خبرگزاری سانا نیز گزارش داد که پدافند هوایی سوریه با تجاوز خارجی با موشک به فرودگاه نظامی تیفور مقابله کرده است و تعدادی از موشک ها را منهدم کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، یک منبع سوری گفت که بامداد امروز دوشنبه در حمله موشکی به فرودگاه نظامی«تیفور»در استان«حمص» شماری کشته و شماری دیگر زخمی شدند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) گفت که گزارش های منتشر شده درباره حمله موشکی آمریکا به پایگاه های نظامی سوریه درست نیست».خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مسئول آمریکایی اعلام کرد که گزارش های منتشر شده درباره حمله موشکی آمریکا به پایگاه های نظامی سوریه درست نیست.

خبرگزاری سانا نیز گزارش داد که پدافند هوایی سوریه با تجاوز خارجی با موشک به فرودگاه نظامی  تیفور مقابله کرده است و 8 موشک را منهدم کرده است.

این خبرگزاری احتمال داد که ای تجاوز خارجی توسط آمریکا صورت گرفته است این در حالی است که تلویزیون رسمی سوریه از شنیده شدن صدای چند انفجار  در اطراف فرودگاه تیفور خبر داد.

خبرنگار المیادین نیز گفت که موشک ها از حریم هوایی لبنان از سمت دریا بر فراز «کسروان» و «البقاع» به سوی سوریه عبور کردند و صدای پنج انفجار در آسمان بقاع شمالی شنیده شده است.

برخی از فعالان در شبکه های اجتماعی در لبنان نیز به شکل زنده لحظه عبور هواپیماهای متجاوز از حریم هوایی لبنان پخش کردند.

یکی از فعالان در حمص نیز لحظه مقابله پدافند هوایی سوریه با هواپیماهای متجاوز را ثبت کرده است.

از سوی دیگر ، پنتاگون اعلام کرد که از تلاش های دیپلماتیک برای محاسبه مسئولان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه حمایت می کنیم.

پنتاگون تأکید کرد که واشنگتن حملات هوایی به سوریه انجام نداده است لیکن اوضاع را به شکل گسترده دنبال می کند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از سخنگوی ارتش فرانسه اعلام کرد که فرانسه فرودگاه تیفور در ریف حمص را بمباران نکرد.

انگلیس نیز اعلام کرد که در حملات شبانه به سوریه شرکت نکرده است.

این تجاوز در حالی صورت می گیرد که  «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در واکنش به ادعای گروه های مسلح سوری مبنی بر حمله شیمیایی به شهر دوما توسط ارتش سوریه در حساب شخصی خود در توییتر نوشت که این حمله شیمیای را محکوم می کند و پوتین رئیس جمهور روسیه را مسئول این حمله می داند.

ترامپ در توییتر خود نوشت: اسد بهای گزافی به دلیل حمله شیمیایی که منجر به کشته شدن افراد زیادی از جمله زنان شده است خواهد پرداخت.

این در حالی است که چنین ادعاهایی ثابت نشده است و از قبل برای آن به منظور حمله به سوریه برای آن برنامه ریزی شده است.حتی اگر چنین حمله ای  صورت گرفته باشد مشخص نیست که کدام طرف آن را انجام داده است. همچنین ارتش سوریه که بیش از 95 درصد از منطقه غوطه شرقی دمشق را آزاد کرده است و شهر دوما را به طور کامل در محاصره خود دارد هرگز نیاز به استفاده از سلاح شیمیایی ندارد.

یک مسئول در کاخ سفید نیز گفت: هر گونه گزینه ای را در واکنش به حمله شیمیایی(ادعایی) در سوریه را بعید نمی دانیم.

یکی از مشاوران ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در امنیت داخلی نیز گفت که ایالات متحده آمریکا در واکنش به گزارش های جدید حمله شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه،حمله موشکی به سوریه را بعید نمی داند.

«توماس پوسرت» مشاور امنیت داخلی و مبارزه با تروریسم کاخ سفید در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ای بی سی گفت:« هیچ چیز را بعید نمی دانم»

پوسرت افزود:«ما اکنون حمله را بررسی می کنیم...»

