پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارشی درباره جدیدترین وضعیت مسلمانان میانمار؛

فرار از مرگ و افتادن در دام توفان ها

سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل گفت که بر اساس بررسی های اولیه ما نزدیک به 120 هزار پناهنده در معرض خطر شدید سیل ها و رانش های زمین قرار دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، اسکای نیوز عربی در گزارشی نوشت: به رغم رنج هایی که مسلمانان روهینگیا در فرار از میانمار و رسیدن به اردوگاه های پناهندگان در بنگلادش با آن مواجه شدند اما باید گفت که آنها  با خطر جدیدی رو به هستند و آن نزدیک شدن موسم توفان ها و بادهای موسمی در بنگلادش است که جان آنها را در خانه های سست در اردوگاه ها تهدید می کند و خطر شیوع بیماری ها نیز در چنین شرایطی افزایش می یابد.

صدها هزار نفر از پناهندگان  مسلمان روهینیگا در بنگلادش خودشان را برای موسم توفان ها و بادهای موسمی که در ماه می و ژوئن آغاز می شوند، با تدابیر ساده که برای نجات جان شان کافی نیست مانند استفاده از کیسه های شن برای تثبیت خانه های شان، آماده می کنند.

بیش از 700 هزار نفر مسلمانان روهینگیا از ماه آگوست برای فرار از حمله وحشیانه نظامی دولت میانمار به آنها، به منطقه ای در جنوب شرق بنگلادش فرار کردند؛ حمله ای که سازمان ملل آن را «پاک سازی نژادی» قلمداد کرد.

بنگلادش اردوگاه ها را در مناطق خاصی ساخته است لیکن خطر واقعی پناهندگان را در این اردوگاه ها تهدید می کند زیرا اردوگاه ها با چوب بامبو و پلاستیک ساخته شده است و این خانه ها بیش از توان شان تحمل می کنند و روی شیب های شنی بی ثبات ساخته شده اند.

لازم به ذکر است که اردوگاه های پناهندگان عبارت از شن های نرم است که تا حدودی تپه های سفت ایجاد کرده اند و در نهایت در صورت وقوع باران های شدید یا بادهای تند که منجر به رانش های زمین و سیل ها شود، در معرض تهدید به ویرانی قرار می گیرند.

این را نیز باید مورد اشاره قرار داد که مناطق بسیاری از اردوگاه به گونه ای است که امکان ورود آمبولانس ها یا کمک ها به آنها نیست. همچنین بسیاری از آنها فاقد فاضلاب هستند.

سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل گفت که بر اساس بررسی های اولیه ما نزدیک به 120 هزار پناهنده در معرض خطر شدید سیل ها و رانش های زمین قرار دارند.

این سخنگو افزود که در واقع تا حدودی همه پناهندگان در معرض خطرات هستند.

سازمان پزشکان بدون مرز نیز شروع به آماده کردن اردوگاه ها برای مقابله با توفان ها کرده و این کار را با ارائه برخی امکانات پزشکی انجام داده است. همچنین این سازمان نسبت به شیوع بیماری هایی مانند وبا به ویژه در صورتی که اردوگاه ها در معرض باران های شدید و جمع شدن آب های آلوده و آسیب به فاضلاب ها شوند، هشدار داد.

این در حالی است که دولت بنگلادش اردوگاه های پناهندگان را در مناطق مشخص ساخته و پناهندگان را از آزادی رفت و آمد منع کرده است؛ امری که احتمال مرگ و میر آنها به دلیل توفان ها را بیشتر می کند.

از سوی دیگر، نزدیک به 14 هزار پناهنده مکان های خود در مناطق پر خطر در اردوگاه ها را ترک کرده و به مناطق امن تری داخل اردوگاه ها ترک کردند لیکن این امر باعث فشردگی جمعیت پناهندگان در مناطق معینی شده است.

