پیشنهاد سه کشور اروپایی برای اعمال تحریم‌ های جدید علیه ایران، در جلسه اعضای اتحادیه اروپا با مقاومت هایی از طرف شماری از دیگر کشورهای اروپایی روبرو شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: بر اساس اسنادی که این خبرگزاری از برخی دیپلمات‌های غربی به دست آورده، فرانسه، انگلیس و آلمان برای وضع تحریم‌ های جدید علیه ایران که با هدف متقاعد کردن آمریکا برای حفظ برجام صورت می‌ گیرد، نتوانسته‌ اند سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را قانع کنند.

فرانسه، آلمان و انگلیس در جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که پشت درهای بسته در «بروکسل» بلژیک برگزار شد، خواستار حمایت سایر کشورها از پیشنهاد آنها برای وضع تحریم‌ های جدید علیه ایران شدند.  اما ایتالیا، اتریش و اسپانیا و همچنین سوئد در مقابل این پیشنهاد مقاومت کردند. 

ایتالیا از کشورهایی است که پس از برجام توافق‌ های تجاری عمده‌ ای با ایران داشته‌ است. این کشور گفته است هیچ تضمینی وجود ندارد که حتی در صورت وضع تحریم‌ های جدید، آمریکا از توافق هسته‌ ای با ایران خارج نشود. بنابر اعلام مقامات این کشور، این اقدامات برای قانع کردن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به عدم خروج از برجام کافی نیست و در عین حال مناسبات اقتصادی با ایران را که اخیرا از سرگرفته شده، به خطر می‌ اندازد. (ایتالیا و ایران در ماه ژانویه امسال چارچوب یک توافق اعتباری برای تامین سرمایه گذاری در ایران به ارزش 5 میلیارد یورو را امضا کردند.)

اسپانیا نیز در مورد پیامدهای وضع تحریم‌ های جدید هشدار داده است.

یک دیپلمات اروپایی گفت: «ایتالیا می‌ گوید مذاکره گزینه بهتری است و اعمال تحریم های جدید، موضع اروپا را تضعیف خواهد کرد و بعید است آمریکا را قانع کند. اسپانیا نیز از سه کشور پیشنهاد دهنده تحریم‌ ها خواسته پیامدهای آن را بررسی کرده و در نظر بگیرند.»

یک دیپلمات اروپایی دیگر گفت: «حرکت این سه کشور شبیه «یک اقدام کماندویی» بود ولی شکست خورد. موضوع این است که در اتحادیه اروپا همه معتقدند ترامپ از برجام خارج خواهد شد و در نتیجه برخی این اقدامات را بی‌ فایده می‌ دانند.»

اعضای دیگر اتحادیه اروپا نظیر سوئد هم از تلاش‌ های سه قدرت اروپایی برای تصویب سریع تحریم‌ های پیشنهادی خود ناراضی هستند.

طبق قوانین اتحادیه اروپا وضع تحریم‌ های اقتصادی مستلزم رای مثبت تمامی اعضای اتحادیه است.

انتظار می‌ رود مذاکرات در مورد این پیشنهاد، اوایل آوریل ولی در سطحی پایین‌ تر از وزرای خارجه ادامه یابد که مقدمه‌ ای برای جلسه بعدی وزرای خارجه اتحادیه اروپاست که در 16 آوریل (27 فروردین) برگزار می‌ شود و آخرین دیدار رسمی آنها هم قبل از تصمیم‌ گیری ترامپ در مورد تحریم‌ های ایران در ماه مه خواهد بود.

ترامپ به کشورهای اروپایی امضا کننده توافق هسته‌ای با ایران تا روز 12 مه (22 اردیبهشت) فرصت داده تا نقایص ادعایی این توافق را برطرف کنند و در غیر این صورت آمریکا تعلیق تحریم‌ های هسته‌ ای علیه ایران را تمدید نخواهد کرد.

به گفته دیپلمات‌ های اروپایی، انتصاب «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی و «مایک پومپئو» به عنوان وزیر خارجه به عنوان دو سیاستمدار مخالف برجام، احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را افزایش داده است.

کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس با واشنگتن در تماس هستند تا ببینند چه اقداماتی ممکن است ترامپ را به تمدید تعلیق تحریم‌ های ایران تشویق کند.  تحریم‌ های پیشنهادی این سه کشور شامل ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌ های 15 فرد حقیقی، شرکت و گروه است که با برنامه‌ موشکی ایران و نقش آن کشور در سوریه ارتباط دارند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.