتفاقی بوده است زیرا این شورا و رهبرانش یعنی شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی به منظور تقویت ائتلاف دو کشور علیه قطر « دشمن کوچک» و ضد ایران «دشمن بزرگ» برگزار شد.

این شورا که نخستین نشست خود را با امضای 60 توافقنامه برای راه اندازی 44 طرح استراتژیک مشترک برای زیر ساخت ها در عرصه های امنیت و صنایع نظامی، نفت، گاز و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی برای تحقق تکامل میان دو کشور به مثابه شلیک تیر خلاص به شورای همکاری خلیج فارس و ایجاد شورای همکاری دو جانبه«بسته»و محدود به دو کشور به عنوان جایگزین بسته و ممنوع برای چهار کشور دیگر تشکیل شده است و این شورای دو جانبه کمتر از یک وحدت ادغامی و بیشتر از اتحادیه کونفدرالی است.

«استراتژی عزم»که پایه اساسی این شورای هماهنگی است ما را به یاد عملیات نظامی «توفان قاطعیت» که دو کشور یعنی عربستان و امارات علیه یمن در سه سال  و دو ماه پیش به راه انداخته اند، می اندازد.استراتژی ای که به تولید ناخالص ملی یک تریلیون دلاری و صادارت نفت و گاز و دیگر تولیدات در حدود 700میلیارد دلار در سال تکیه دارد، این یعنی ما در برابر قدرت اقتصادی بزرگ قرار داریم که تلاش می کند تبدیل به قدرت نظامی بزرگ در منطقه شود؛البته اگر به آن اجازه داده شود.

در این شورا جایی برای فقرا نیست و ما در اینجا درباره بحرین صحبت می کنیم که از آن عبور شد و برای پیوستن به شورا دعوتی از آن نشد نه در حال حاضر و نه در آینده. همچنین جایی برای بی طرف ها در بحران با کشور قطر و جنگ در یمن وجود ندارد و در این جا اشاره به کویت و سلطنت عمان است.

ما بعید نمی دانیم که بارزترین گام ها در این شورای جدید«تشدید» اختلاف ها با کشور قطر و تشدید محاصره خفه کننده علیه آن و نیز تشکیل بازوی نظامی،سیاسی و اقتصادی در خلیج فارس است که محور تکیه گاه در هر گونه اقدام ضد ایرانی ایالات متحده آمریکا شود که همانطور که «دونالد ترامپ» رئیس جمهورش اعلام کرد با محاصره بی سابقه در تاریخ آغاز می شود و محاصره تحمیلی علیه کره شمالی در مقابل آن چیزی نیست.

اعتراض عربستان سعودی به تلاش های کشور قطر برای خرید سامانه دفاع موشکی«اس 400» روسیه و انتخاب فرانسه برای هشدار دوگانه به قطر و روسیه از طریق فرانسه درباره عملی کردن این مساله و تهدید به حمله به این سامانه موشکی در صورت تحویل آن به قطر چه بسا یکی از نشانه های نیت کنونی و آینده این شورای جدید و چه بسا با حمایت آمریکا باشد.

این شورا پیش از آن که شورای همکاری دوجانبه اقتصادی باشد «شورای جنگ» است که می خواهد عنوان قدرت منطقه ای جدید در منطقه باشد؛ اما آیا می تواند به این اهداف خود برسد و آیا جبهه نظامی علیه قطر پس از شکست تحریم تجاری و سیاسی تشکیل می دهد؟ و چه زمانی تشکیل می دهد؟ آیا پروژه ایجاد کانال«سلوی»و پایان ارتباط زمینی قطر با شبه جزیره عرب از جمله پروژه ها و طرح های مورد توافق عربستان و امارات است؟

پاسخ به این پرسش ها را به ماه ها و چه بسا سال های آینده واگذار می کنیم اما چیزی که می توانیم درباره آن سخن بگوییم این است که تشکیل این شورا اقدامی«تنش زاست»که بسیار خطرناک است و بسیار نگران کننده است:نگران کننده برای  کشورهای حاشیه خلیج فارس دیگر است که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم مورد هدف قرار دارند و چه بسا معادلات ائتلاف ها را در منطقه به شکل ریشه ای تغییر می دهد...و الله اعلم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.