همانطور که پیشتر در خبرها خواندید عربستان سعودی در ماه های اخیر صدها نفر از شهروندانش را به اتهام فساد بازداشت کرد که یکی از آنها شاهزاده ولید بن طلال بوده و حالا خبر رسیده که این میلیاردر عرب آزاد شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عربستان سعودی در ماه های اخیر صدها نفر از شهروندانش را به اتهام فساد مالی بازداشت کرد که یکی از آنها شاهزاده «ولید بن طلال» بود و حال خبر رسیده که این میلیاردر عرب آزاد شده است.

وی یکی از بزرگ ترین سرمایه گذاران حوزه تکنولوژی در دنیاست و آن طور که در خبرگزاری های مختلف آمده در کمپانی های مطرح این حوزه سهام دارد.

بن طلال دو ماه قبل و به دنبال کلید خوردن برنامه ادعایی دولت عربستان سعودی برای مبارزه با فساد در این کشور دستگیر شد البته حبس وی اندکی با دیگر متهمان فساد مالی در دنیا تفاوت داشت و مجبور بود این دوران را در هتل لوکس «ریتز کارلتون» ریاض بگذراند.

 

0

 

البته هنوز مشخص نیست که آیا بن طلال هم مجبور به بازپرداخت پول های بادآورده اش شده است یا خیر. اما وی ساعاتی قبل از آزادی اش به رویترز گفت که همچنان در گفتگوهایش با مقامات دولتی بر بی گناهی خود از اتهام فساد تاکید می کند.

اکنون می خواهیم به معرفی بیشتر این شاهزاده مطرح سعودی که به «وارن بافت عرب» شهرت یافته بپردازیم:

 

زندگی نامه

ولید بن طلال در 7 مارس سال 1955 در شهر «جده» زاده شد. والدین وی «امیر طلال بن عبدالعزیز» پسر موسس عربستان سعودی و «مونا الصلح» -دخترِ «ریاض الصلح» - نخستین نخست‌ وزیر لبنانِ پس از استقلال هستند.

 

get-1-2009-s4up_com_px0g2xz4

 

پدر او وزیر دارایی عربستان طی دهه 1960 بود. سپس او به دلیل درخواست برای اصلاحات سیاسی، تبعید شد.  مادر بزرگ ولید «منیر» بود که خانواده اش از نسل کشی ارمنی ها گریخته بودند. او توسط امیر شهر «عنیزه» در سال 1921 زمانی که تنها 12 سال داشت و ابن سعود 45 ساله اهدا شد.

 

5149295501_587f5df675

Untitled

infancia-principe-Alwaleed-Bin-Talal_TINIMA20130607_0694_5

 

والدین ولید زمانی که او تنها 7 سال داشت متارکه کردند و او با مادرش در لبنان زندگی می کرد. او چندین بار از خانه گریخت و در خودروهایی که درهایشان باز بودند، شب را به صبح می رساند تا اینکه در نهایت به مدرسه نظامی ریاض رفت.

 

تحصیلات

ولید لیسانس مدیریت بازرگانی را در سال 1979 از کالج «منلو» در ایالات «کالیفرنیا» آمریکا دریافت کرد. وی سپس دکترای علوم اجتماعی خود را در سال 1985 از دانشگاه «سیراکیوز» گرفت.

 

Alwaleed-Bin-Talal-Menlo-College_TINIMA20130607_0696_5

 

حرفه تجاری

الولید حرفه کار تجاری خود را در سال 1979 و پس از فارغ التحصیلی از کالج منلو آغاز کرد. او در میان رونق نفت در سال های 85 - 1975 به عربستان سعودی بازگشت. الولید در یک دفتر کوچک و پیش ساخته در ریاض فعالیت می کرد و در قراردادهای ساختمانی و املاک و مستغلات موفق بود. او اولین بار توسط مجله فوربز در سال 1988 معرفی شد.

الولید پس از پایان رونق نفت عربستان سعودی، کنترل یک بانک بازرگانی سعودی را به دست گرفت. این بانک از طریق ادغام با بانک قاهره سعودی و بانک آمریکایی سعودی، به یک بانک پیشرو در خاورمیانه تبدیل شد.

