دو حزب سیاسی ایتالیا که برای به دست گرفتن قدرت در این کشور با هم می جنگند، اعلام کردند به رغم توافقی که بین آنها بر سر گزینه های ریاست دو پارلمان صورت گرفته است، مذاکرات بر سر تشکیل دولت از صفر آغاز خواهد­ شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: عدم برتری مطلق یک حزب و یا ائتلاف در انتخابات اخیر سیاسی ایتالیا، این کشور را دچار آشفتگی سیاسی کرده است.

«پائولو جنتیلونی» نخست وزیر ایتالیا در پی آغاز فعالیت پارلمان و انتخاب روسای مجالس که پس از روزها کشمکش و مجادله سیاسی تحقق یافت به کاخ ریاست جمهوری رفت و استعفای خود را به «سرجو ماتارلا» رئیس جمهور این کشور تسلیم کرد.

رئیس جمهور ایتالیا با پذیرش این استعفا، از جنتیلونی خواست تا تشکیل دولت جدید ایتالیا وی انجام امور جاری کشور را برعهده بگیرد.

دو حزب سیاسی ایتالیا که برای به دست گرفتن قدرت در این کشور با هم می جنگند، اعلام کردند به رغم توافقی که بین آنها بر سر گزینه های ریاست دو پارلمان صورت گرفته است، مذاکرات بر سر تشکیل دولت از صفر آغاز خواهد­ شد.

توافق میان ائتلاف راست افراطی و حزب مخالف «جنبش 5 ستاره» به آنها اجازه می دهد مذاکرات با «سرجیو ماتارلا» رئیس جمهور ایتالیا را در این مورد که چه کسی ریاست دولت را بر عهده خواهد گرفت،‌ شروع کنند.

«لویجی دی مایو» رئیس جنبش 5 ستاره در مصاحبه ای گفته است رقابت برای تشکیل دولت هیچ ارتباطی به انتخاب روسای پارلمان ندارد.

حزب 5 ستاره در انتخابات پارلمانی موفق به کسب 32.6 آرا و ائتلاف راست افراطی که شامل حزب «ایتالیا به پیش» وابسته به «سیلویو برلوسکونی» نخست وزیر پیشین این کشور است، موفق به کسب 37 درصد آراء شد.

به همین علت «ماتئو سالوینی» رئیس ائتلاف راست افراطی گفت نخست وزیر بعدی ایتالیا باید از این ائتلاف باشد. اولویت های سالوینی شامل اجرا نکردن اصلاحات در حقوق بازنشستگی و کاهش مالیات ها و همچنین بازبینی معاهدات اتحادیه اروپا و اخراج مهاجران غیرقانونی است.

بر اساس توافق روز یکشنبه، «روبرتو فیچو» از اعضای جنبش 5 ستاره به عنوان رئیس مجلس سفلی (مجلس نمایندگان) ایتالیا انتخاب شد.

در عوض «الیزابتا آلبرتی کاسلاتی» از اعضای حزب برلوسکونی به عنوان رئیس مجلس علیا (مجلس سنا) انتخاب شد.

قرار است تا انتخاب نخست وزیر بعدی به دنبال توافق این دو حزب، پائولو جنتیلونی نخست وزیر کنونی ایتالیا، همچنان اداره امور دولت را در دست داشته باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.