آمریکا به عنوان سردمدار ناتو، روند تقویت حضور نظامی و تسلیحاتی در شرق اروپا را در پیش گرفته و لهستان نیز به این اقدام چراغ سبز نشان داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تازه ترین خبرها از بالا گرفتن درگیری های لفظی و افزایش تنش ها میان روسیه و لهستان در حوزه شرق اروپا خبر می دهد.

این تنش ها از زمانی آغاز شد گرفت که وب سایت لهستانی «نیزالزنا»ی لهستان، در تاریخ 23  ماه مه با انتشار گزارشی مدعی شد که فردی که فعالیت های پنهان روسیه را دنبال می کند، اطلاعاتی را ارائه کرده که نشان می دهد مسکو در حال راه اندازی «جنگ بزرگ هیبریدی» علیه لهستان است.

نیزالزنا به نقل از «مارسین ری» سرپرست خدمات آنلاین متمرکز بر «ستون پنجم روسیه در لهستان» مدعی شد که ماشین تبلیغاتی روسیه اعلب الیگارش های روسیه هستند که با کرملین در ارتباط هستند.

نیزالزنا گزارش داد خدمات «ستون پنجم روسیه در لهستان» می تواند در لهستان به راحتی و بدون نیاز به ارتباط مستقیم مسئولان روسی با هر فردی در اینجا فعالیت کند.

سرویس های اطلاعاتی لهستان نیز 10 روز پیش اعلام کردند که در پی انهدام یک شبکه راه انداز «جنگ هیبریدی و اطلاعاتی» یک شهروند روسی را بازداشت کرده و چهار فرد دیگر را از ورود به کشور بازداشته اند.

یک سرویس امنیتی لهستان نیز در همان زمان هشدار داد که روسیه در تلاش برای بی ثبات کردن جامعه و سیاست لهستان است.

«استانیسلاو زارین» سخنگوی سرویس امینت داخلی گفت که آژانس امنیت داخلی این کشور فعالیت های دو شبکه مرتبط با روسیه برای راه اندازی جنگ اطلاعاتی علیه لهستان را منهدم کرده است.

اما داستان به همین یک گزارش ختم نشد. بلکه مقامات لهستانی با استناد به این بهانه، اعلام آمادگی کردند تا هزینه‌ ای معادل 1.5 تا 2 میلیارد دلار را برای استقرار یک پایگاه نظامی دائمی آمریکا در کشورشان متقبل شوند.

در سند متعلق به وزارت دفاع لهستان با موضوع «طرح پیشنهادی برای حضور نظامی دائمی آمریکا» آماده است: این طرح پیشنهادی، به وضوح این ضرورت را که یک پایگاه دائمی متعلق به یک یگان زرهی ارتش آمریکا در لهستان مستقر شود و همچنین تعهد لهستان به ارائه حمایت‌های چشمگیر از این طرح که ممکن است به حدود 1.5 تا 2 میلیارد دلار برسد، شرح می دهد.

در این سند آمده است: حضور دائمی سربازان آمریکایی در لهستان پیامی واضح را به روسیه خواهد داد مبنی بر این که آمریکا حامی همپیمانانش در شرق اروپا است.

رئیس جمهور لهستان نیز در همین راستا امروز در نشست ماهانه ناتو، روسیه را به عنوان تهدید اصلی این اتحادیه معرفی کرد. «آندژی دودا» رئیس جمهور لهستان گفت: «ما باید اهمیت اتحادیه آتلانتیک را هنگامی که سیستم امنیتی ما از سوی برخی تهدید می شود را به یاد داشته باشیم و در این بین روسیه جدی ترین تهدید محسوب می شود.»

به گفته رئیس جمهور لهستان، روسیه نظم بین المللی را با مشکل مواجه می کند. 

 

WireAP_e15f698e989d4a31aecc22015f250287_12x5_992

 

شبکه ای بی سی نیوز گزارش داد: نخست وزیر لهستان نیز امروز دوشنبه در همین اجلاس، خط لوله گاز «نورد استریم2» روسیه را «سلاح هیبریدی جدید» خواند و گفت مسکو قصد دارد از آن برای تضعیف ناتو و اتحادیه اروپا استفاده کند.

«متئوز موراویسکی» نورد استریم2 را «قرص سمی برای امنیت اروپا» نامید.

پروژه نورد استریم2 میزان گاز طبیعی ای که روسیه می تواند مستقیما از ذخایر تازه در سیبری به آلمان منتقل کند را دو برابر می کند و تعمدا کشورهای شرق اروپا نظیر لهستان و اوکراین را دور می زند.

