چین به زودی کارگروهی برای تضمین تداوم توافق هسته ای با ایران تشکیل خواهد داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد «گنگ شوآنگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت علی رغم خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران، چین گفت و گوی خود را با تمامی کشورها ادامه خواهد داد و به مفاد این توافق عمل خواهد کرد. زیرا این توافق را تضمینی برای صلح و ثبات خاورمیانه و خلع سلاح جامع هسته ای می بیند.

وی ادامه داد حتی اگر آمریکا  تحریم‌ هایی علیه تهران اعمال کند، پکن به توسعه همکاری با ایران ادامه خواهد داد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که وضعیت جدید، می تواند ایران را به سمت چین و روسیه سوق دهد.

«آیرینا فیودوروا» یک کارشناس مسائل ایران در موسسه مطالعات شرق در مسکو گفت، تصمیم واشنگتن به خروج از توافق با ایران، موضع چین را در ایران تقویت کرده و به طور همزمان، وابستگی تهران به سرمایه‌ گذاری ها و فن آوری های چین را افزایش داده است.

وی افزود: «چین همیشه راهی برای دور زدن اکثر تحریم‌ های غرب علیه ایران یافته است و در حالی‌ که برخی کشورها در برابر فشار آمریکا تسلیم می شوند، تجربیات خوبی در ایجاد روابط با کشورها در اروپا، آمریکای لاتین و شمالی دارد. این بدان معناست که چین شرکت‌ های ایجاد خواهد کرد که داخل ایران فعالیت و با ایرانی‌ ها کار خواهند کرد و از تحریم‌ های آمریکا مصون خواهند بود.»

وی افزود مبادلات تجاری دو جانبه چین و ایران اکنون حدود 60 میلیارد دلار است.

«جی کایون» رئیس مرکز مطالعات ایران در دانشگاه جنوب غربی چین گفت: «چین همچنین لازم است مذاکرات جامعی با اتحادیه اروپا داشته باشد و طرفین را پای میز مذاکره دعوت کند. گرچه آمریکا از توافق خارج شده، چین برای کاهش تنش های موجود باید همکاری همه جانبه ای با ایران داشته باشد.»

برخی تحلیل گران معتقدند که اگر چین و اتحادیه اروپا در مورد تحریم‌ ها آمریکا علیه ایران گفت و گو کنند و راه‌ های قانونی و اقتصادی برای مقاومت کردن بیابند، می‌ توانند یک پیام روشن سیاسی به واشنگتن بفرستد.

«تاتی اراستو» کارشناس خلع سلاح و عدم اشاعه هسته‌ ای در موسسه بین‌ المللی تحقیقات صلح استکهلم گفت حتی ممکن است چین با ارائه کانال‌ های مالی جایگزین برای تجارت با تهران، به اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌ های آمریکا کمک کند.

در تاریخ 8 مه دونالد ترامپ خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران را اعلام کرد. ترامپ اعلام کرد تحریم های ایران باز می گردد. اروپا و دیگر طرفین برجام تاکید دارند که به توافق متعهد خواهند ماند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.