مردم عراق امروز برای نخستین بار پس از پیروزی علیه داعش برای انتخابات نمایندگان پارلمان پای صندوق های رای می روند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد نخستین رای گیری انتخابات پارلمانی عراق پس از شکست داعش آغاز شد.

مردم عراق امروز برای نخستین بار پس از پیروزی علیه داعش برای انتخابات نمایندگان پارلمان پای صندوق های رای می روند.

در این انتخابات سرنوشت 329 کرسی مجلس نمایندگان مشخص خواهد شد. حدود 7 هزار نفر برای کسب این کرسی ها رقابت می کنند که از این تعداد، 46 کرسی به کردهایِ عراقی، یک چهارم به زنان، و 9 کرسی به اقلیت ها اختصاص دارد.

تدابیر امنیتی ویژه ای در سراسر شهر اتخاذ شده است تا از هر گونه حمله و اقدام تروریستی که مانع از شرکت 18 میلیون واجد شرایط رای در انتخابات می شود، جلوگیری شود. داعش تهدید کرده که مراکز رای گیری و رای‌ دهندگان عراقی را هدف حملات خود قرار خواهد داد.

پس از اعلام نتایج انتخابات، احزاب و گروه‌ ها 90 روز برای تشکیل دولت فرصت خواهند داشت.

برخی منابع خبری از بسته شدن فرودگاه ها، مرزهای زمینی و دریایی عراق برای تامین امنیت برگزاری انتخابات خبر دادند.

«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق چند ساعت مانده به زمان برگزاری انتخابات گفت: سال‌ های سختی سپری شد و اوضاع اقتصادی رو به بهبود و قیمت نفت در حال افزایش است؛ سرمایه گذاری‌ ها در راه، اعتماد جهان به ما در حال رشد و خیر و خوبی در انتظار عراق است. در اینجا تاکید می‌ کنیم که شهروندان عراقی در انتخابات آزادی عمل و انتخاب دارند و تحت هیچ گونه فشار، اجبار، ارعاب و باج خواهی قرار نمی‌ گیرند. ما پس از اینکه امنیت را در کشور برقرار کردیم هرگز اجازه نخواهیم داد هیچ گونه خطری امنیت و سلامت شهروندان را تهدید کند. به شما می‌ گویم به تبلیغاتی که با هدف ارعاب و اختلاف افکنی در کشور انجام می‌ شود توجه نکنید، کشور یکپارچه شده است و دشمنان بار دیگر نخواهند توانست وحدت عراق را تهدید کنند. ما به نیرو‌های امنیتی دستور داده ایم تا از روند برگزاری انتخابات، رای دهندگان و مراکز رای گیری محافظت کنند و این نیرو‌ها قادر هستند از شما محافظت کنند چرا که از جنس خود شما هستند و به شما تعلق دارند. نیرو‌های امنیتی از کشور دفاع کردند و داعشی‌ها را شکست دادند و من از شما می‌ خواهم با آنان همکاری کنید زیرا آنان به خاطر شما در صحنه حضور دارند.» 

العبادی تاکید کرد: مشارکت فعال شما در انتخابات پیروزی‌ هایی را که محقق ساخته اید تقویت می‌ کند و در تقویت حکومت نقش بسزایی دارد. من به شما شهروندان اطمینان می‌ دهم تروریست‌ ها با وجود تلاش‌ های خود هرگز نمی‌ توانند امنیت ما را تهدید کنند. ما هرگز اجازه نمی‌ دهیم دوباره عراق را تهدید کنند.

مرحله نخست این انتخابات، پنجشنبه و جمعه پیش برای اتباع عراقی در سایر کشورها و نیز نیروهای امنیتی، کارمندان وزارتخانه‌ های کشور و دفاع در سراسر عراق برگزار شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.