اگر اسرائیل در گذشته از کشورهایی مانند سوریه و مصر به رغم امضای توافقنامه صلح با قاهره می ترسید اکنون با جنبش های مسلحی مانند«حزب الله» و کشوری رو به روست که در مرزهای فلسطین اشغالی قرار ندارد و آن ایران است که در مرزهای فلسطین اشغالی از سمت اراضی سوریه قرار دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارش نوشت: رژیم اسرائیل عادت ندارد که رزمایش های نظامی بزرگ با کشورهای خارجی برگزار کند لیکن این بار و از روز یکشنبه این رزمایش را آغاز کرده است و این رزمایش که به مدت چند روز ادامه پیدا می کند با نیروهای آمریکایی صورت می گیرد آن هم در سایه فضای ابهامی که بر منطقه پس از سرنگونی جنگنده«اف16» اسرائیلی در ماه گذشته توسط پدافند ارتش سوریه حاکم شده است.

اسرائیل رژیمی است که بیشترین رزمایش های نظامی را به تنهایی انجام می دهد تا با تهدیدهایی که از جانب همسایگانش یا از داخل اراضی فلسطینی در معرض آنهاست مقابله کند. تهدیدها تغییر کرده است، اگر اسرائیل در گذشته از کشورهایی مانند سوریه و مصر به رغم امضای توافقنامه صلح با قاهره می ترسید اکنون با جنبش های مسلحی مانند«حزب الله» و کشوری رو به روست که در مرزهای فلسطین اشغالی قرار ندارد و آن ایران است که در مرزهای فلسطین اشغالی از سمت اراضی سوریه قرار دارد.

اسرائیل رزمایشی انجام می دهد که عبارت از پنچ سناریو بین حداقل و حداکثر است یا ممکن است به وقوع بپیوندد مانند حمله به این رژیم با موشک های کلاسیک، یا سناریویی که بعید است مانند حمله به این رژیم با موشک های حاوی مواد شیمیایی یا بیولوژیکی و سناریوهای میانه مانند جنگ چریکی و جنگ کلاسیک یا تهدیدی که از بازدارندگی فراتر نمی رود. این رزمایش از قبل برنامه ریزی شده بود لیکن در سایه سرنگونی اف 16 مضمون آن شاهد تغییر زیادی شد.

سناریوی عمومی جنگ یا این رزمایش بر تعرض رژیم اسرائیل به موشک باران اش از مرزهای جغرافیایی مختلف است به همین دلیل رزمایش در نقاط مختلف فلسطین اشغالی برگزار می شود و چگونگی واکنش به چنین حملاتی بررسی می شود. این رزمایش بیشتر دفاعی است تا هجومی این در حالی است که در گذشته استراتژی اش بر اساس ادعای این رژیم برای تأیب ناقضان قوانین بین المللی تمرکز داشت.

به رغم وجود این رژیم در منطقه تنش دائمی اما اسرائیل ترجیح می دهد که رزمایش های محدودی با کشورهای خارجی انجام دهد اما این بار رزمایش بزرگی انجام می دهد و این حکایت از آن دارد که اوضاع خطرناک است یا احتمال دارد که این رژیم در معرض حمله ناگهانی قرار گیرد اگر همه چیز از کنترل خارج شود.

از جمله سناریوهایی که کارشناسان وقوع آن را بعید نمی دانند تکرار حمله اسرائیل به نیروهای ارتش سوریه یا نیروهای ایرانی یا حزب الله در اراضی سوریه است آن وقت پاسخ به آن با هزاران موشک اصورت می گیرد آن وقت جنگی در مرزها و مرکز فلسطین اشغالی رخ می دهد. در چنین حالتی به لحاظ قوانین بین المللی اسرائیل در موضع ضعیف قرار دارد زیرا به اراضی کشور سومی حمله کرده است.

اسرائیل از برگزاری رزمایش مشترک امتناع می کند تا سطح آمادگی ارتش اش و نوع تماس هایی که استفاده می کند و سطح هماهنگی میان شاخه های مختلف ارتش اش فاش نشود.رزمایش ها نیز تمرینی برای ارزیابی توان جنگی ارتش و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن و شیوه جنگ مشترک میان واحدهاست.

از زمان سرنگونی جنگده اف 16 اسرائیل این رژیم حمله به نیروهای ایرانی یا حزب الله و تأسیسات سوریه داخل سوریه را تکرار نکرد زیرا به خوبی می داند که هر گونه حمله ای با حمله طرف مقابل و چه بسا شعله ور شدن آتش جنگ رو به رو می شود.این رژیم همچنین می ترسد جنگنده هایش سرنگون شوند؛ امری که باعث تشویق طرف های دیگر برای در تنگنا قرار دادنش می شود. برخی اخبار نیز منتشر شده است مبنی بر اینکه پنتاگون از اسرائیل خواسته است که از جنگنده «اف35» در هر گونه حمله خود به سوریه استفاده نکند تا مبادا این نوع هواپیما سرنگون شود و اسطوره اش به پایان برسد.

از سوی دیگر، اخباری مبنی بر این منتشر شده است که اسرائیل به خوبی می داند که ایران از ترس اسرائیل در زمینه انجام حمله به سوریه بهره برداری کرده  و شروع به انتقال تجهیزات نظامی پیشرفته و موشک به حزب الله کرد که در جنوب لبنان و اراضی سوریه مستقر شده اند. این باور نیز وجود دارد که ایران طی سه هفته اخیر پس از سرنگونی هواپیمای اف 16 به اندازه ای تجهیزات و ادوات نظامی به حزب الله منتقل کرد که طی سال های گذشته منتقل نکرده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.