دموکرات ها در واکنش به اقدام جنجالی جمهوری خواهان برای انتشار یک یادداشت 4 صفحه‌ ای علیه اف بی آی و تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات، سند خود را منتشر کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: دموکرات‌ های کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا یادداشت مربوط به تحقیقات در ارتباط با دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا را منتشر کردند.

دموکرات‌ ها بعد از مذاکرات فشرده از جمله با کاخ سفید و اف‌ بی‌ آی سرانجام موفق شدند که یادداشت 10 صفحه‌ای‌ خود - که بخش هایی از آن مانند نسخه جمهوری خواهان به دلایل اطلاعاتی سانسور شده است - را منتشر کنند.

در یادداشت دموکرات‌ های کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، انتشار زودهنگام یادداشت مربوط به جمهوری خواهان «تلاشی آشکار برای تضعیف اف بی آی، وزارت دادگستری و «رابرت مولر» بازرس ویژه  توصیف شده است.

دموکرات‌ ها تاکید کرده اند که یادداشت جمهوری خواهان «به صورت گزینشی بر اطلاعات طبقه بندی شده حساس از جمله مواردی از تحریف و ارائه تصویر غلط متمرکز شده و نتایج آن خلاف واقعیت است.»

بنا بر سند دموکرات‌ ها، آغاز تحقیقات ضد اطلاعات اف‌ بی‌ آی درباره «کارتر پیج» از اعضای ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور، در اواخر ماه ژوئیه 2016 آغاز شده و به گزارش «کریستوفر استیل» مامور اطلاعاتی سابق انگلیس درباره فعالیت‌ های ترامپ از جمله در روسیه ارتباطی نداشته است زیرا آن گزارش بیش از 7 هفته پس از شروع تحقیقات به دست اف‌ بی‌ آی رسید.

 

23demomemo-master768

 

در سند آمده است: «هر چند مقامات وزارت دادگستری سپس برای دریافت و تمدید مجوز قانونی شنود به طور محدود به بخش هایی از گزارش استیل اشاره کردند، آنها در دادگاه عمدتا به منابع دیگری استناد کرده بودند از جمله این که جزئیات روابط گذشته پیج با جاسوسان روس و تماس‌ اش با مقامات روسیه در جریان کارزار انتخاباتی 2016 را ارائه کردند.»

این سند می ‎افزاید: «در واقع اف‌ بی‌ آی در ماه مارس 2016 با پیج درباره تماس‌ اش با سازمان اطلاعات روسیه صحبت کرده بود؛ در همان ماهی که ترامپ او را به عنوان مشاور سیاست خارجی خود تعیین کرد.»

در یادداشت دموکرات‎ ها همچنین آمده است که اف بی آی هرگز نزد قاضی به اتهامات یاوه علیه دونالد ترامپ در گزارش استیل اشاره‎ ای نکرده است.

ترامپ با رد سند دموکرات‌ ها، آن را «از نظر قانونی و سیاسی کاملا چرند» توصیف کرد.

کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوری خواهان است، اخیرا در اقدامی جنجالی یک یادداشت 4 صفحه‌ ای اعضای جمهوری خواه خود را منتشر کرده بود که اف بی آی و مقامات سابق وزارت دادگستری آمریکا را به سوء استفاده از قدرت و گمراه کردن یک قاضی برای دریافت حکم شنود مکالمات کارتر پیج متهم کرده بود.

بنا بر یادداشت جمهوری خواهان، اف‌ بی‌ آی در سال 2016 با استناد به گزارش بحث برانگیز و اثبات نشده کریستوفر استیل که به سفارش ستاد انتخاباتی «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات ها تهیه شده بود - علیه «کارتر پیج» از دادگاه حکم شنود دریافت کرده بود.

کریستوفر استیل در گزارش خود ادعا می‌ کرد، روسیه از ترامپ اطلاعاتی دارد - از جمله اطلاعاتی درباره فعالیت‌ های اقتصادی او و ویدئویی از ترامپ با چند بازیگر فیلم های مستهجن - که از آنها به عنوان عاملی برای تحت فشار قرار دادن او استفاده می‌ کند؛ ادعایی که ترامپ بارها تکذیب کرده است.

