در حالی که تنها 20 روز تا ضرب الاجل ترامپ به کشورهای اروپایی باقی مانده، دو رهبر ارشد اروپایی تلاش می کنند آن را از کارشکنی های رئیس جمهور آمریکا نجات دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه برای دیداری سه روزه به واشنگتن سفر کرده است. سفری که پیشتر گفته شده از جمله موضوعات مهم مورد بحث بین روسای جمهور آمریکا و فرانسه آینده توافق هسته ای ایران باشد. این دو مقام آخرین بار در سپتامبر گذشته در سازمان ملل با هم دیدار کرده بودند؛ جایی که ماکرون گیج شد زمانی که دید ترامپ و هیات همراهش هیچ دستور کار، دست نوشته و یا نُتی با خود ندارند. 

امانوئل ماکرون در حالی میهمان رئیس جمهور آمریکا است که پیشتر ترامپ به کنگره آمریکا و کشورهای اروپایی تا 12 مه (22 اردیبهشت) فرصت اصلاح برجام را داده و اعلام کرده است که اگر این توافق اصلاح نشود، آمریکا از آن خارج می‌ شود.

خروج آمریکا از توافق، به معنای بازگرداندن تحریم هایی است که پس از دستیابی به توافق ایران و 1+5 در سال 2015 لغو شده بودند.

رئیس جمهور آمریکا آزمایش های موشکی ایران را نقض برجام می داند.

در دو ماه اخیر سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) سخت در تلاشند تا با رایزنی با تیم وزارت خارجه آمریکا به رهبری «برایان هوک» مدیر برنامه ریزی سیاست گذاری این وزارتخانه، ترامپ را به ماندن در برجام قانع کنند.

با هماهنگی در میان همتایانش در اروپا، ماکرون فردی است که قرار است با ترامپ در خصوص برجام به توافق نهایی برسد.

غیر از ماکرون، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز برای دیدار با ترامپ به پایتخت آمریکا سفر خواهد کرد. رهبران فرانسه و آلمان در آستانه این سفر، هر دو موضع خود را در قبال توافق بیان کرده اند.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه در گفتگو با شبکه خبری فاکس از ضرورت ماندن آمریکا در توافق هسته ای با ایران دفاع کرد. ماکرون در این مصاحبه گفت که این توافق «ناکامل» است اما «آیا شما گزینه‌ ای بهتر از آن دارید؟»

ماکرون گفته است که برنامه دیگری برای جایگزینی برجام در سر ندارد. او خاطرنشان کرده است: «بگذاریم این چارچوب بماند چرا که بهتر از وضعیتی است که در رابطه با کره شمالی به وجود آمده است.»

ماکرون همچنین گفت که می‌خواهد این توافق را با پرداختن به برنامه موشک‌ های بالستیک ایران و نقش این کشور در منطقه تکمیل کند.

رئیس جمهور فرانسه همچنین درباره «سناریوی خروج از برجام» یا «گزینه دوم» فرانسه برای این توافق گفت: «من گزینه دومی برای مهار برنامه هسته ای ایران ندارم. این موضوعی است که ما درباره آن تبادل نظر خواهیم کرد. می‌ خواهم این را درباره توافق هسته ای بگویم که بیایید این چارچوب را نگاه داریم زیرا بهتر از شرایطی است که در کره شمالی پیش آمد.»

همزمان با سخنان ماکرون درباره سرنوشت توافق هسته ای با ایران، صدراعظم آلمان نیز درباره آخرین مواضع دولت خود درباره این توافق اظهار نظر کرد.

آنگلا مرکل یکشنبه در مصاحبه با کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت که توافق هسته ای با ایران کامل نیست اما بهتر از نداشتن توافق است.

او گفت: «من نگرانی بسیار اسرائیل را از تهدیدهای ایران درک می کنم. موضوعی که بر سر آن اختلاف نظر داریم چگونگی مواجهه با ایران به بهترین نحو است. ما معتقدیم که بهتر است این توافق را که حتی کامل نیست، نگاه داریم تا اینکه هیچ توافقی نداشته باشیم.»

مرکل گفت: «آلمان از نزدیک موضوع را پیگیری می‌ کند تا از پایبندی به توافق اطمینان حاصل کند. این توافق، راه حلی برای همه مشکلات نیست. ما نگران برنامه موشک بالیستیک ایران هستیم و از این رو، در حال گفتگو با انگلیس، فرانسه و آمریکا هستیم تا چگونه بتوانیم در این زمینه نیز پیشرفت داشته باشیم.»

«برتراند بدی» کارشناس علوم سیاسی و روابط بین الملل در گفت وگو با رویترز گفت: «اگر توافق از بین برود، آنها باید برای شرایط جدیدی آماده شوند که در آن صورت برقراری موازنه سیاسی بین تهران و واشنگتن و تهران و ریاض دیگر ممکن نخواهد بود. از این رو، گرچه موضع فرانسه رسما در قبال برجام تغییر نکرده است، اما به نظر می‌ رسد تغییراتی در آستانه وقوع است.»

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفت در صورت خروج آمریکا از برجام، احتمال می رود تهران فعالیت های هسته ای خود را از سر گرفته و تقویت کند.

بدی می‌گوید که استقبال از ترامپ و همسرش در مراسم رژه نظامی 14 ژوئیه در پاریس و مراسم شام در برج ایفل در سال گذشته، دیپلماسی نرم ماکرون توصیف شده است که هدف از آن، جلب اعتماد ترامپ و تلاش برای نفوذ بر سیاست خارجی آمریکا بود. آن هم در شرایطی که دیپلمات‌ های اروپایی می‌ گویند که واشنگتن دارای یک سیاست خارجی منسجم نیست.

بدی گفت امانوئل ماکرون رئیس جمهور جوانی است که تازه وارد صحنه سیاست بین‌ المللی شده است و عطش بسیاری برای برقراری روابط با رهبران جهان به ویژه ترامپ دارد.

نه ماکرون و نه کاخ سفید انتظار ندارند که طی این دیدار تصمیم نهایی ترامپ در مورد برجام مشخص شود، اما رهبران اروپایی نگرانند که رئیس جمهور غیرقابل پیشی بینی آمریکا که از همان زمان تبلیغات انتخاباتی اش علیه برجام سخن می گفت، به رغم متقاعد شدن وزارت خارجه توسط رهبران اروپایی و توصیه این وزارتخانه، تصمیم به خروج از برجام بگیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.