علاوه بر آن، آماده کردن مکانی برای پذیرش پناهندگانی که قرار است منتقل شوند، آغاز شده است اما آماده شدن این مکان که قرار است تا آغاز ماه ژوئن آینده طول بکشد، فقط 13 تا 16 هزار پناهنده جا می گیرد و این تعداد در مقایسه با تعداد پناهندگان نیازمند به اردوگاه های جدید بسیار کم است.

از جمله تدابیر جنجالی که دولت بنگلادش تلاش می کند آن را به اجرا در بیاورد  این است که تلاش می کند جزیره ای را در خلیج بنگال برای پذیرش پناهندگان آماده کند لیکن سازمان ملل نگرانی خود را نسبت به اینکه جزیره معروف به نام«بهاسان شار» به مثابه جایی تبدیل شود که در آن پناهندگان معلق شوند بدون آن که قادر باشد آزادانه از جزیره به خشکی اصلی رفت و آمد کنند، ابراز کرده است.

همچنین سازمان ملل تأکید کرد که هنوز نمی تواند مشخص کند که آیا این جزیره به گونه ای است که قابلیت زندگی کردن دارد یا نه.

در تحولی دیگر،رئیس نهاد آمریکایى نیروى کار میانمار از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست کشتار مسلمانان روهینگیا توسط ارتش میانمار را نسل کشى بداند و آن را محکوم کند.

«عبد الملک مجاهد» رئیس نهاد آمریکایى «نیروى کار میانمار» در گفتگو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد، عالی ترین مرجع تصمیم گیر در حوزه توقف کشتارها و قتل عام ها است. از این شورا می خواهیم کشتار مسلمانان روهینگیا توسط ارتش میانمار را نسل کشى بداند و آن را محکوم کند.

وی سفر فرستادگان شورای امنیت سازمان ملل به بنگلادش و میانمار با هدف بررسی وضعیت آوارگان روهینگیا از نزدیک را اتفاقی بی سابقه و اقدام مثبت دانست اما آن را ناکافی دانست.

مجاهد تاکید کرد: اگر آنگ سان سوچی رهبر میانمار قادر بر توقف این کشتارها نیست پس باید از سمت خود استعفا دهد. من باور دارم که وی توان این اقدام را دارد. پس باید این اتفاقات را نسل کشی عنوان و قول دهد که به تداوم این روند اجازه نخواهد داد.

وی در توضیح دلایل ناامیدی خود از شورای امنیت در این زمینه گفت: اصرار این شورا بر برداشت های نادرست آن است زیرا همچون اتفاقاتی از نظر این شورا نسل کشی تلقی نمی شود و معتقد است که راه حل آن طولانی خواهد بود.

از سوی دیگر، نخست‌وزیر بنگلادش خواستار آن شد که کشورهای اسلامی در موضوع امنیت مسلمانان  میانمار کوتاهی نکنند.

«شیخ حسینه واجد» نخست‌وزیر بنگلادش در چهل و پنجمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که در داکا، پایتخت این کشور برگزار شد، از کشورهای اسلامی خواست تا در موضوع امنیت مسلمانان آراکانی کوتاهی نکنند.

حسینه واجد ضمن تاکید بر لزوم ادامه اعمال فشار بر میانمار برای بازگشت مسلمانان آراکانی به سرزمین خود گفت: «سازمان همکاری اسلامی نمی‌تواند در قبال پاکسازی قومی در این منطقه سکوت کند».

بنابر این گزارش، ارتش میانمار از 25 آگوست سال گذشته به بهانه «مبارزه با شبه نظامیان مسلح» حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرده است. در این حملات هزاران غیرنظامی جان باخته اما به علت ممانعت میانمار از هرگونه تردد در مرز این کشور با بنگلادش آمار دقیقی از تعداد قربانیان در دست نیست.

همچنین بیش از 300 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شده است. ده ها هزار مسلمان آراکان که از روستاهای خود فرار کرده اند می کوشند به مناطق نسبتا امن رفته یا از راه های غیرقانونی به بنگلادش برسند. از سال 1970 تاکنون 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.