کنگره گفت‌ و گوی ملی سوریه با حضور طرف‌ های مختلف سوری در شهر سوچی روسیه آغاز به کار کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش دادکنفرانس صلح سوریه در شهر «سوچی» روسیه با تاخیر دو و نیم ساعته سرانجام آغاز شد.

این کنفرانس با سخنرانی «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه افتتاح شده است. 

 

1

2

5

 

پوتین در پیامی به شرکت کنندگان در نشست سوچی که با حضور 1511 نماینده سوری در حال برگزاری است، گفت: امروز شرایط برای گشودن صفحه جدیدی در تاریخ سوریه فراهم شده است.

وی تاکید کرد: مردم سوریه خود سرنوشت‌ شان را تعیین خواهند کرد و مسکو با همکاری شرکایش در آستانه یعنی آنکارا، تهران و کشورهای عربی تاثیرگذار و کشورهای هم‌ جوار سوریه تا حد امکان تلاش کرد تا مشارکت گسترده‌ تر در کنفرانس را تضمین کند.

پس از سخنرانی خوش‌ آمدگویی وزیر خارجه روسیه و توزیع دستور کار این اجلاس میان حضار، از نمایندگان رسانه‌ ها درخواست شد تا از سالن اجلاس خارج شوند و ادامه نشست پشت درهای بسته برگزار شود.

500 خبرنگار از 26 کشور برای پوشش این نشست به سوچی آمده اند.

 

9

6

7

پیشتر وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که تاخیر ایجاد شده در آغاز مذاکرات سوچی به دلیل منتظر ماندن برای رسیدن شماری از شرکت کنندگان و ناظران به محل مذاکرات از ترکیه بوده است.

وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرده بود: یکی از گروه های معارض سوری شروط اضافی برای مشارکت در نشست سوچی مطرح کرد که به دنبال آن «سرگئی لاوروف» تماس تلفنی را با همتای ترکیه ای خود برقرار کرد.

از بامداد دوشنبه (29 ژانویه) نمایندگان چندین دولت و گروه وارد سوچی شده اند. 

 

3

4

 

این اجلاس در این شهر کرانه دریای سیاه، به ابتکار عمل سه کشور روسیه و ترکیه و ایران برگزار شده است که قصد دارند در مذاکره با معارضان، آنها را به آشتی و گفت‌ و گوی مستقیم با دولت سوریه تشویق کنند.

پیش از این برخی گروه‌ های معارض، در اجلاسی که به ابتکار سازمان ملل در شخر «وین» اتریش برگزار شده بود، اعلام کردند که در دور آینده مذاکرات سوچی شرکت نخواهند کرد. اجلاس وین روز شنبه (27 ژانویه) بدون هیچ پیشرفت محسوسی به پایان رسید. «نصر الحریری» رئیس هیات مذاکره کننده مخالفان سوری روز شنبه پس از شکست مذاکرات وین اعلام کرد که هیچ یک از گروه های وابسته این هیات در نشست سوچی شرکت نخواهند کرد.

«دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روز دوشنبه گفت: «راه‌ حلی سیاسی برای بحران سوریه اقدامی ساده نیست و تنها با کار پی‌ گیرانه و صبورانه به دست خواهد آمد.»

 

Kremlin-spokesman-Dmitry-Peskov

 

به گزارش خبرگزاری‌ های روسی، «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل برای برقراری صلح در سوریه، هم در سوچی حضور دارد.

روسیه از اعضای شورای امنیت، آمریکا، انگلیس، چین و فرانسه، نیز دعوت کرده که به مذاکرات سوچی نماینده بفرستند. خبرگزاری اینترفاکس روز دوشنبه به نقل از «ماریا اولسن» سخنگوی هیات دیپلماتیک آمریکا در مسکو گزارش داد: آمریکا در نشست سوچی به عنوان ناظر شرکت نخواهد کرد. فرانسه هم روز دوشنبه اعلام کرد که در نشست سوچی شرکت نخواهد کرد. «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز گفت: نشست سوچی نمی تواند پیشرفتی داشته باشد زیرا هیات های اصلی مخالفان به دلیل عدم حضور هیات دولت سوریه در مذاکرات وین، در سوچی حاضر نمی شوند. 

 

10

 

کشورهای غربی و برخی از کشورهای عربی نسبت به موفقیت مذاکرات سوچی ابراز تردید کرده‌ اند. آنها تاکید دارند که مذاکرات صلح در سوریه باید زیر نظارت بین‌ المللی و در چارچوب کنفرانس آشتی ملی که در «ژنو» سوئیس برگزار می‌ شود، انجام گیرد.

براساس اعلام مقامات برگزارکننده، یکی از مهم‌ ترین دستورکارهای کنگره گفت و گوی ملی سوریه در سوچی، تشکیل کمیسیونی به منظور تدوین متن قانون اساسی آینده سوریه است.  انتظار می رود در پایان نشست سوچی، بیانیه رسمی صادر و در آن تصمیمات اتخاذ شده در کنگره گفت و گوهای ملی سوریه منعکس شود.

شبکه الجزیره ادعا کرد: گفت و گوهای ملی سوریه در سوچی بدون حضور گروه اصلی مخالفان سوری و گروه های کُرد برگزار می شود که این امر احتمال موفقیت آن را کاهش می دهد.

 

11

 

این در حالی است که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد روز شنبه با اشاره به این که استفان دی میستورا نماینده ویژه این سازمان در امور سوریه را به این نشست خواهد فرستاد، مذاکرات سوچی را احیا کننده مذاکرات ژنو تحت نظارت سازمان ملل متحد دانست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.