آمریکا و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مخالفت با این پروژه با لهستان هم صدا شده و هشدار داده اند که این پروژه اهرم نفوذ مسکو را در اروپا افزایش خواهد داد.

به دنبال چنین اقدامات، تهدیدات و اظهاراتی، روسیه نیز آرام ننشست و ساعتی پیش کرملین به استقرار دائمی سربازان آمریکایی در لهستان واکنش نشان داد.

اسپوتنیک گزارش داد: «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین تاکید کرد که لهستان حق دارد در قلمروی خود پایگاه نظامی آمریکایی ایجاد کند، اما مسکو هم در عوض آماده است تا به توسعه زیربنایی ناتو پاسخ دهد.

پسکوف امروز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «بستگی دارد چه پایگاهی باشد. به طور کلی ما متوجه توسعه تدریجی زیربناهای نظامی ناتو در مرزهایمان شده ایم. این رویکرد ناتو به هیچ وجه به ثبات و امنیت قاره کمک نمی کند و بالعکس، به طور اجتناب ناپذیری به اقدامات متقابل روسیه منتهی می شود..»

سوء استفاده از ترس لهستان و افزایش حضور نظامی ناتو در شرق اروپا

اسپوتنیک گزارش می دهد ناتو از بعد از بحران سال 2014 اوکراین حضورش در شرق اروپا را افزایش داده است.

لهستان در سال 1999 به عضویت ناتو درآمد و از آن هنگام تاکنون تلاش گسترده ای را برای ایفای نقشی مهم در این پیمان و نیز تغییر ساختار و تجهیزات نیروهای مسلح خود و تطبیق آن با استانداردهای ناتو انجام داده است.

از سال 2014 با شروع بحران اوکراین و امنیتی شدن فضای اروپای شرقی و به ویژه افزایش رویارویی ناتو و روسیه در حوزه بالتیک، مقامات ارشد لهستان مدام بر وجود تهدیدات امنیتی از جانب روسیه تاکید کرده اند. همین مساله نه فقط باعث دعوت ورشو از واشنگتن برای حضور نظامی بیشتر در لهستان شده، بلکه موجب انعقاد قراردادهای تسلیحاتی بی سابقه بین دو کشور  شده است.

 

a6993613133b4e9fa05af69be9c47fb4

 

با توجه به تجربه های تاریخی و اشغال بخش هایی از لهستان و کشورهای حوزه بالتیک در جنگ جهانی دوم، هراس زیادی درباره اشغال دوباره این کشورها از جانب روسیه در این منطقه وجود دارد.

«پاول سولوخ» رئیس اداره امنیت ملی لهستان، روسیه را بزرگ ترین خطر برای ناتو دانسته و تصریح کرده که حضور ناتو در شرق به دلیل تحولات اوکراین و ادامه درگیری‌ ها در این منطقه است.

در مقابل روسیه وجود هر گونه طرحی برای تهدید لهستان یا اشغال کشورهای حوزه بالتیک را رد کرده و بر این باور است که ناتو عملا با اقدامات خود امنیت در شرق اروپا را به مخاطره انداخته است.

در واقع با گذشت چهار سال از بحران اوکراین که رویارویی بین روسیه و ناتو را تشدید کرده، تنش بین مسکو و ناتو نه فقط کاهش نیافته بلکه ابعاد جدیدی پیدا کرده است. در حال حاضر، روابط ناتو و روسیه در بدترین وضع از زمان پایان جنگ سرد قرار دارد و حملات لفظی و تبلیغاتی دو طرف اخیرا به شدت افزایش یافته است.

این مساله به ویژه درباره لهستان مصداق دارد که عملکرد آن نشان دهنده تبعیت کامل آن از واشنگتن است.

هر چند کشورهای اروپای شرقی به ویژه لهستان تجربه های تلخی در رابطه با روس ها داشته اند و نوعی بدگمانی تاریخی در روابط دو جانبه همواره سایه افکنده است، اما آمریکا به طور آشکار به آتش بدگمانی و خصومت بین لهستان با روسیه می دمد. از دیدگاه مقامات عالی نظامی لهستان بهترین راه برای اینکه هرگز حمله ای از سوی روسیه علیه لهستان انجام نشود، نشان دادن قدرت و توانمندی بازدارندگی قوی است.

اکنون دولت لهستان چاره کار را پناه بردن به آمریکا می دانند . با این حال تجربه نشان داده که حفظ امنیت منطقه ای صرفا در سایه تعامل و مذاکره بین کشورهای آن منطقه و نه با دخالت خارجی میسر خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.