در بحبوحه انتشار گزارش هایی در مورد تلاش دولت لندن برای حفظ انگلیس در اتحادیه گمرکی اروپا پس از اعمال قانون برگزیت، ترزا می با تلاش برای کودتا مواجه شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه ساندی تایمز در گزارشی نوشت: برخی نمایندگان دلواپس پارلمان انگلیس قصد دارند با راه اندازی یک «تیم رویایی» (تیم ویژه) متشکل از «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس و «مایکل گوو» وزیر آموزش و «جاکوب ریس موگ» از نمایندگان حزب محافظه‌ کار و از چهره‌ های شاخص برگزیت در صورت ناکام ماندن «ترزا می» در اعمال یک برگزیت سختگیرانه، او را با وزیر خارجه کنونی جایگزین کنند.

ساندی تایمز این اقدام این سه را با کتاب «سه تفنگدار» نوشته «الکساندر دوما» مقایسه کرده است.

این روزنامه می گوید در بحبوحه انتشار گزارش هایی درباره تلاش دولت لندن برای حفظ انگلیس در اتحادیه گمرکی اروپا پس از اعمال قانون برگزیت، ترزا می با تلاش برای کودتا مواجه شده است.

فایننشال تایمز پیشتر گزارش داده بود دولت انگلیس در حال بررسی این موضوع است که آیا می تواند پس از طی دوره انتقالی دو ساله با اتحادیه اروپا وارد یک اتحادیه گمرکی شود یا خیر.

اکنون خبر می رسد که شماری از نمایندگان مخالف اروپا که از حامیان سرسخت برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) هستند، قصد دارند در صورت تلاش جدید ترزا می نخست وزیر و رهبر حزب محافظه‌ کار برای نگه داشتن انگلیس در اتحادیه گمرکی اروپا، علیه وی کودتا کنند. 

گزارش ها حاکی از این است که آنها با بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس رایزنی و تلاش کرده‌ اند نظر مساعد وی را برای این کودتا جلب کنند. در این کودتا هدف نمایندگان انتخاب وزیر خارجه کنونی به عنوان نخست وزیر و انتخاب مایکل گوو به عنوان معاون او و انتخاب جاکوب ریس موگ به عنوان وزیر دارایی است. 

طی هفته‌ های اخیر ترزا می چندین بار از سوی هم حزبی‌ هایش تهدید به برکناری و کودتا شده بود. برخی از نمایندگان حزب محافظه‌ کار انگلیس بر این باورند ترزا می حزب را تضعیف کرده و گفته بودند اگر تا مهلت سه ماهه قدرت به حزب بازنگردد، وی را از رهبری حزب و به تبع آن از نخست وزیر برکنار می‌ کنند. 

 

gettyimages-906117402 (1)

 

حامیان برگزیت در پارلمان انگلیس تاکید دارند این کشور باید اختیار داشته باشد تا بعد از برگزیت، آزادانه توافقات تجاری خود را انجام دهد اما اکنون دولت لندن قصد دارد طرحی را اجرا کند که بعد از برگزیت در گمرک اتحادیه اروپا بمانند تا تجارت میان لندن و بروکسل را حفظ کنند.

مردم انگلیس سال 2016 با شرکت در همه‌ پرسی رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند و مذاکرات دو ساله خروج از مارس 2017 آغاز شد. 

گزارش ها در مورد کودتا علیه ترزا می، «برنارد جنکین» نماینده محافظه کار پارلمان انگلیس را بر آن داشت تا در مقاله ای در روزنامه ساندی تلگراف به ترزا می هشدار دهد.

وی به نخست وزیری در مورد شکاف ایجاد شده در کابینه اش در مورد موضع گیری ها در قبال برگزیت هشدار داد. او به طور خاص به «فیلیپ هاموند» وزیر دارایی اشاره کرده است که حاضر به رد قرارداد اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا نیست.

جنکین گفت: «اگر وزرا دچار اختلاف نظر و شکاف دیدگاهی شوند، زندگی برای مقامات غیرممکن می شود، همانطور که اکنون می توانید ببینید. اجماع نظر وزرا واقعا مهم است. اگر نخست وزیر در یک سیاست پافشاری کند و وزیر دارایی موضع گیری متفاوتی داشته باشد، مقامات رسمی چه خواهند کرد؟»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.