سوابق سفرهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نشان می دهد که وی در مورد سفر سال 2013 خود به روسیه دروغ گفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت پولتیکوی آمریکا گزارش داد: «جیمز کامی» مدیر سابق اف بی آی می گوید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به او گفته که هیچ شبی را در سال 2013 در مسکو سپری نکرده، اما سوابق پروازها، شبکه اجتماعی و شهادت محافظان او نشان می دهد که قضیه برعکس بوده و وی در مورد سفر سال 2013 خود به روسیه دروغ گفته است.

کامی در یادداشت هایی که هفته جاری منتشر کرد، نوشته است که ترامپ دو بار به وی گفته که در جریان آن سفر، اقامت شبانه در مسکو نداشته است.

بر اساس این یادداشت ها، اواخر ژانویه گذشته که کامی و ترامپ در یک شام خصوصی در کاخ سفید با هم تنها بودند، رئیس جمهور به او گفته بود که قبل از برگزاری مراسم موسوم به دختر شایسته در هتل «ریتز کارلتون» مسکو، هیچ اقامت شبانه ای در آنجا نداشته است.

کامی نوشت: «ترامپ برای بار دوم نیز بعدا در اتاق کارش در کاخ سفید همین موضوع را گفته بود.»

اما سوابق پروازی و اسناد شهادت محافظان ترامپ و تصاویر و پست های منتشر شده در شبکه های اجتماعی که در اختیار پولتیکو قرار گرفته، چیز دیگری را نشان می دهد؛ مسئله ای که می تواند به گفته کارشناسان قضایی خطر قانونی جدیدی برای رئیس جمهور داشته باشد.

در حقیقت ترامپ با جت خصوصی «فیل رافین» یکی از شرکای تجاری اش راهی روسیه شد و صبح جمعه هشتم نوامبر 2013 قبل از برگزاری مراسم موسوم به دختر شایسته در مسکو بود. وی صبح روز یکشنبه مسکو را ترک کرد. پست های ترامپ در شبکه های اجتماعی و شهادت یکی از محافظان وی در کنگره نشان می دهد که او آن شب در مسکو اقامت داشته است.

تلاش هوشیارانه ترامپ برای فریب رئیس اف بی آی این اتهام را علیه او مطرح می کند که در طول این سفر دست به فعالیت های خطرناکی زده که او را در معرض آسیب از سوی دولت روسیه قرار داده است.

تحلیلگران حقوقی می گویند این موضوع می تواند اسناد جدیدی را علیه ترامپ در اختیار «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات نوامبر 2016 آمریکا قرار دهد. «پیت زایندنبرگ» دادستان فدرال سابق که در دولت جورج دبلیو بوش برای «پاتریک فیتزجرالد» بازپرس ویژه اسناد فاش شده مرتبط با امنیت ملی کار می کرد، گفت: «ارائه اظهارات دروغ به کامی در مورد این سفر، نشان می دهد که او آگاهانه فریبکاری کرده است. 

وزارت دادگستری آمریکا نسخه‌ ای محدود از یادداشت‌ های کامی را برای کمیته ‌های مجلس نمایندگان این کشور فرستاده است.  وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که انتشار این یادداشت ها آسیبی به روند تحقیقات رابرت مولر، دادستان ویژه پرونده دخالت های روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی آمریکا نخواهد زد.

این اسناد می تواند  پرونده قانونی علیه ترامپ را تقویت کند.

انتشار این متون، واکنش ترامپ را به همراه داشت. او در پیامی توییتری نوشت: «یادداشت های جیمز کامی منتشر شد و به طور واضح نشان داد که هیچ تبانی و هیچ انحرافی وجود نداشته است. او اطلاعات طبقه بندی شده را افشا کرد. آیا تعقیب توهمات ادامه خواهد یافت؟»

گرچه بسیاری از تحلیلگران شک دارند که آیا مولر از لحاظ قانونی اجازه دارد رئیس جمهور مشغول به کار را تحت پیگرد قضایی قرار دهد یا خیر، اما ادعاهای ترامپ در مورد سفر به مسکو می تواند بر هر گزارش کتبی از سوی مولر تاثیر بگذارد که در آن نتیجه گیری خواهد شد یا ترامپ قصد داشته در روند برقراری عدالت دخالت کند، یا با کرملین تبانی کند و اینکه آیا این موضوع از دیوان عالی به کنگره ارجاع داده می شود یا خیر.

زایندنبرگ گفت: «دادستان ها استدلال خواهند کرد که این یادداشت ها نشان می دهد که ترامپ از عدالت می ترسیده است.»

علاوه بر اینها، پست های توییتر «اولیویا کالپو» دختر شایسته سال 2012 که در آن تصاویری از ترامپ نیز در همان روز دیده می شود، تاییدی بر دروغگویی ترامپ است. 

«کیت شیلر» محافظ ترامپ نیز سال گذشته در کنگره شهادت داده بود که ترامپ اقامت شبانه در روسیه داشته است. او شهادت داده بود که فردی که او نمی شناخت پیشنهاد داده بود که آن شب 5 زن را به اتاق ترامپ می فرستد اما او این پیشنهاد را نپذیرفته بود. 

جیمز کامی در ماه مه 2017 در میانه تحقیق در موضوع احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از مقام خود به عنوان رئیس اف بی آی برکنار شد. این یادداشت ها کمی قبل از اخراج او نوشته شده است.

کامی کمی پیش از برکناری در مقابل اعضای کنگره آمریکا تاکید کرده بود که مشغول بررسی هرگونه رابطه اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه است. ستاد انتخاباتی ترامپ و اطرافیان او متهم هستند که در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری با روس ها ارتباط داشته اند.

در راستای این ادعاها، حزب دموکرات آمریکا از ستاد انتخاباتی ترامپ، دولت روسیه و گروه ویکی لیکس شکایت کرده و آنها را به توطئه برای کمک به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2016 متهم کرد.سال گذشته رسانه ها اعلام کردند، «دونالد ترامپ جونیور» پسر ارشد رئیس جمهوری آمریکا در ژوئن 2016 با «ناتالیا وسلنیتسکایا» که یک وکیل روس است، دیدار کرده بود تا اطلاعات مخربی در مورد هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها در انتخابات دریافت کند.

وسلنیتسکایا روز یکشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، از اینکه مولر تاکنون برای در روند بررسی دخالت روس ها در انتخابات با وی تماس نگرفته، متعجب شده است. این وکیل روس مولر را متهم کرد که وی به دنبال کشف حقیقت نیست. مولر چندی پیش علیه 13 شهروند و سه گروه روس به اتهام دخالت در «فرآیندهای سیاسی و انتخاباتی ایالات متحده»، کیفرخواست صادر کرد.

مولر همچنین «پال مانافورت» رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ را متهم کرده کرد که گروهی از سیاستمداران پیشین اروپایی را برای لابی غیرقانونی به نفع دولت روس گرای وقت اوکراین اجیر کرده است.

وکلای ترامپ اظهارنظر در این خصوص را رد کرده اند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.