سعودی ها و همپیمانان آنها حدود سه سال قبل وارد یمن شدند. اما این کارزار اکنون به باتلاقی برای سعودی ها و همپیمانانشان تبدیل شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: بدترین بحران انسانی در جهان احتمالا به شدت بدتر می‌ شود. در یمن، 8 میلیون نفر گرسنه هستند، بدترین حالت شیوع بیماری وبا در تاریخ شدیدتر می شود، مهم‌ ترین بندر این کشور به هدف جدیدی برای حمله در جنگ داخلی سه ساله این کشور تبدیل شده است. نیروهای (دولت مستعفی) یمن با حمایت امارات متحده عربی و عربستان تلاش می‌ کنند شهر بندری «الحدیده» با جمعیت 700 هزار نفری را که 70 درصد از کمک‌ های بشردوستانه برای زنده ماندن میلیون‌ ها غیر نظامی از این بندر وارد می‌ شود، اشغال کنند. آمریکا که تسلیحات و اطلاعات مورد نیاز ائتلاف امارات - عربستان را در این جنگ تامین می کند، باید از اهرم نفوذ خود برای توقف این اتفاق تلخ استفاده کند.

سعودی ها و همپیمانان آنها حدود سه سال قبل با هدف سرنگونی حوثی ها وارد یمن شدند. اما ظرف مدت کوتاهی این درگیری، به جنگی نیابتی تبدیل شد. این کارزار به باتلاقی برای سعودی ها و همپیمانانشان تبدیل شده،‌ که در حملات هوایی‌ شان هزاران غیرنظامی را کشتند اما در اشغال شهرهای این کشور شکست خوردند. همزمان زیرساخت‌ های بهداشتی و کمک‌ رسانی غذایی در این کشور تقریبا از بین رفته و باعث شده که میلیون‌ ها یمنی دیگر برای ادامه حیات خود به کمک‌ های بین‌ المللی وابسته باشند.

سعودی ها و برخی از حامیان آنها در واشنگتن مدعی هستند که اشغال بندر حدیده کار ارسال بسته‌ های امدادی را بهبود می بخشد و «قاچاق اسلحه و موشک به این کشور» را متوقف می کند. اما گروه های امدادرسان نظری متفاوت دارند و معتقدند که این حملات با مقاومتی قدرتمند مواجه خواهد شد و حتی اگر موفقیت‌ آمیز باشند، هفته‌ ها و ماه‌ ها طول خواهند کشید. هرگونه توقف مستمر در ورود کشتی‌ های امدادی به حدیده می تواند یمن را با خطر گرسنگی مواجه کند - و مبارزه با بیماری وبا را که تاکنون بیش از یک میلیون تن را در یمن مبتلا کرده، تقریبا غیر ممکن کند.

بالا گرفتن درگیری‌ های نظامی در یمن احمقانه است زیرا در شرایطی انجام می‌ شوند که چشم انداز دستیابی به سازش سیاسی ارتقاء یافته است. قرار است «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل متحد به یمن طرحی برای مذاکرات صلح را ماه آینده میلادی به شورای امنیت ارائه کند. آمادگی حوثی ها برای مذاکره، مسئولان را به این روند ترغیب می‌کند، آنها طرح‌ های «استان به استان» را برای توقف درگیری‌ ها و نیز توقف شلیک موشک‌ ها ارائه کردند. اما مشکل به عربستانی‌ ها و اماراتی‌ ها بازمی‌ گردد که به نظر می‌ رسد بیشتر به دنبال کنترل بنادر یمن هستند تا پایان دادن به این جنگ.

در اینجاست که ما به آمریکا می‌ رسیم. هم دولت اوباما و هم دولت ترامپ از ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان حمایت کردند و همزمان تلاش کردند تا از شدت بمباران‌ های بی‌ پروا و وخامت بحران انسانی بکاهند. زمانی که سعودی ها سال گذشته میلادی محاصره سختی را بر حدیده اعمال کردند، ترامپ با صدور بیانیه ای از عربستان خواست اجازه دهد مواد غذایی، سوخت، آب و دارو وارد یمن شود تا به دست یمنی‌ هایی که به آن نیاز دارند، برسد. به این ترتیب محاصره، بلافاصله برداشته شد.

اکنون با وجود مخالفت های شدید در کنگره، و به عنوان بخشی از کارزار ضد ایران، دولت ترامپ متعهد به افزایش حمایت‌ هایش از عربستان و امارات شده و تلاش می‌ کند به این دو هم پیمان خود دو میلیارد دلار تسلیحات دیگر بفروشد. اما واشنگتن در عوض، باید عربستان را ترغیب کند تا مذاکرات صلح را جدی بگیرد و نیز مانع پیشروی اماراتی‌ ها به سمت حدیده شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.