وکلای ترامپ سخت در تلاشند تا مانع بازجویی رو در روی او توسط بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 این کشور شوند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، زهرا طحانیان - روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد: چهار مقام آگاه که خواسته اند نامشان فاش نشود، گفته اند که وکلای «دونالد ترامپ» به او توصیه کرده‌ اند که حاضر به انجام مصاحبه طولانی مدت با «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده تبانی احتمالی ستاد ترامپ با روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 نشود. این افشاگری نشان می دهد هم اکنون درگیری در خصوص مصاحبه با رئیس جمهور آمریکا در مورد این پرونده در جریان است.

وکلای ترامپ نگرانند رئیس جمهور که علاقه وافری به بیان اظهارات غلط و نقض سخنان خود دارد، به دروغگویی به بازرسان متهم شود. این موضع گیری وکلای ترامپ در تضاد با اظهارات اخیر ترامپ است که گفته بود حاضر است در خفا و یا علنی در مورد ادعای ارتباطش با روسیه و اینکه آیا عدالت را نقض کرده یا نه، گفت و گو کند.

ترامپ ماه گذشته به خبرنگاران گفته بود که مایل است بر اساس سوگند با کمیته تحقیقاتی به رهبری رابرت مولر مصاحبه کند.

تصمیم ترامپ در مورد اینکه آیا با بازرسان صحبت می کند یا خیر، که انتظار می رود در هفته های آتی صورت گیرد، یکی از لحظات تعیین کننده در این تحقیقات را رقم خواهد زد. امتناع از مصاحبه کردن این احتمال را فراهم می کند که مولر رئیس جمهور را برای شهادت در جلسه هیئت منصفه احضار کند؛ یک درگیری قضایی که به شدت موجب گسترش تحقیقات می شود و می تواند در نهایت توسط دیوان عالی تعیین تکلیف شود.

امتناع از مصاحبه با مولر عواقب سیاسی نیز خواهد داشت. قطعا این امتناع این اتهام را برجسته می سازد که رئیس جمهور چیزی را پنهان کرده است، و روند دادرسی طولانی تر می شود، و وضعیت برای جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای ماه نوامبر یا فراتر از آن در انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 دشوار می شود.

یک فرد مطلع گفت هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است که آیا ترامپ با این مصاحبه موافقت می‌کند یا خیر.

به گفته چهار منبع آگاه، «جان دائود» وکیل ترامپ که تابستان برای این پرونده تعیین شد، و «جی سکولو» معاون وی در کنار بسیاری از مشاوران که به او مشاوره می‌ دهند، از رئیس‌ جمهور آمریکا خواسته اند تا با درخواست مصاحبه مخالفت کند. وکلا و مشاوران بر این باورند که بازپرس ویژه ممکن است تمایلی به احضار ترامپ به دادگاه برای شهادت و در نتیجه درگیر شدن با کاخ سفید نداشته باشد، در نتیجه در دادگاه بازنده شود.

آنها بر این باورند که مولر از ادله کافی حقوقی برای مصاحبه با ترامپ برخوردار نیست؛ همچون مسئله دیدار «دونالد ترامپ جونیور» پسر ترامپ با روس ها. مشاوران همچنین در مورد مسائل دیگر  - مانند اتهاماتی در مورد اینکه ترامپ از «جیمز کامی» رئیس وقت اف بی آی خواسته بود به تحقیقات پایان دهد - این استدلال را مطرح می کنند که رئیس جمهور در چارچوب قانون اساسی عمل کرده و نمی توان او را در مورد کارهای قانونی مورد بازخواست قرار داد.

یکی از معدود کسانی که معتقد است ترامپ باید با کمیته تحقیق همکاری لازم را داشته باشد، «تای کوب» وکیل کاخ سفید است که او هم به واسطه همین پرونده به استخدام درآمده است. از ماه ژوئیه که کوب استخدام شده، تاکید داشته که کاخ سفید باید برای همکاری با تحقیقات مولر هر کاری می تواند انجام دهد. 

اما دائود از ماه دسامبر مسئول مذاکره با مولر در مورد این موضوع است.

دیگر نزدیکان ترامپ هم به او مصاحبه با مولر هشدار داده اند. «مارک ای. کاسوئتز» وکیل شخصی قدیمی ترامپ هم درباره یک مصاحبه خودخواسته با مولر هشدار داده است. 

«کریس کریستی» فرماندار سابق ایالت «نیوجرسی» که تا پس از انتخابات تیم انتقالی ریاست جمهوری را رهبری می کرد، هفته گذشته موکدا اعلام کرد که ترامپ باید با درخواست مصاحبه مخالفت کند.

او در مصاحبه با شبکه ای بی سی نیوز گفته بود: «من فکر نمی کنم تا زمانی که اتهامات معتبری مطرح شود، لازم به مصاحبه با بازپرس ویژه باشد.»

«نیوت گینگریچ» رئیس مجلس سابق و مشاور غیررسمی ترامپ نیز همین توصیه را ارائه کرده است. 

روسای جمهور اکثرا با گفت و گو با بازرسان فدرال که در مورد اقدامات آنها تحقیق می کنند، موافقت می کنند. اما «ریچارد نیکسون» از پاسخگویی به دادستان ویژه برای بازجویی از او در مورد مکالمات تبعیض آمیز با مشاورانش خودداری کرد. این موضوع در نهایت به دیوان عالی ارسال شد، که در سال 1974 حکم صادر کرد که رئیس جمهور، مانند هر آمریکایی، باید به درخواست دادستان ویژه مپاسخگو باشد.

«نیل کی کاتیال» یک وکیل مدافع حقوق بشر در دولت اوباما و یکی از شرکای شرکت حقوقی «هوگان لاولز» گفت: «نتیجه پرونده نیکسون نشان می دهد که هر رئیس جمهوری در برابر درخواست بازپرس ها مقاومت کند، عواقب بدی خواهد داشت.»

تای کوب به رئیس جمهور و مردم گفته بود پرونده تحقیقات مولر در پایان سال 2017 بسته خواهد شد، اما یک ماه از سال 2018 هم گذشته و هنوز مشخص نیست چه زمانی مولر این پرونده را خواهد بست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.