آمریکا هم به متحدان غربی خود برای اخراج دیپلمات های روس پیوست. روسیه هم تهدید کرده که به اقدام غرب در اخراج دیپلمات های روس، به شیوه مشابه پاسخ خواهد داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از اخراج 60 دیپلمات روسی از آمریکا خبر داد. کاخ سفید هم از اخراج 12 دیپلمات روسی عضو هیئت نمایندگی این کشور در سازمان ملل از آمریکا خبر داد.  این اقدام آمریکا جنگ سردی که متحدان غربی آن در واکنش به ماجرای مسموم شدن «سرگئی اسکریپال» جاسوس سابق روس در انگلیس آغاز کرده بودند، تکمیل کرد.

لهستان، ایتالیا، دانمارک، فرانسه و آلمان در میان 14 کشور عضو اتحادیه اروپا هستند که از برنامه خود برای اخراج دیپلمات های روس خبر داده اند.

«دونالد تاسک» رئیس شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد 14 کشور عضو این اتحادیه، شماری از دیپلمات های روس را به علت احتمال دست داشتن در مسمومیت یک جاسوس دوجانبه در انگلیس اخراج می کنند.

تاسک در نشستی خبری که شبکه های تلویزیونی انگلیس به صورت مستقیم آن را پخش می کردند، اعلام کرد اتحادیه اروپا ، نظر دولت انگلیس را مبنی بر دست داشتن دولت روسیه در مسموم کردن سرگئی اسکریپال پذیرفته است و به همین علت 14 کشور عضو این اتحادیه شماری از دیپلمات های روس را از کشورهایشان اخراج می کنند. کانادا هم از اخراج 4 دیپلمات خبر داده است. دولت کانادا اعلام کرد چهار دیپلمات اخراج شده روسی شامل یک افسر اطلاعاتی و سه دیپلمات دیگر هستند که به امنیت کانادا ضربه می زدند.

وزارت خارجه اسپانیا هم روز دوشنبه اعلام کرد دو دیپلمات روس را در واکنش به حمله با عامل اعصاب در انگلیس که لندن مسکو را عامل آن می داند اخراج خواهد کرد.

فرانسه هم به سفیر و سه دیپلمات ارشد روسیه یک هفته مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کنند. نروژ هم یک دیپلمات روس را اخراج کرده است.

کاخ سفید اعلام کرد به 60 دیپلمات روسی که از آمریکا اخراج شدند، یک هفته فرصت می دهد تا این کشور را ترک کنند.

کاخ سفید نیز اعلام کرد روسیه پیش از بهبود روابط با این کشور، باید رفتارهایش را تغییر دهد. اخراج دیپلمات های روسی در چارچوب همبستگی با لندن در ماجرای مسموم شدن سرگئی اسکریپال صورت می گیرد.

این اخراج ها سختگیرانه ترین مجازاتی است که دولت ترامپ از ابتدای آغاز ریاست جمهوری خود تا به امروز علیه کرملین اعمال کرده است.

حدود سه هفته پیش سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روسی که در انگلیس زندگی می‌کند به همراه دخترش در حال بیهوشی روی یک نیمکت در یک مرکز خرید در شهر «سالزبری» دیده شد. سرگئی اسکریپال قبلا به جرم جاسوسی برای انگلیس، در مسکو بازداشت و زندانی شده بود. وی سپس در تبادل جاسوسان آمریکا و روسیه آزاد و به انگلیس منتقل شد. در پی پیدا شدن اسکریپال و دخترش در حال بیهوشی، رسانه ها و سیاستمداران انگلیسی این احتمال را مطرح کردند که ممکن است این دو نفر عمدا مسموم شده باشند و دولت روسیه را عامل این حادثه معرفی کردند.

گفته می شود وضع جسمی اسکریپال و دخترش کماکان نگران کننده است و دولت انگلیس به منظور تنبیه مسکو، 23 دیپلمات روس را از لندن اخراج و دیدارهای سطح بالا با مقامات روسیه را لغو کرده است. این اقدام انگلیس سطح تنش های میان دو کشور انگلیس و روسیه را به حدی رسانده که از زمان جنگ سرد تاکنون بی سابقه بوده است.

ترامپ در اقدام علیه روسیه از رهبران در انگلیس، فرانسه و آلمان در خصوص این ماجرا کندتر بوده است.

روسیه به این اقدام کاخ سفید واکنش نشان داده است. یک سناتور روسی اعلام کرد این کشور دستکم 60 نفر از اعضای هیئت نمایندگی آمریکا در روسیه را در واکنش به تصمیم واشنگتن، اخراج خواهد کرد. 

همچنین سفیر روسیه در واشنگتن به وزارت خارجه آمریکا برای اخراج «ستمگرانه» دیپلمات های روسی اعتراض کرد.

سفیر روسیه افزود: آمریکا باقی مانده روابط با روسیه را هم نابود می کند. وی گفت پاسخ روسیه در برابر اقدامات آمریکا باید متناسب باشد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرد اخراج دیپلمات های روسی از کشورهای غربی، اقدام غیردوستانه ای است که روسیه به آن پاسخ خواهد داد.

یک منبع وزارت خارجه این کشور اعلام کرد روسیه طی روزهای آینده، به اقدام کشورهای اتحادیه اروپا در اخراج دیپلمات های روس، به شیوه مشابه پاسخ خواهد داد.
 
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.