مقامات آمریکا به تشریح دلیل برگزار نشدن دیدار معاون رئیس جمهور آمریکا و خواهر رهبر کره شمالی پرداخته اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی تایم گزارش داد: پس از ماه ها تنش در روابط میان کره جنوبی و کره شمالی، پیونگ یانگ با اعزام هیاتی بلند پایه به شهر پیونگ چانگ» برای افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی به دنبال تنش زدایی و بهبود روابط در شبه جزیره کره گام برداشت. در آن زمان «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا هم در کره جنوبی حضور داشت و گمانه زنی های بسیاری در مورد ملاقات احتمالی میان مقام های کره شمالی و او مطرح شده بود، اما این دیدار تنها دو ساعت قبل از شروع آن به درخواست کره شمالی لغو شد.

اکنون مقامات آمریکا به تشریح دلیل برگزار نشدن این دیدار پرداخته اند.

مقام های آمریکایی اعلام کرده اند مایک پنس قرار بود هفته پیش در جریان المپیک زمستانی با مقام های کره شمالی دیدار کند اما کره شمالی در آخرین لحظه آن دیدار را لغو کرد.

یک سخنگوی دولت آمریکا گفت که او قرار بود با «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی و سایر مقام های آن کشور دیدار کند.

این اولین برنامه دیدار مقام های دولت ترامپ با مقام های کره شمالی محسوب می شد.

«هدر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت زمانی که امکان دیداری کوتاه با هیات کره شمالی پدید آمد، پنس آماده بود از این فرصت استفاده کند تا این پیام را به کره شمالی برساند که این کشور باید از برنامه موشک های بالستیک و هسته ای خود دست بردارد.

او در بیانیه ای گفت: «مقام های جمهوری دموکراتیک خلق کره در آخرین دقیقه تصمیم گرفتند دیدار را لغو کنند. ما متاسفیم که از این فرصت استفاده نکردند.»

«نیک آیرز» رئیس دفتر پنس هم گفت که کره شمالی امیدوار بود معاون رئیس جمهور آمریکا پیام خود را تعدیل کند که زمینه را برای پروپاگاندای کره شمالی در جریان المپیک فراهم می کرد.

او افزود: «دولت ترامپ سر راه آرزوی کیم برای گرفتن عکس های زیبا در طول افتتاحیه المپیک برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود ایستاد. شاید برای همین باشد که در ملاقات تجدید نظر کردند یا شاید هم از اول در مورد نشستن پشت یک میز صداقت نداشتند.»

حضور کره شمالی در المپیک زمستانی تحولی عمده در جهت کاهش تشنج در شبه جزیره کره تلقی می شود. اما این نگرانی هم وجود داشت که پیونگ یانگ در حال استفاده از این رویداد برای بهبود وجهه خود باشد.

آمریکا و بعضی از دیگر کشورها علیه کاهش فشار بر کره شمالی برای ترک برنامه اتمی اش و بهبود وضع حقوق بشر هشدار داده اند. 

این در حالی است که پیونگ یانگ همواره اقدامات خصمانه آمریکا و رزمایش های این کشور در منطقه را از دلایل عمده تشدید در شبه جزیره کره می داند.

پنس هنگام ترک کره جنوبی گفت که آمریکا و متحدانش همچنان موضع مشترکی در مورد پیونگ یانگ دارند. با این حال «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی گفته است که او در حال بررسی دعوتی برای سفر به کره شمالی است.

خواهر رهبر کره شمالی دعوتنامه برادرش را برای سفر به پیونگ یانگ به همراه آورده بود.

اگر این دیدار صورت گیرد اولین اجلاس رهبران دو کشور طی بیش از یک دهه خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.