ناظران مسائل آمریکا پس از این که خبر اخراج فرد شماره دوی اف بی آی حدود ساعت 22 شب و تنها دو روزی پیش از بازنشستگی اش، رسما اعلام شد نسبت به «سیاسی بودن» این تصمیم اتفاق نظر داشتند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آسوشیتدپرس گزارش داد: «جف سشنز» وزیر دادگستری آمریکا، «اندرو مک کیب» معاون سابق پلیس فدرال (اف‌ بی‌ آی) را تنها دو روز مانده به موعد بازنشستگی‌ اش اخراج کرد. مک کیب که بارها از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته بود، ماه ژانویه گذشته تحت فشار استعفا داد و قرار بود روز یکشنبه بازنشسته شود.

او بارها از سوی ترامپ آشکارا مورد انتقاد قرار گرفته بود.

مک کیب که پس از اخراج «جیمز کامی» رئیس قبلی اف‌ بی‌ آی، برای مدتی ریاست این سازمان را بر عهده داشت، دومین مقام ارشد در رسیدگی به پرونده ایمیل‌ های «هیلاری کلینتون» و همچنین تلاش روسیه برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 بود. بنابراین او یکی از شاهدان اصلی پرونده بازجویی های «رابرت مولر» بازپرس ویژه راشا گیت است.

اخراج مک کیب آن هم تنها دو روز مانده به موعد بازنشستگی او می‌ تواند به قطع بخش مهمی از مزایای کاری او منجر شود. او البته حق اعتراض و فرجام دارد.

مک‌ کیب در اطلاعیه‌ ای نسبت به اخراجش واکنش نشان داد و گفت او به علت آن که شاهد وقایع پس از اخراج جیمز کامی بوده مورد خشم قرار گرفته و به همین علت برکنار شده است. 

وی حملاتی که علیه اش صورت می گیرد را الگویی از حملات ترامپ خواند.

این در حالی است که دفتر جف سشنز با صدور اطلاعیه‌ ای گفته است: «پس از تحقیقات مفصل از سوی بازرس کل در زمینه اتهام تخلفات مک کیب و تعدی از مسئولیت‌ های حرفه‌ای او، تصمیم به اخراج او گرفته شده است.»

سشنز گفت: «من بر اساس توصیه بازرس کل، یافته های دفتر مسئولیت های حرفه ای اف‌ بی‌ آی و توصیه مقامات ارشد تصمیم گرفتم به مسئولیت های اندرو مک کیب خاتمه دهم که این تصمیم بلافاصله اجرایی می شود.»

با وجود این، ناظران مسائل آمریکا پس از این که خبر اخراج مک کیب در حدود ساعت 22 شب رسما اعلام شد نسبت به «سیاسی، عجولانه و نادرست بودن» این تصمیم اتفاق نظر داشتند و علت آن که او تنها 48 ساعت مانده به موعد رسمی بازنشستگی‌ اش اخراج شده است را همراه با «قصد و غرض‌ های جناحی و شخصی» ارزیابی کردند.

در اطلاعیه وزارت دادگستری آمده است: پس از تکمیل این بازرسی، وزیر دادگستری و بازرس کل این وزارت‌ خانه هر دو متفق‌ القول به این نتیجه رسیده‌ اند که اندرو مک‌ کیب باید اخراج شود چرا که در چند مورد؛ از جمله افشا کردن اطلاعات طبقه‌ بندی شده به رسانه‌ ها؛ تخلف مشهود داشته است.

این در حالی است که مک کیب همه این اتهام‌ ها را رد کرده و می‌ گوید سخن گفتن با رسانه‌ ها را به دستور «کریستوفر ری» رئیس جدید اف‌ بی‌ آی انجام داده است.

همزمان کارشناسان می‌ گویند اندرو مک کیب در مقام معاونت اف‌ بی‌ آی برای تصمیم‌گیری در مورد گفتگو با رسانه‌ ها و علنی کردن اطلاعات برای آنها اختیار قانونی داشته است.

این اخراج در راستای موج اخیر اخراج ها و استعفاها از کاخ سفید صورت می گیرد. در برجسته ترین مورد، هفته گذشته وزیر خارجه آمریکا از سوی ترامپ اخراج، و «مایک پومپئو» رئیس سازمان سیا جایگزین او شد.

در حال حاضر تنها نکته ای که مقامات رده بالای دولت ترامپ می توانند از آن مطمئن باشند این است که خیلی زود خود آنها یا یکی از اطرافیانشان باید کاخ سفید را ترک کند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.