سند محرمانه‌ ای که توسط رویترزارائه شده، حاکی از آن است که اروپا برای متقاعد کردن آمریکا به حفظ توافق هسته‌ ای، تحریم‌ های اروپایی جدیدی را علیه ایران پیشنهاد کرده‌ است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد بر اساسی سند محرمانه ای که به دستش رسیده، انگلیس، فرانسه و آلمان به منظور متقاعد کردن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای باقی ماندن در توافق هسته ای ایران، پیشنهاد اعمال تحریم های جدیدی را از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران مطرح کردند.

بر اساس این سند، انگلیس، آلمان و فرانسه معتقدند تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران براساس توافق هسته ای قابل توجیه است. تحریم های پیشنهادی علیه ایران، شامل اتباع ایرانی مرتبط با برنامه موشک های بالستیک این کشور است.

انگلیس، فرانسه و آلمان در سند تهیه شده، سوال و جواب هایی را به منظور بررسی اینکه آیا تحریم های جدید ناقض بندهای توافق است یا خیر، مطرح کرده اند.

در این سند آمده است: انگلیس، فرانسه و آلمان به منظور «دستیابی به یک ساز و کار شفاف و پایدار برای تضمین حمایت آمریکا از توافق هسته ای پس از ضرب الاجل 12 مه، گفت و گو های فشرده ای با دولت ترامپ خواهند داشت.»

منابع دیپلماتیک اعلام کردند پیشنهاد تحریم‌ های اروپایی جدید، پس از هفته‌ ها گفت‌ و گو میان وزارت خارجه آمریکا و قدرت‌ های اروپایی و در قالب تلاش طرف اروپایی برای نرم کردن موضع دولت ترامپ ارائه شده است. 

سند مطرح شده به تحریم هایی اشاره کرده است که اشخاصی را در ایران هدف قرار می دهد. در این سند به افزایش و گسترش فهرست کنونی تحریم های ایران در ارتباط با سوریه اشاره شده است که شامل ممنوعیت های مسافرتی، مسدود کردن دارایی ها و منع همکاری های تجاری و تامین مالی شرکت های دولتی و خصوصی ایرانی است.

دو منبع آگاه از این موضوع گفتند این سند که به طور مشترک به وسیله لندن، پاریس و برلین تهیه شده، روز جمعه به پایتخت های کشورهای عضو اتحادیه اروپا فرستاده شد تا حمایت همه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا برای چنین تحریم‌ هایی کسب شود.

تحریم های پیشنهادی بخشی از راهبرد اتحادیه اروپا برای نجات توافق هسته ای است. هدف از این تحریم ها این است که به ترامپ نشان داده شود راه های دیگری نیز برای مقابله با قدرت ایران در خارج از مرزهای این کشور وجود دارد.

رویترز این اقدام سه کشور اروپایی را فراتر از انتظاری ارزیابی کرده که در یک سند وزارت خارجه آمریکا که ماه گذشته به رویت رویترز رسیده بود، برای جلب رضایت رئیس‌ جمهور آمریکا بر آن تاکید شده بود.

ترامپ 12 ژوئن با تعیین ضرب الاجلی برای طرف های اروپایی امضا کننده توافق هسته ای با ایران، تهدید کرد در صورت برطرف نکردن نواقص این توافق که در دوره «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا به دست آمده است، از تمدید تعلیق تحریم ها علیه ایران خودداری خواهد کرد.

پیشتر در روز جمعه و پس از برگزار نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، «برایان هوک» فرستاده آمریکا به این نشست از گفت‌ و گوها با سه قدرت اروپایی دخیل در توافق هسته‌ ای ایران، در مورد ضرب‌ الاجل ترامپ ابراز رضایت کرده بود.

تحریم های آمریکا علیه ایران تا زمانی که ترامپ تعلیق آنها را تمدید کند از سر گرفته نخواهند شد.

قرار است ترامپ 12 مه در این باره تصمیم گیری کند.

تحلیلگران معتقدند در صورت خروج واشنگتن از توافق هسته ای ایران، این توافق فرو خواهد پاشید.

«آنگلا مرکل» و «امانوئل ماکرون» سران دو کشور آلمان و فرانسه قصد دارند در ماه آوریل راهی واشنگتن شوند تا درباره توافق هسته ای با ترامپ رایزنی هایی داشته باشند.

ایران ادعاهای غرب مبنی بر بی ثبات کننده بودن فعالیت های تهران در منطقه و همچنین درخواست ترامپ برای مذاکرات مجدد درباره توافق هسته ای را رد کرده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در تازه ترین اظهارات خود گفته است: اگر آمریکا اشتباه خروج از برجام را مرتکب شود، حتما این اشتباه دردناکی برای آنها خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.