اطلاعات رسیده از دمشق حکایت از آن دارد که نبرد درعا در راه است آن هم پس از آن که نیروهای ارتش سوریه موفق شدند که منطقه «حجر الاسود» و اردوگاه «الیرموک» را پس از بازپس گیری کامل منطقه «غوطه شرقی» آزاد کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  تحلیلی در  روزنامه رأی الیوم  به آخرین تحولات سوریه پرداخت و نوشت: در حالی که بسیاری از جمله ما انتظار داشتند که نیروهای ارتش عربی سوریه به سمت جبهه جنوبی برای گشودن مرزهایش با اردن و باز گردادن «درعا» به زیر حاکمیت رسمی بروند، بامداد روز پنجشنبه با بمباران مواضع نظامی سوریه در شرق این کشور توسط ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا که 12 شهید در پی داشت، غافلگیر شدیم. این دومین حمله (تجاوز هوایی ائتلاف آمریکایی) در کمتر از سه ماه است.

سخنگوی نیروهای آمریکایی وقوع چنین بمبارانی را رد کرد اما دیده بان حقوق بشر سوریه که به گروه های مسلح مخالف سوریه نزدیک است تأکید کرد که چنین بمبارانی رخ داده است و نیز تأکید کرد که یک منطقه کوچکی در نزدیکی منطقه بمباران شده وجود دارد که در آن گروه تررویستی داعش متمرکز است.

اطلاعات رسیده از دمشق حکایت از آن دارد که نبرد درعا در راه است آن هم پس از آن که نیروهای ارتش سوریه موفق شدند که منطقه «حجر الاسود» و اردوگاه «الیرموک» را پس از بازپس گیری کامل منطقه «غوطه شرقی» آزاد کنند و پایتخت سوریه را به طور کلی در برابر هر گونه گلوله باران توپخانه ای و راکتی گروه های مسلح امن کنند. همچنین مقدمات در عمل برای آغاز عملیات نظامی بزرگ و نهایی در منطقه مرزی درعا با اردن در جنوب سوریه و نیز استان «القنیطره» در شمال مرزهای جولان اشغالی آغاز شده است.

اولویت ارتش سوریه اکنون بازپس گیری بخش اعظم مرزهای سوریه است اگر نگوییم بازپس گیری همه مرزهاست. پس از بازپس گیری مرزهایش با عراق و لبنان هدف بعدی مرزهای اردن با سوریه است که گروه هایی از گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه در کنترل خود دارند. برخی از این گروه ها نیز از حمایت چشمگیر اسرائیل برخوردارند.

بازپس گیری درعا برای دولت سوریه از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است نه به دلیل اینکه معنایش بازگشایی جاده بین المللی دمشق تا امان پایتخت اردن(به طول 90 کیلومتر) است بلکه معنایش درآمد اقتصادی مهم و بازگشایی دروازه صادرات سوریه است .همچنین دولت سوریه این کار را  بنابر دلایل روحی و معنوی می خواهد انجام دهد زیرا جرقه«اعتراض ها»(و ناآرامی های) سوریه در هفت سال پیش از این شهر زده شد.

رهبران سوریه بر بازگشایی این جاده بین المللی اصرار دارند و پیش از این نیز جاده مشابه آن که پایتخت را  به «حمص» مرتبط می کند پس از بازپس گیری غوطه شرقی بازگشایی کردند و جاده دمشق به «دیرالزور» را نیز پس از بازپس گیری شهر«تدمر» و بیرون کردن عناصر داعش از این شهر بازگشایی کردند.

تأکید آقای «مجتبی فردوسی پور» سفیر ایران در اردن در گفت و گو با روزنامه «الغد» اردن در دو روز پیش بر اینکه هیچ نیروی ایرانی در جنوب سوریه حضور ندارد و تکذیب مشارکت نیروهای کشورش در نبردهای غوطه شرقی،الیرموک و حجر الاسود با دقت بسیار و کاملا محاسبه شده بیان شد تا بهانه ها را از دست اسرائیل و آمریکا بگیرد و بر این تأکید کند که مأموریت بازپس گیری شهر درعا فقط بر عهده ارتش سوریه است.

