تلاش‌ های عربستان و به ویژه محمد بن سلمان برای بهبود وجهه ریاض تاثیر چندانی نداشته است و نتیجه سفر اخیر وی به واشنگتن گواهی روشن بر این امر است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، المانیتور در گزارشی نوشت: از نتایج سفر «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و ولیعهد عربستان سعودی به آمریکا چنین برمی‌ آید که او به هدف خود دست نیافت.

ورای سخنان دوستانه و عکس‌ گرفتن‌ ها توافق مهمی در این سفر به دست نیامد. همزمان در خارج از دولت، موج انتقاد از ولیعهد و حکومت عربستان بیشتر می‌ شود.

از قرار معلوم تلاش‌ های محمد بن سلمان و سلطنت عربستان برای تغییر وجهه ریاض تاثیر چندانی نداشته است.

در همین خصوص شبکه الجزیره قطر نوشته بود که عربستان می‌ کوشد محمد بن سلمان را «یک چهره سیاسی از نوع دیگر» نشان دهد؛ چهره‌ ای که قرار است به اصلاحات دست بزند و تصویری جدید از زنان سعودی و چهره‌ ای معتدل‌ تر از مذهب ارائه کند.

ناظران می‌ گویند این تصویر هنوز در غرب تثبیت نشده است.

یک کارشناس امور خاورمیانه می‌ گوید درست است که محمد بن سلمان از حقوق زنان دفاع می‌ کند، اما او در عین حال با اشاره به برخورد خشن ولیعهد عربستان با هر رقیب احتمالی تصریح می‌ کند که دفاع از حقوق زنان نباید یک نکته را به حاشیه براند: «حاکم جوان پرخاشگری با سرعتی برق‌ آسا در حال رشد است که حتی همین حالا هم کسی طرفدار او نیست.»

«نادر هاشمی» استاد علوم سیاسی دانشگاه «دنور» آمریکا هم همین باور را دارد. او به الجزیره می‌ گوید: «عربستان سعودی می‌ داند که چهره اش با مشکل مواجه است.»

جنگ یمن

کارشناسان می‌ گویند سیاست خارجی عربستان از عوامل مهم شکل‌ گیری چنین وجهه‌ ای است. حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان به یمن که از سه سال پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

«کرستن کنیپ» کارشناس امور منطقه معتقد است که این جنگ به جز افزایش روزافزون شمار کشته شدگان غیرنظامی تاکنون نتیجه قابل لمسی در بر نداشته است.

در این جنگ تاکنون 10 هزار نفر که به هیچ‌ یک از دو طرف جنگ تعلق نداشته‌ اند، کشته، و 53 هزار نفر زخمی شده‌ اند. میلیون‌ ها نفر هم در یمن آواره شده‌ اند. بیماری واگیر وبا هم به طرز گسترده‌ ای در حال گسترش است.

با وجود این‌ که عربستان سعودی و امارات متحده عربی به عنوان دیگر عضو ائتلاف عربی، به ظاهر حدود 930 میلیون دلار برای کمک به آسیب‌ دیدگان جنگ یمن در نظر گرفته‌ اند، اما حتی این موضوع هم از انتقاد دبیر کل سازمان ملل نسبت به سیاست‌ های ائـتلاف جلوگیری نکرد. به گفته «آنتونیو گوترش» درگیری نظامی راه حل نیست و تنها راه حل سیاسی می‌ تواند به جنگ یمن پایان دهد.

راه حل سیاسی برای جنگ یمن دست‌ کم در حال حاضر تصور نمی شود. تاکنون 100 فروند موشک از یمن به خاک عربستان سعودی شلیک شده است.

گوترش می‌گوید راه حل سیاسی تنها راه حل مشکلات است. اما مشخص نیست عربستان این پیام را جدی بگیرد یا خیر.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.