در این انتخابات «نجیب عبدالرزاق» نخست وزیر کنونی که سایه رسوایی ها بر سرش سنگینی می کند با ائتلاف دو جانبه انور ابراهیم و مهاتیر محمد که از محبوبیت مردمی گسترده ای برخوردار هستند، با هم رقابت می کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، «انورابراهیم» رهبر مخالفان مالزی که در زندان به سر می برد در کمتر از 24 ساعت از آغاز انتخابات پارلمانی جنجالی تاریخ این کشور از رای دهندگان خواست که به رقیب سیاسی سابق وی یعنی««مهاتیر محمد»رای دهند.این انتخابات یکی رقابتی ترین انتخابات این کشور به شمار می رود.

در این انتخابات «نجیب عبدالرزاق» نخست وزیر کنونی که سایه رسوایی ها بر سرش سنگینی می کند با ائتلاف دو جانبه  انور ابراهیم و مهاتیر محمد که از محبوبیت مردمی گسترده ای برخوردار هستند، با هم رقابت می کنند. انور ابراهیم و مهاتیر محمد برای سرنگونی عبدالرزاق نخست وزیر کنونی مالزی با هم متحد شده اند.

ائتلاف جبهه ملی به ریاست عبدالرزاق از شش دهه پیش تا کنون بر کشور مالزی حکومت می کند.

ائتلاف عبدالرزاق با خطرات بزرگی در انتخابات کنونی در مقایسه با هر گونه انتخاباتی در گذشته رو به روست و تحلیلگران هشدار دادند که عملکرد ضعیف آن باعث تمرد داخلی علیه نخست وزیر 64 ساله می شود.

انور ابراهیم  با صدور  بیانیه ای از بیمارستان کوالالامپور که پس از جراحی در کتف وی در حال گذراندن دوره بهبودی خود در آن است، گفت:« از همه شما می خواهم که به جنبش مردمی خواستار تغییر بپیوندید.»

به رغم آن که انور دوران زندان خود را سپری می کند اما طی ماه های گذشته در بیمارستان به سر برده است. اجرای حکم زندان وی به مدت پنج سال به اتهام لواط در سال 2015 آغاز شد؛اتهامی که وی و هوادارانش آن را رد کرده و دارای انگیزه های سیاسی می دانند.انتظار می رود که وی به شکل زودهنگام و در هشتم ژوئن آینده آزاد شود.

انور 70 ساله برای نخستین بار و پس از آن که مهاتیر محمد وی را از معاون نخست وزیر در سال 1998 برکنار کرد به زندان انداخته شد.

پس از آن، جنبش اصلاحات را آغاز کرد که هدف آن پایان حاکمیت ائتلاف جبهه ملی حاکم بر اساس نژاد و برابری است، لیکن تلاش هایش در پی اتهام ها به وی درباره لواط  و فساد متوقف شد اما وی این اتهام ها را تکذیب کرد. پس از آن انور محکوم به زندان شد.

سال گذشته تغییر بزرگی در معادله سیاسی مالزی رخ داد به ویژه پس از آن که انور و مهاتیر اختلاف های خود را به کناری نهاده و بر سر بسیج نیروها به منظور سرنگونی نجیب عبدالرزاق به توافق رسیدند.

بیش از 15 میلون واجد شرایط برای شرکت در انتخابات پارلمان مالزی فردا- چهارشنبه- به پای صندوق‌های رای می روند.

نزدیک به  15 میلیون نفر از شهروندان واجد شرایط در مالزی فردا برای انتخاب نماینده پارلمان و نخست وزیر این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند.

رقابت تنگاتنگی بین نجیب رزاق نخست‌وزیر کنونی مالزی که 9 سال در این پست است و مهاتیر محمد که 22 سال این سمت برعهده داشت پیش بینی می شود.

مالزی نزدیک به  32 میلیون نفر جمعیت دارد و حدود 15 میلیون نفر واجدین شرایط رای دادن هستند. پارلمان مالزی 222 نماینده دارد و هر پنج سال یک بار انتخابات سراسری در این کشور برگزار می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.