دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نخستین سخنرانی خود را در تشریح وضعیت عمومی کشور و دستور کار دولت خود برای سال 2018 را در جمع نمایندگان کنگره آمریکا ایراد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه گاردین گزارش داد: بخش اصلی سخنرانی دونالد ترامپ به تشریح دستاوردهای سیاسی و اقتصادی یک ساله دولت وی اختصاص داشت.

دونالد ترامپ در آغاز سخنرانی اش به کارنامه یکساله دولت خود پرداخت و گفت: بیکاری در (کل کشور) به پایین ترین سطح در 45 سال اخیر رسیده است و مایه افتخارم است که بگویم میزان بیکاری آفریقایی - آمریکایی ها به رکورد پایین ترین سطح رسیده است و بیکاری در بین آمریکایی- اسپانیایی زبان ها نیز به پایین ترین در سطح در طول تاریخ رسیده است. 

رئیس جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد: همانگونه که 11 ماه پیش در اینجا به مردم وعده دادم، ما بزرگ ترین اصلاح مالیاتی تاریخ آمریکا را انجام دادیم. 

دونالد ترامپ تاکید کرد که قانون مالیات جدید به نفع همه از جمله خانواده ها خواهد بود. 

دونالد ترامپ در ادامه خواستار حمایت دموکرات و جمهوری خواهان در کنگره از طرح اصلاح قوانین مهاجرت شد. 

دونالد ترامپ دراین زمینه تصریح کرد، اصلاح قوانین مهاجرت زمینه ساز اعطای شهروندی به یک میلیون و 800 هزار از کسانی خواهد شد که هنگام ورود به آمریکا به همراه والدین خود، سن کمی داشتند.

دونالد ترامپ در ادامه سخنرانی خود به دستاوردهای نبرد با داعش اشاره کرد و گفت: من با افتخار می‌گویم ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا توانسته است که تقریبا صد درصد قلمرو تحت کنترل این گروه در عراق و سوریه را آزاد کند. وی تاکید کرد که نبرد با تروریسم ادامه خواهد داشت.

او گفت: «من همچنین از کنگره خواسته ام تا کمک های لازم را به دولت کند تا بتوانیم کامل علیه داعش و القاعده نبرد کنیم و آنها را تا هرجا که می روند دنبال کنیم.»

دونالد ترامپ همچنین به چالش های پیش روی آمریکا در عرصه بین المللی اشاره کرد و اظهار داشت: «در سراسر جهان ما با نظام های سرکش، گروه‌های تروریستی و رقبایی مانند چین و روسیه مواجه هستیم که منافع ما، اقتصاد ما و ارزش های ما را به چالش می‌کشند.»

رئیس جمهور آمریکا خواستار افزایش بودجه دفاعی کشور برای مواجه با این چالش ها شد.

ترامپ به تصمیم اخیر خود درباره سفارت آمریکا در بیت المقدس اشاره کرد و گفت: «ماه گذشته، من یک مصوبه قدیمی کنگره را تایید کردم و آنجا را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناختم. اندکی پس از آن، ده ها کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه ما رای دادند.» 

او اضافه کرد: «ما به خیلی از این کشورها کمک مالی می‌ کنیم. این کمک از جیب مالیات دهندگان آمریکایی است. امشب، من از کنگره درخواست می‌ کنم قانونی را تصویب کند تا اطمینان حاصل شود که دلارهای کمک خارجی ما، همیشه در خدمت منافع آمریکا باشد و فقط به دوستان آمریکا پرداخت شود.»

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد به وزیر دفاع دستور داده است سیاست بازداشت های نظامی را مورد بازبینی قرار دهد و تاسیسات گوانتانامو را باز نگه دارد.

او در مورد ایران گفت: «من از کنگره می خواهم به ایرادهای اساسی توافق هسته ای ایران رسیدگی کند.»

 

4016

 

در نهایت باید گفت این سخنرانی پنج نکته داشت:

  • این سخنرانی طولانی و بدون هرج و مرج و سر وصداهای موسوم به «ترامپی» بود. همانطور که پیش بینی می شد، ترامپ با افتخار از اقتصاد قوی و کاهش مالیات سخن گفت، و خواستار تخصیص هزینه های زیرساختی و یک توافق دو جانبه برای مهاجرت شد.
  • ترامپ برای نشان دادن رویارویی خود با کره شمالی از میهمان های شگفت انگیزی، از جمله خانواده «اتو ورمیبیر»، دانشجوی آمریکایی که شکنجه شده بود، بهره گرفت.
  • ترامپ داستان قتل وحشیانه دو دختر نوجوان را که خانواده شان در اتاق بودند، به عنوان یک روش تکان دهنده برای درخواست اصلاح مهاجرت مورد بهره برداری قرار داد. او مسیر اعطای شهروندی برای به اصطلاح «رویاپردازان» به عنوان مهاجران ثبت نشده که به عنوان فرزند به آمریکا آورده شده بودند را معرفی کرد و آن را نقص «مهاجرت زنجیره ای»  توصیف کرد.
  • واکنش ها در سالن سخنرانی در راستای خطوط حزبی تقسیم شده بود، گرچه دموکرات ها در زمان های مختلف با کف زدن به جمهوری خواهان پیوستند، به ویژه هنگامی که ترامپ به داستان های قهرمانی نظامی اشاره کرد. یکی از قوی ترین خطوط تشویق در میان جمهوری خواهان، حمایت از سرود ملی در برابر توهین لیگ NFL بود. ترامپ در مورد مسائل داخلی گفت که «دستی باز» را به سوی دموکرات ها دراز می کند تا اختلافات تلخ سیاسی کنار گذاشته شود. در مقطعی از سخنرانی وقتی ترامپ گفت که میزان بیکاری در میان سیاهپوستان بسیار کم شده، اعضای سیاهپوست حزب دموکرات نه از جایشان بلند شدند نه او را تشویق کردند. از ترامپ بارها انتقاد شده است که با قاطعیت و صراحت علیه گروه های نژادپرست موضع گیری نمی کند.
  • ترامپ به دنبال ایجاد خوش بینی با توصیف «لحظه جدید آمریکایی ما» بود، اما این موضوع با داستان های طولانی در مورد باند MS-13 و درخواست برای ایجاد یک هسته متمرکز و دستور باز نگه داشتن زندان گوانتانامو به حاشیه کشیده شد.

«جوزف کندی سوم» نوه «رابرت کندی» برادر و وزیر دادگستری «جان اف کندی» رئیس جمهور پیشین آمریکا، واکنش دموکرات ها به سخنرانی ترامپ را قرائت کرد. او ریاست جمهوری ترامپ را «هرج و مرج زده» توصیف کرد و به «ترک خوردن جامعه» در دوران او اشاره کرد. او در اشاره ای به سیاست های ترامپ گفت: «بسیاری یک سال گذشته را در اضطراب، خشم و ترس گذرانده اند.» او افزود: «قلدرماب ها ممکن است مشت بزنند. ممکن است حتی ردی از مشت آنها بماند. اما در تاریخ آمریکا هرگز، حتی یک بار هم، نتوانسته اند با توانایی و روحیه مردمی رقابت کنند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.