دولت پوپولیست ایتالیا بار دیگر در بن بست سیاسی گرفتار شد. آیا این گونه که پیش می رود بحران بدهی به شکل یونان در سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو تکرار می شود؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد: «جوزپه کنته» که به نمایندگی از دو حزب لیگ و جنبش 5 ستاره ایتالیا ماموریت داشت تا دولت این کشور را تشکیل دهد، از این کار انصراف داد و تشکیل دولت را به رئیس جمهور سپرد.

کنته 53 ساله این تصمیم را پس از جلسه‌ ای یک ساعته با «سرجیو ماتارلا» رئیس جمهور این کشور اعلام کرد. کونته گفت: من از ماموریتی که سرجیو ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا برای تشکیل دولت تغییر به من داده بود صرف نظر می کنم. 

جوزپه کنته با این اقدام خود، ایتالیا را در آشفتگی و بن بست تازه سیاسی قرار داد.

کنته به مدت یک هفته در تلاش بود تا کابینه آینده خود را تشکیل بدهد، اما به دنبال شکست او در معرفی اعضا هیئت دولت پس از مذاکره با مسئولان دو حزب راست گرای لیگ و جنبش 5 ستاره و ناکامی در گفت و گو با رئیس جمهور، بالاخره دست از این تلاش کشید.

اختلاف نظر اصلی جوزپه کنته با سرجیو ماتارلا بر سر «ماتارلا پائولو ساوونا» کاندیدای پیشنهادی وی برای سمت وزارت اقتصاد بود. رئیس جمهور که بر رد وزیر اقتصاد پیشنهادی اصرار کرده بود، در عین حال اعلام کرد که در ساعات آینده برای بیرون بردن کشور از بحران سیاسی تصمیم تازه‌ ای خواهد گرفت. از نظر رئیس جمهور ایتالیا، ساوونا دیدگاه های بسیار بدبینانه ای نسبت به اروپا دارد.

کونته که استاد حقوق در «فلورانس» است، نماینده پارلمان نیست و تاکنون اصلا سابقه کار سیاسی نداشته است. او اخیرا متهم شد که در کارنامه آکادمیک خود اغراق کرده تا وجهه بین المللی اش را ارتقا دهد.

او در رزومه ای در سال 2013 گفته بود که مطالعات حقوقی خود را در دانشگاه نیویورک کامل کرده، اما یک سخنگوی این دانشگاه چنین چیزی را تکذیب کرد.

او همچنین ادعا کرده بود که در سال 2001 در دانشگاه کمبریج تحقیقات علمی انجام داده اما یک سخنگوی این دانشگاه با اشاره به قوانین حفاظت از اطلاعات گفت نمی تواند این اظهارات را رد یا تایید کند. او ادعاهای مشابه دیگری داشته که با تردید روبرو شده بود.

مسئولان احزاب راست افراطی از تصمیم ماتارلا به خشم آمده‌ اند. «لوئیجی دی مایو» رهبر جنبش 5 ستاره خواستار برکناری رئیس جمهور به دست نمایندگان پارلمان شده است زیرا می‌ گوید ماتارلا قانون اساسی ایتالیا را نقض کرده است.

دی مایو می گوید مشکل چیست؟ بگویید چرا با انتخاب وزیر اقتصاد مخالفید؟ مشکل این است که همه سازمان های اروپایی از یک مرد که می تواند وزیر اقتصاد ما باشد می ترسند. در این شرایط آیا رای دادن در این کشور کارساز است؟

«متئو سالوینی» رهبر حزب لیگ هم معتقد است ماتارلا از اختیارات قانونی خود فراتر رفته است.

دو حزب عوام‌ گرا و محافظه‌ کار لیگ و جنبش 5 ستاره برندگان انتخابات اخیر پارلمانی در ایتالیا بودند و جوزپه کنته به عنوان گزینه این دو حزب برای نخست وزیری قرار بود فهرست اسامی افراد مورد نظر خود برای تشکیل کابینه را به امضا رئیس جمهور برساند.

این احزاب هم اکنون خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی جدید هستند.

ماتارلا اعلام کرد: این پیشنهاد را بررسی کرده است. باید دولتی موقت تشکیل داد که تا زمان برگزاری انتخابات اداره امور را به دست بگیرد.

تصمیم کونته برای کناره گیری، ایتالیا را نزدیک به سه ماه پس از انتخابات عمومی مارس، با بحران سیاسی مواجه کرده است.

به باور برخی کارشناسان اروپا، برگزاری انتخابات پیش از موعد احتمالا یکی از گزینه‌ ها برای برون‌ رفت از بن‌ بست کنونی در ایتالیا خواهد بود. ایتالیا از 4 مارس بدون دولت است.

اروپا نتوانسته نگرانی خود را از اهداف برنامه ریزی شده دولت جدید ایتالیا پنهان کند. زنگ های هشدار با صدای بلندی به دلیل جاه طلبی احزاب پوپولیست این کشور برای بازنویسی قوانین اتحادیه اروپا و سیاست های داخلی وعده داده شده، به صدا در آمده است. جنبش 5 ستاره وعده داده هزینه های عمومی را افزایش دهد؛ در حالی حزب لیگ تمایل به کاهش مالیات دارد.

«سسیلیا مالمستم» کمیسیونر اقتصادی گفت: «برخی از موارد در مورد دولت جدید ایتالیا وجود دارد که نگران کننده است.»

اقتصاددانان محاسبه می کنند که هزینه وعده های ائتلاف - مالیات پایین تر، مزایای بالاتر، بازنشستگی پیش از موعد - می تواند به 170 میلیارد یورو (150 میلیارد پوند)، حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی ایتالیا برسد. این امر به کوه بدهی 2.1 تریلیون یورویی این کشور می افزاید و به طور بالقوه سبب بروز  بدترین سناریوی اتحادیه اروپا می شود: بحران بدهی به شکل یونان در سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.