دونالد ترامپ که پیشتر از انتشار یادداشت جمهوری خواهان استقبال کرده بود، در ابتدا مانع از انتشار سند دموکرات‎ ها شد زیرا آن را حاوی «مواردی بسیار حساس» می ‎دانست.

کاخ سفید روز شنبه با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرد که یادداشت دموکرات‌ ها در پی تضعیف رئیس جمهور آمریکاست، اما ترامپ در راستای شفافیت بیشتر با انتشار آن موافقت کرده است.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید گفت: «همان گونه که رئیس جمهور بارها گفته است، نه او و نه ستادش در جریان انتخابات 2016 هرگز با یک قدرت خارجی تبانی نکرده بود و هیچ چیزی در این یادداشت این واقعیت را رد نمی ‎کند.»

هم زمان با انتشار این یادداشت ها، تحقیقات مولر، بازرس ویژه پرونده تبانی ترامپ - روسیه ادامه دارد. «ریک گیتس» که در دوران مبارزات انتخاباتی سال 2016 مشاور ستاد دونالد ترامپ بود، روز جمعه اتهام‌ های توطئه علیه آمریکا و دروغ گفتن به بازرسان اف‌ بی‌ آی را پذیرفت و گفت که با تیم تحقیقاتی همکاری می‌ کند.

در عین حال، بر اساس متن کیفرخواستی که جمعه علیه «پل مانافورت» رئیس سابق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ مطرح شد، او مخفیانه دو میلیون یورو به دو مسئول بلندپایه سابق اروپایی برای اعمال فشار به نفع دولت «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور سابق اوکراین که روسیه از او حمایت می کرد، پرداخت کرده است.

در متن این کیفرخواست که توسط مولر به یک دادگاه فدرال ارائه شد، آمده است: «پل مانافورت به گروه موسوم به «هپسبرگ گروپ» که از سیاستمداران سابق اروپایی تشکیل شده است، برای اتخاذ مواضع موافق با اوکراین از جمله لابی گری در آمریکا، متوسل شده بود.»

بر اساس کیفرخواست مطرح شده، این گروه در فاصله سال‌ های 2012 تا 2013 در بین نمایندگان آمریکایی و مسئولان کاخ سفید به لابی گری پرداخته است. این سند می افزاید: «آنها طوری وانمود می کردند که ارزیابی هایی مستقل درباره اقدامات دولت اوکراین انجام می دهند؛ در حالی که در واقع پول گرفته بودند تا برای اوکراین لابی کنند.»

بر اساس یادداشتی که پل مانافورت ژوئن 2012 نوشته است، آنها دستور گرفته بودند به نحوی غیررسمی و پنهانی با دولت اوکراین اقدام کنند.

این در حالی است که سه رهبر برجسته اروپایی این اتهامات را رد کرده اند. «رومانو پرودی» نخست وزیر سابق ایتالیا و رئیس پیشین کمیسیون اروپا، «آلفرد گاسنباوئر» صدراعظم پیشین اتریش، و «الکساندر کواسنیوسکی» رئیس جمهور پیشین لهستان همگی اعلام کردند که در سال 2012 و 2013 یعنی زمانی که مانافورت در حال لابی گری بود، از حامیان پر و پا قرص روابط قوی تر اتحادیه اروپا - اوکراین بوده اند.

 

Untitled2

 

اما هر سه آنها دریافت هر گونه وجهی را از مانافورت تکذیب کرده اند.

پل مانافورت برای مدت کوتاهی (در فاصله ژوئن و اوت 2016) ریاست ستاد انتخاباتی ترامپ را برعهده گرفت اما بعد به علت «مناقشه منافع با کشورهای خارجی» برکنار شد. او سپس در چارچوب تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا دستگیر شد و موضوع چند مورد اتهام از جمله توطئه بر ضد آمریکا، پولشویی، اظهارات دروغ و پنهانکاری در مورد حساب‌ هایش در خارج علیه او مطرح شد.

کیفرخواست ارائه شده با این حال هیچ جرمی را در ارتباط با فعالیت‌ های هپسبرگ گروپ متوجه پل مانافورت نکرده است اما این فعالیت‌ ها با هدف نشان دادن اینکه او فعالانه برای اوکراین لابی کرده و احتمالا قانون آمریکا را نقض کرده، شرح داده شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.