وزیر اقتصاد ترکیه اعلام کرد در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر وضع تعرفه‌های گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم، اقدام متقابل انجام خواهند داد.

 

به  گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در پی وضع تعرفه های گمرکی آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم از شماری زیادی از کشورها از جمله ترکیه، آنکارا نیز تهدید به تلافی کرده است.

وزیر اقتصاد ترکیه اعلام کرد در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر وضع تعرفه‌های گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم، اقدام متقابل انجام خواهند داد.

«نهات زیبکچی» وزیر اقتصاد ترکیه در گفتگو با خبرگزاری آناتولی تأکید کرد: پیام ترکیه در رابطه با وضع تعرفه بر آلومینیوم و فولاد وارداتی از آمریکا را به طور واضح و روشن به مقامات آمریکا انتقال داده ایم. هفته جاری اقدامات متقابل را انجام خواهیم داد.

وی در ادامه گفت: پس از این وارد دوره ای در روابط تجاری دو جانبه ای می شویم که بیشتر آمریکا را به صورت منفی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

زیبکچی همچنین تصریح کرد: آمریکا برخی کشورها از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کره جنوبی، برزیل، مکزیک و کانادا را از این مالیات معاف کرده ولی کشورهایی مانند ترکیه٬ چین و هند معاف نیستند.

وی با بیان این که در سال گذشته 6 درصد از فولاد وارداتی ایالات متحده از ترکیه بوده است، گفت: با توجه به داده های مرکز آمار ترکیه٬ در سال گذشته حدود 13.8 میلیارد دلار صادرات فولاد و محصولات فولادی از کشور صورت گرفته است. حدود 9 درصد از این صادرات که معادل 1.2 میلیارد دلار است به آمریکا صادر شده است.

 «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در 9 مارس سال جاری با امضای دستوری، تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به کشورش را افزایش داد.رئیس جمهور  ایالات متحده آمریکا طی این دستور افزایش ۲۵ درصدی تعرفه واردات فولاد و۱۰ درصدی آلومینیوم را اعلام کرد. برهمین اساس آمریکا اعلام کرده که به زودی تعرفه‌های جدید واردات به این کشور را اعمال خواهد کرد، اقدامی که می‌تواند حدود ۶۰ میلیارد دلار از واردات این کشور از چین را شامل شود.

دونالد ترامپ همچنین گفته بود که جنگ تجاری برای آمریکا خوب است چون که به راحتی می‌تواند در آن برنده شود. 

در مقابل چین اعلام کرده است که به دنبال جنگ تجاری با آمریکا نیست ولی در برابر افزایش تعرفه‌ها از سوی دولت آمریکا از اقدام تلافی‌جویانه فروگذار نخواهد کرد.

چین در اقدامی ‌تلافی جویانه تعرفه ۱۲۸ کالای وارداتی از آمریکا را ۲۵ درصد افزایش داد.

تعرفه جدید چین شامل محصولات وارداتی از آمریکا به ارزش ۳ میلیارد دلار می‌شود.

دولت چین هدف از اتخاذ این تصمیم را «محافظت از منافع تجاری چین و برقراری توازن در تراز تجاری با آمریکا» اعلام کرده است.

تعرفه جدید اعلام شده از سوی دولت چین شامل اقلامی همچون شراب، گوشت خوک، میوه‌های خشک و ضایعات آلومینیومی می‌شود.

این در حالی است که تنها یک روز پس از تهدید کمیسیون اتحادیه اروپا مبنی بر اقدام متقابل تجاری، دونالد ترامپ موعد افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را یک ماه به تعویق انداخت.

کاخ سفید در پی این تهدید اروپایی ها اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، تا یک ماه دیگر(اول ماه ژوئن) افزایش تعرفه‌ واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک را به تعویق انداخته و همچنین تصمیم به معافیت دائمی آرژانتین، استرالیا و برزیل گرفته است.

این تصمیم فقط چند ساعت قبل از موعد مقرر(اول ماه می) برای اعمال افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم اتخاذ شد.

تلاش  ترامپ برای افزایش تعرفه واردات فولادی و آلومینیوم به ایالات متحده آمریکا تنش میان این کشور و شرکای تجاری آن را افزایش داده است.

اتحادیه اروپا اعلام کرد  که در صورت اجرای تصمیم  ترامپ این اتحادیه آمادگی لازم را برای مقابله به مثل دارد.

در این خصوص  نیز کمیسیون اتحادیه اروپا فهرستی از کالاهای آمریکایی به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو تهیه کرده بود که مشمول افزایش تعرفه واردات می‌شدند. در این فهرست علاوه بر آهن و فولاد محصولاتی همچون آب‌پرتقال، شلوار جین و موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون نیز به چشم می‌خوردند.

همچنین تعرفه‌های دولت ایالات متحده آمریکا روی واردات فولاد در این کشور باعث شده است اروپا بهشت تولید کنندگان فولاد جهان شود. در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ واردات فولاد به اروپا از روسیه ۱۳۹ درصد افزایش داشته و ترکیه نیز ۷۶ درصد بیشتر از سال قبل به اروپا فولاد صادر کرده است.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان فولاد در آلمان با اعلام این خبر اعلام کرده است باید واردات فولاد کنترل شده باشد تا تولیدات داخل اروپا مشتری و ارزشش را از دست ندهند. تراکم فولاد وارداتی در اروپا ارزش فولاد تولیدی در قاره سبز را پرنوسان و غیرقابل پیش بینی کرده است. هر چند آمریکا پذیرفته است که تعرفه صادرات و واردات کالا به اروپا را از اول ماه ژوئن آغاز کند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.