کیم جونگ اون «به گرمی» از هیات کره جنوبی که حامل نامه رئیس جمهور این کشور بود، استقبال کرده و با پیشنهاد او برای برگزاری یک نشست موافقت کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی تایم گزارش داد: «کیم‌ جونگ اون» پیشنهاد رئیس‌ جمهور کره‌ جنوبی برای برگزاری نشست دوجانبه را پذیرفت.

خبرگزاری رسمی کره شمالی (کی سی ان ای) گزارش داد رهبر کره‌ شمالی پس از دیدار روز دوشنبه با برخی مقامات سئول، از نشست آینده با «مون جائه این» رهبر کره‌ جنوبی خبر داد.

در حقیقت، «کیم‌ جونگ اون» از هیات کره‌ جنوبی که حامل پیام مون جائه این بود، به گرمی استقبال کرد.

«سو هون» وزیر اطلاعات کره جنوبی و «چونگ یوای-یونگ» مشاور امنیت ملی این کشور بخشی از هیات اعزامی از سئول هستند. رهبر کره شمالی دوشنبه شب در یک ضیافت شام از این هیات پذیرایی کرد.

رهبر کره شمالی اعلام کرد عزم قوی دارد تا روابط میان دو کره پیشرفت کند و تاریخ جدیدی در وحدت این دو کشور رقم بخورد. وی دستور داد تا در واکنش به نامه مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی که توسط هیئت این کشور ارائه شد، به سرعت اقدامات لازم صورت گیرد.

 اعضای هیئت 10 نفره کره جنوبی به ریاست «چونگ ایو یونگ» رئیس دفتر امنیت ملی کره جنوبی، به این امید به کره شمالی سفر کردند تا این کشور و آمریکا را به مذاکره با یکدیگر تشویق کنند. پیش از این دو طرف ماه ها تنش را در منطقه سپری کرده بودند. در حالی که کره شمالی برنامه موشک های بالستیک با قابلیت اصابت به خاک آمریکا را توسعه می دهد، پیونگ یانگ و واشنگتن گفته‌ اند که از یک راه حل دیپلماتیک استقبال می کنند.

«کیم ایو کیوم» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی گفت هیئت اعزامی این کشور در این سفر، روز دوشنبه با کیم جونگ اون، همسر و خواهر او و دیگر مقامات این کشور دیدار کردند.

از زمانی که کیم جونگ اون در سال 2011 رهبری کره شمالی را از پدرش به ارث برد، اعضای این هیئت، ارشدترین مقامات دولت کره جنوبی هستند که با او دیدار می کنند. 

رهبران دو کره در سال‌ های 2000 - ریاست‌ جمهوری «کیم ده‌ جونگ» و رهبری «کیم جونگ‌ ایل» - و 2007 - ریاست‌ جمهوری «رو موهیان» و رهبری کیم جونگ‌ ایل - با یکدیگر دیدار داشته‌ اند که مهم‌ ترین مذاکرات شبه‌ جزیره در سال‌ های معاصر به‌ شمار می‌ رود. دیدار اخیر خواهر رهبر کره شمالی از سئول، نخستین دیدار یک عضو اصلی خاندان حاکم بر کره شمالی، از زمان پایان جنگ دو کره در سال 1953 بود.

روابط میان دو کره از زمان برگزاری المپیک زمستانی در کره جنوبی گرم تر شده است. در جریان این بازی ها ورزشکاران دو کره با هم زیر یک پرچم رژه رفتند که محصول اولین دور گفت و گوها میان دو کشور طی دو سال اخیر بود. مون جائه این  سال پیش در پی مبارزاتی با شعار «گفت و گوی بیشتر با کره شمالی» رئیس جمهور شد.

چونگ روز دوشنبه پیش از سفر به کره شمالی گفت که این هیئت حامل درخواست رئیس جمهور کره جنوبی برای خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره و ایجاد صلح دائمی است.

طبق گزارش منتشر شده، پس از اینکه این نامه به رهبر کره شمالی منتقل شد، وی دستور داد تا «اقداماتی عملی» در قبال این نامه صورت بگیرد.در این گزارش گفته شده است: «وی همچنین در این دیدار درباره مسائل مختلف و با هدف کاهش تنش های نظامی در شبه جزیره کره و فعال کردن گفتگوها، ارتباطات و همکاری ها، تبادل نظر کرد.»

کره شمالی و آمریکا گفته اند که آماده مذاکرات هستند، ولی موضع آمریکا این گونه است که گفت و گو باید با هدف خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی انجام گیرد؛ موضعی که پیونگ یانگ آن را رد کرده است.

با وجود این، پنتاگون گفته است که درباره مذاکرت دو کره «به طور محتاطانه‌ ای خوشبین است»؛ مذاکراتی که ژانویه برای اولین بار طی دو سال گذشته از سر گرفته شد.

پیونگ یانگ از نوامبر سال گذشته، آزمایش های موشکی و هسته‌ ای دیگری انجام نداده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.