یک روزنامه آمریکایی گزارش داد وزیر خارجه سابق آمریکا وارد رایزنی‌ هایی مخفیانه برای نجات برجام شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه «بوستون‌ گلوب» در گزارشی مدعی شد: «جان کری» وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا برای نجات یکی از مهم‌ ترین دستاوردهایش در زمان حضورش در سمت وزارت خارجه آمریکا یکشنبه دو هفته پیش - دو هفته پس از اینکه وزارت خارجه را ترک کرده - وارد نوعی دیپلماسی غیرمعمول و پشت‌ پرده با یکی از مقام‌ های ارشد ایرانی شده است.

به نوشته این روزنامه، کری برای گفت‌ و گو درباره روش‌ های حفظ برجام با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در سازمان ملل دیدار کرده است. بوستون‌ گلوب به نقل از یک منبع آگاه از این دیدار نوشت: این دومین بار ظرف حدود دو ماه گذشته است که این دو مقام برای تدوین راهبردهایی جهت نجات برجام - که در دولت اوباما سال ها زمان صرف مذاکره در مورد آن شد - با یکدیگر دیدار کرده‌ اند.

به گفته منابع بوستون گلوب، کری ماه گذشته هم با «فرانک والتر اشتاینمایر» رئیس‌ جمهور آلمان دیدار، و با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم تلفنی گفت‌ و گو کرده است. وزیر خارجه سابق آمریکا با «امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه نیز در شهرهای پاریس و نیویورک دیدار کرده است.    

جان کری برای فشار آوردن بر دولت ترامپ به منظور عدم خروج از برجام به افرادی متوسل شده که با آنها در دوره کارش در وزارت خارجه در ارتباط بوده است.

او در هفته‌ های گذشته همچنین با اعضای کنگره از جمله «پال رایان» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا گفت‌ و گو کرده است. 

دونالد ترامپ قرار است تا روز 12 مه (22 اردیبهشت) تصمیم نهایی‌ اش را درباره ادامه تعلیق تحریم‌ ها علیه ایران یا از سر گیری آنها اعلام کند. این تصمیم هر چه باشد مقدمه‌ ای است برای تصمیم نهایی آمریکا درباره خروج یا ماندن در برجام.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در تازه‌ ترین اظهاراتش تصریح کرده که هیچ مذاکره مجددی بر سر برجام انجام نخواهد شد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.