رئیس جمهور آمریکا در آستانه اجلاس سران گروه 7 و در بحبوحه نزاع تجاری با متحدان، در صفحه توییتر خود به رهبران فرانسه و کانادا حمله کرد و آنها را به باد انتقاد گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در حالی که جنگ لفظی میان مقامات غربی بالا گرفته است، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در تازه ترین توییت های خود پاسخ تندی به انتقادات نخست وزیر کانادا و رئیس جمهور فرانسه داد.

در توییت ترامپ آمده است: «لطفا به نخست وزیر ترودو و رئیس جمهور ماکرون بگویید آنها تعرفه سنگینی علیه آمریکا وضع کرده و موانع غیرپولی ایجاد کرده اند. مازاد تجاری اتحادیه اروپا با آمریکا 151 میلیارد دلار است و کانادا، کشاورزان ما و دیگران را کنار زده است. فردا آنها را ببینید.»

در دومین توییت در همین خصوص، وی افزود: «نخست وزیر ترودو بسیار خشمگین شده و روابطی که آمریکا و کانادا سال ها داشته اند و بسیاری از چیزهای دیگر را زیر سوال برده است... اما به این حقیقت توجهی نکرده که تعرفه 300 درصدی بر لبنیات برای ما وضع کرده است - به کشاورزان ما ضربه زده و کشاورزان ما را کشته است!»

و در آخرین توییت او آمده است: «چرا اتحادیه اروپا و کانادا به مردم اطلاع رسانی نمی کند که سال هاست تعرفه های تجاری سنگین و موانع تجاری غیرمالی را به شکلی غیرعادلانه علیه کارگران، کارگران، و شرکت های ما وضع کرده است. تعرفه ها و موانع خود را تقلیل دهید یا ما خود را با شما هماهنگ می کنیم!»

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا پیش از برگزاری اجلاس سران گروه 7 در کانادا از آمریکا به دلیل تعرفه های تجاری انتقاد کردند.

ترودو در پاسخ به خبرنگار در خصوص افزایش تعرفه گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم و تاثیر آن بر فرصت های شغلی در کانادا پاسخ داد: مردم انتظار دارند که ما به رئیس جمهور آمریکا نشان دهیم که این اقدامات غیرقابل قبول است و حتی به شهروندان آمریکایی نیز آسیب وارد می کند. اقدامات آمریکا و دولت این کشور به فرصت های شغلی در این کشور آسیب می رساند. علاوه بر این مسئله باید خاطر نشان کرد فشارهای داخلی در آمریکا بسیار زیاد است و ممکن است این فشارها به بازنگری در این اظهارات زیانبار - مثل این اظهارات که کانادا، فرانسه و ناتو ممکن است به تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا مبدل شوند، منتهی شود. این در حالی است که ما از مدت ها پیش بهترین متحدان و دوستان آمریکا هستیم.

نخست وزیر کانادا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص حضور ترامپ در اجلاس سران گروه هفت گفت: رئیس جمهور آمریکا دوست دارد که فردی غیرقابل پیش بینی قلمداد شود. به هر حال تا این لحظه همه شواهد از جمله پیام توییتری او در صبح امروز ، حاکی از این است که او برای شرکت در گروه 7 به این جا بیاید.

ترامپ جمعه گذشته بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا تعرفه وضع کرد و آنها را به ترتیب به 25 و 10 درصد رساند. ترامپ گفته که این تصمیم را در راستای مقابله با «تهدیدها علیه امنیت ملی» آمریکا اتخاذ کرده است. این اقدام با اعتراض شدید اتحادیه اروپا و دو همسایه آمریکا یعنی کانادا و مکزیک و همچنین برخی کشورهای اروپایی مواجه شد. این کشورها در سازمان تجارت جهانی از آمریکا شکایت کرده و متقابلا تعرفه واردات برخی کالاها از آمریکا را افزایش دادند.

این موضوع به نزاع تجاری شدیدی میان آمریکا و متحدانش تبدیل شده که از آن به عنوان مقدمه ای بر آغاز «جنگ جهانی تجاری» نام برده می شود.

این اختلافات بر اجلاس دور روزه سران گروه 7 که از امروز آغاز می شود، سایه انداخته است. ترامپ امروز جمعه و فردا در ایالت «کبک» کانادا با سران کانادا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ژاپن و ایتالیا دیدار می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.