این در حالی است که دولت سوریه انجام هر گونه حمله شیمیایی توسط نیروهای دولتی را تکذیب کرد و روسیه نیز چنین گزارش هایی را ساختگی و جعلی دانست و نسبت به هر گونه اقدامی علیه دمشق هشدار داد.

از جهتی دیگر، خبرنگار المیادین در سوریه گفت که در پی حمله به فرودگاه تیفور در حمص گروه تروریستی داعش تلاش کرد که به سمت منطقه های «سبع بیار»و «تی تو» در بادیه سوریه پیشروی کند.

خبرنگار المیادین در سوریه نیز گفت که فرماندهان گروه تروریستی جیش الاسلام به دلیل آن که منتظر حمله آمریکا به سوریه بودند مانع اجرای توافقنامه دوما شدند.

در همین حال، در نخستین واکنش اسرائیل به این حمله یکی از مسئولان رژیم اسرائیل گفت که منافع واضحی در سوریه داریم و خطوط قرمزی را وضع کردیم و نمی گذاریم سلاح از سوریه به حزب الله منتقل شود.

آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم اسرائیل نیز گفت که نیروی هوایی اسرائیل فعالیت خود در سوریه را از سر گرفت!

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد طرفی که به فرودگاه نظامی تیفور حمله کرد اسرائیل بوده است.

در این بیانیه آمده است که پدافند هوایی سوریه از 8 موشک شلیک شده توسط هواپیماهای اسرائیلی  5 موشک را منهدم کرد.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که جنگنده های اسرائیلی از نوع«اف-15» و از حریم هوایی لبنان به فرودگاه نظامی تیفور در سوریه حمله کردند.

وزارت دفاع روسیه همچنین تأکید کرد که 3 موشک به بخش غربی فرودگاه نظامی تیفور را هدف قرار داد و مشاوران نظامی روسی در سوریه در این حمله آسیب ندیدند.

یک نماینده پارلمان روسیه گفت که از طریق خطوط وزارت دفاع و وزارت خارجه از اسرائیل خواستیم که دلایل حمله هوایی به فرودگاه تیفور را توضیح دهد.

برخی کارشناسان روسی نیز گفتند که به نظر می رسد تجاوز هوایی اسرائیل به سوریه با واشنگتن هماهنگ شده است.

این کارشناسان تأکید کردند که اسرائیل به مانند چماق آمریکایی رفتار کرد تا مبادا واشنگتن با مسکو وارد رویایی نظامی شود.

یک منبع نظامی سوری نیز گفت که تجاوز اسرائیل به فرودگاه تیفور با هواپیماهای نوع  اف-15 انجام شد که چند موشک از حریم هوایی لبنان به سمت سوریه شلیک کردند.

یک منبع نطامی سوری دیگر  به خبرگزاری روسیا الیوم گفت که اظهارات مکرر اسرائیلی ها درباره هدف قرار دادن فرودگاه تیفور به بهانه حضور ایرانی ها در آن دروغ محض است و دلیل واقعی حمله به این فرودگاه چیز دیگری است.

 این منبع که نخواست نامش فاش شود گفت که تل آویو از امکانات این فرودگاه و نوع تجهیرات در آن خبر دارد  و احساس کرده است که «پایان حالت هرج و مرج» نزدیک است و سوریه در حال خروج از «چشم توفان» است به همین دلیل تلاش می کند تا جایی که در توان دارد امکانات سوریه را نابود کند و دستاوردی در زمینه تضعیف توان سوریه با استفاده از همه ابزارهایش به دست آورد.

این منبع در ادامه گفت که پدافند هوایی سوریه 5 موشک از 8 موشک شلیک شده را در هوا منهدم کرد و این به دلیل قدرت دفاعی فرودگاه و بی رغبتی هواپیماهای اسرائیلی از ورود به اراضی سوریه از بیم سرنگونی شان توسط پدافند هوایی سوریه رخ داده است.

 از سوی دیگر، آمریکا اعلام کرد که ترامپ و ماکرون روسای جمهور دو کشور تهدید کردند که واکنش قوی و مشترک به حمله شیمیایی به دوما در سوریه از خود نشان می دهند.

همچنین وزارت دفاع روسیه تأکید پزشکان سوری در دوما رسیدن هر گونه بیمارانی با عوارض مسمومیت شیمیایی به درمانگاه ها را تکذیب کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.