مسئولان اردنی نبرد زودهنگام درعا را با نگرانی شدید زیر نظر گرفته اند و آرزو می کنند که  ای کاش از طریق راه حل مسالمت آمیز حل شود و نیروهای مخالفان مسلح به «ادلب» یا«جرابلس» در شمال غرب سوریه بروند تا از برخورد نظامی اجتناب شود و از پیامدهای آن شامل ناآرامی های امنیتی و مهاجرت صدها هزار نفر از ساکنان منطقه به داخل اردن و افزایش مشکلات امنیتی، خدماتی و اقتصادی این کشور اجتناب شود؛ آن هم در زمانی که بدهی های عمومی اردن به بیش از 36 میلیارد دلار رسیده است و تعداد پناهندگان سوری داخل اردوگاه هایش و خارج از آنها به یک میلیون و نیم رسیده است.

یک منبع لبنانی بسیار نزدیک به رهبران سوریه که به همین تازگی از دمشق بازگشته است به ما در این روزنامه تأکید کرد که به زودی نبرد درعا تکلیفش مشخص می شود و شهر به زیر حاکمیت رسمی باز می گردد و چه بسا این اتفاق قبل از عید فطر مبارک  بیفتد.همچنین تأکید کرد که در این زمینه به تفاهم هایی طی نشست سران روسیه و سوریه در شهر«سوچی» در هفته گذشته میان «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و «ولادیمیر پوتین» میزبان روس اش رسیده شد. به گفته این منبع لبنانی اسد حمایت کامل روسیه برای نبرد درعا را به مانند حمایت روسیه از  حمله به غوطه شرقی به دست آورد، مشروط بر اینکه ( به ادعای عبدالباری عطوان) نیروهای ایرانی در آن مشارکت نداشته باشند و در منطقه نیز حضور نداشته باشند و این همان چیزی است که اظهارات سفیر ایران در امان و زمان این اظهارات را تفسیر می کند.

هنوز مشخص نیست که واکنش اسرائیل و آمریکا در این زمینه چگونه خواهد بود و ما در این جا درباره واکنش اردن به عنوان طرف سوم سخن نمی گوییم زیرا به خوبی می دانیم که واکنش اردن با واکنش اسرائیل و آمریکا در تعارض نخواهد بود زیرا اردن نمی تواند به آمریکا که کمک های مالی اش به امان را به یک میلیارد دلار در سال افزایش داد«نه» بگوید اما اردن آرزو می کند که مرزهای اردن و سوریه با کمترین ضرر بازگشایی شود زیرا بازگشایی این مرزها یعنی ورود نزدیک به 400 میلیون دلار در سال به خزانه این کشور به عنوان هزینه های گمرکی و عوارض کالاهایی است که به دو طرف می رود و  نیز به معنای بازگشت تولیدات اردن به بازارهای سوریه و مشارکت احتمالی شرکت های اردنی در فرایند بازسازی سوریه است.

تعیین سرنوشت نبرد درعا و بازگشت آن به زیر حاکمیت دولت سوریه مقدمه ای برای نبردهای دیگر و چه بسا مهمتر در شرق فرات برای بازپس گیری ذخایر نفت و گاز موجود در شرق شهر دیرالزور خواهد بود که نیروهای آمریکایی پیشروی به سمت آنها را نمی پذیرند و می خواهند که این ذخایر از آن امارت قبیله ای سنی شمری که واشنگتن چشم به ایجاد آن دارد، باشد؛ امارتی که از «الحسکه» در شمال تا شرق دیر الزور امتداد دارد و بمباران مواضع نظامی ارتش سوریه در بامداد دیروز یکی از نشانه ها در این زمینه است.

سوری ها از صبر و حوصله زیاد و بی حد و مرزی برخوردارند و این  در پی همنشینی با ایرانی ها تقویت شد و به نظر می رسد که این استراتژی ثمره داده است آن هم با بازپس گیری 80 درصد از اراضی سوریه پس از درگیری های شدید طی هفت سال گذشته. با صبر و حوصله ای که سوری ها دارند بعید نیست که غافلگیری روزها یا هفته های آینده اهتزاز پرچم سوریه در میدان اصلی درعا باشد...و الله اعلم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.