«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی با فرستادن خواهر کوچکش به بازی های المپیک زمستانی و ارائه دعوت نامه ای به رئیس جمهور کره جنوبی برای سفر به پیونگ یانگ، اهداف تبلیغاتی شدیدا مورد نیاز خود را به دست آورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: کره شمالی تنها با نشان دادن خود در المپیک زمستانی، «مدال طلای سیاسی» را در «پیونگ چانگ» برنده شد. اما بعد از آن چه می شود؟

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی با فرستادن خواهر کوچکش به بازی های المپیک زمستانی و ارائه دعوت نامه ای به رئیس جمهور کره جنوبی برای سفر به پیونگ یانگ، اهداف تبلیغاتی شدیدا مورد نیاز خود را به دست آورد. و انصافا ورزشکاران این کشور خوب در بازی ها ظاهر شدند.

اما در واقع گرفتن عکس و دست دادن ها در این نشست - یا یک تغییر مثبت و طولانی در وضعیت امنیتی منطقه - مسئله دیگری است.

مسائلی که میان دو کره اختلاف می اندازد، همگی واقعی هستند. کیم جونگ اون همچون همیشه برای حفظ شکل رهبری خود، تسلیحات و موشک های هسته ای اش را حفظ می کند. 

با توجه به اینکه هیات سیاسی بلند پایه کره شمالی که به پیونگ چانگ رفته بودند، اکنون به پیونگ یانگ بازگشته اند، و «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا به هم به واشنگتن بازگشته است، اکنون باید دید اوضاع چه تغییری کرده و اقدام بعدی کیم چیست.

موضع کره شمالی چه خواهد بود؟

نگرانی بزرگ کره شمالی، کره جنوبی نیست. بلکه آمریکا است. 

کیم جونگ اون با همکاری با لیبرال ها در سئول، در تلاش است تا واشنگتن را کنار بزند.

منطق این کار ساده است: هر چه تعامل مستقیم میان کره شمالی و جنوبی بیشتر باشد، واشنگتن سخت تر می تواند مداخله کند. اگر کره شمالی بتواند تعامل محتاطانه ای ایجاد کند، سیاست «فشار حداکثری» ترامپ سخت تر اجرا می شود.

استراتژی کیم در حال حاضر نتیجه داده است. شماری از تحریم ها کنار گذاشته شد تا هیات کره شمالی بتواند به پیونگ چانگ اعزام شود. مهمتر از همه، کیم تواست مون را متقاعد کند تا تمرینات نظامی سالانه کره جنوبی و آمریکا را به تعویق بیاندازد؛ تمریناتی که یکی از دلایل اصلی آزمایش موشکی این کشور است. در حال حاضر کره شمالی تلاش می کند تا این رزمایش را به طور کامل از بین ببرد.

پیشنهاد دیدار با مون واضح ترین حرکت کیم بود.

مون پاسخی عاقلانه، محتاطانه و غیرمتعهدانه به دعوت کیم داد. او یک سیاستمدار هوشمند و باهوش است. او قبلا با پیونگ یانگ برخورد کرده بود و می داند که چگونه می تواند به راحتی معاملات را از بین ببرد و پیشرفت را به خرابکاری بازگرداند.

اما مون دارای یک میراث است که در مورد آن فکر می کند. و مانند هر رهبر ملی، او احتمالا ترجیح می دهد منافع خود را در نظر بگیرد. او حتی ممکن است تمایل صمیمانه ای برای حل این مشکلات داشته باشد. واشنگتن در عین حال بهترین دوستش نیست.

بنابراین مون دارای دلیل خوبی برای سفر به پیونگ یانگ است. اگر نتیجه ای هم نداشته باشد، یک میلیون راه برای چرخش وجود دارد.

و در حالی که دو کره تلاش می کنند بر روی جزئیات دیدار کار کنند، جایگاه ترامپ چیست؟

همانطور که کیم می تواند او را نگه دارد، دور از تصویر نیست.

پنس چطور؟/ عقب نشینی آمریکا از پیش‌ شرط ها

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا گفته است واشنگتن آماده گفت‌ و گوی بدون پیش‌ شرط با کره شمالی است. این اظهارات پنس، از تغییر موضع آشکار آمریکا حکایت دارد.

پنس که در راه برگشت به آمریکا از کره جنوبی صحبت می‌ کرد، به روزنامه «واشنگتن‌ پست» گفته است که اگر کره شمالی مایل به گفت‌ و گو باشد، دولت ترامپ هم حاضر به این کار خواهد بود.

این اظهارنظرهای مایک پنس نشان می‌ دهد که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا که عمدتا نسبت به تعامل بالقوه با کره شمالی سرسختی نشان داده بود، احتمالا نظر مثبت‌ تری به گزینه‌ های دیپلماتیک پیدا کرده است.

اما مایک پنس در عین حال تاکید کرد تا زمانی که پیونگ‌ یانگ برای پایان دادن به برنامه تسلیحات هسته‌ ای خود قدم برندارد، تحریم‌ های سختگیرانه آمریکا علیه کره شمالی همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.

او برای افتتاحیه بازی‌ های المپیک زمستانی به سئول رفته بود و با «مون جائه‌ این» رئیس جمهور کره جنوبی هم دیدار کرد.

دولت دونالد ترامپ پیشتر گفته بود تنها در صورتی با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی وارد مذاکره می‌ شود که او آماده صحبت درباره کنار گذاشتن برنامه هسته‌ ای کشورش باشد.

معاون رئیس جمهور آمریکا به واشنگتن‌ پست گفت در جریان ملاقاتش با رئیس جمهور کره جنوبی، با چهارچوبی برای تعامل بیشتر با پیونگ‌ یانگ موافقت کرده است.

مایک پنس در حالی درباره امکان مذاکره آمریکا با کره شمالی صحبت کرده است که روز چهارشنبه پس از دیدار با «شینزو آبه» نخست‌ وزیر ژاپن گفته بود مردم کره شمالی تحت «استبدادی‌ ترین رژیم در جهان امروز» زندگی می‌ کنند.

پنس گفته بود که آمریکا به زودی تحریم‌ های کوبنده‌ ای علیه کره شمالی به اجرا خواهد گذاشت تا آن کشور را وادار کند برنامه‌ های هسته‌ ای و موشکی خود را کنار بگذارد.

چرا تعامل دو کره موثر واقع خواهد شد؟

سیاست «اول آمریکا» ترامپ به مزاج دو کره خوش نمی آید. 

برای اینکه ائتلاف آمریکا - کره جنوبی موثر واقع شود، سئول باید به دو مسئله اعتقاد داشته باشد: می تواند در جنگی که می تواند اجتناب ناپذیر باشد، بر روی پشتیبانی آمریکا حساب کند، و اینکه جنگی که سئول آن را نخواهد و تمایلی به آن نداشته باشد، آغاز نخواهد شد.

رویکرد «آتش و خشم» ترامپ در قبال پیونگ یانگ باعث شده تا برخی در کره جنوبی این سوال را مطرح کنند که آیا برای او جان و زندگی کره جنوبی ها اهمیت خواهد داشت؟

این همان مسیری است که کیم جونگ اون می خواهد «آتش بس المپیک» آنها را به سمت آن هدایت کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.