 

Desert life of Prince Walid Bin Talal_ Alsaud

 

او در سال 1991، زمانی که شرکت سیتی گروپ در بحران بود، سهام قابل توجهی از آن را خریداری کرد. از سرمایه گذاری اولیه 550 میلیون دلاری، دارایی های او در سیتی گروپ تا حدود 1 میلیارد دلار رشد کرد.

در سال 1997 مجله تایم گزارش داد که الولید حدود پنج درصد از سهام غول خبری نیوز کورپوریشن را خریداری کرده است. در سال 2010 سهام او از شرکت نیوز کورپوریشن حدود هفت درصد (3 میلیارد دلار) بود. سه سال بعد، شرکت نیوز کورپوریشن سرمایه گذاری 175 میلیون دلاری (19 درصد) را در گروه «روتانا» بزرگترین شرکت سرگرمی در جهان عرب و متعلق به بن طلال انجام داد. بازبینی دارایی های او نشان می دهد که الولید سرمایه گذاری خود را در شرکت AOL فروخته است.

 

00

 

سهم او در سیتی بانک تقریبا نیمی از ثروت اش قبل از بحران مالی 08 - 2007 بود. در اواخر سال 1990، الولید 4.9 درصد از سهام مشترک سیتی گروپ را به قیمت 207 میلیون دلار (12.46 دلار به ازای هر سهم) خریداری کرد. در ماه فوریه سال 1991، او مبلغ 590 میلیون دلار به خرید سهام جدید اختصاص داد. این، 10 درصد سهام اضافی سیتی گروپ، سهام الولید را به 14.9 درصد افزایش داد.

در سال 1999، مجله اکونومیست در مورد منبع درآمد بن طلال و اینکه آیا او واقعا پیشگام سایر سرمایه گذاران سعودی است یا خیر، ابراز تردید کرد.

الولید در کمپانی های ای او ال، اپل، ام سی آی، موتورولا، فاکس برادکستینگ و سایر شرکت های فن آوری و رسانه ای سرمایه گذاری کرد. سهم او در اپل در سال 2005 فروخته شد. الولید همچنین در کمپانی های Eastman Kodak و TWA سرمایه گذاری کرد، که هر دو عملکرد ضعیفی داشتند.

دارایی های املاک او شامل سهام زیادی در هتل ها و استراحتگاه های «چهار فصل» و هتل «پلازا»ی شهر «نیویورک» بود. وی در ماه اوت سال 2004 نیمی از سهام خود را در هتل پلازا فروخت. وی در هتل «ساویو»ی شهر «لندن» و هتل «مونت کارلو» ی شهر«موناکو» هم سرمایه گذاری کرده است. الولید 10 درصد از سهام شرکت «یورو دیزنی SCA» شرکتی که مالک و مدیر «دیزنی لند» در شهر «پاریس» است، را دارد.

 

000

 

هتل ساویو در لندن هم متعلق به الولید است.

در ژانویه سال 2005، الولید هتل ساویوی لندن را حدود 250 میلیون پوند خریداری کرد. خواهر او، «سلطان نورال» 16 درصد از سهام این هتل را در اختیار دارد. در ژانویه 2006، «هلدینگ سلطنتی» با مشارکت با شرکت املاک آمریکایی «کلونی نورث استار» هتل ها و استراحتگاه های «فیر مونت» در شهر «تورنتو» را به مبلغ 3.9 میلیارد دلار فروخت. در سال 2009 گزارش شد که الولید مالک 35 درصد از سهام گروه تحقیق و بازاریابی (SRMG)، شرکت بزرگ رسانه ای خاورمیانه است.

در اوت 2011 الولید اعلام کرد که شرکتش با گروه «بن لادن» قرارداد دارد تا بلندترین ساختمان جهان، برج پادشاهی را (در ارتفاع حداقل 1000 متر (3،300 فوت)) بسازد. طرح اولیه که در سال 2008 اعلام شد، آن را برج المیل و ارزش آن را 20 میلیارد دلار دانست.

در ماه دسامبر سال 2011، الولید 300 میلیون دلار در توئیتر سرمایه گذاری کرد و سهام ثانویه را از سهامداران داخلی خرید. این خرید به هلدینگ سلطنتی بیش از 3 درصد سهام در این شرکت را اختصاص داد که در اواخر تابستان 2011 ارزش 8 میلیارد دلاری داشت.

 

بازداشت و آزادی

الولید در 4 نوامبر 2017 طی برنامه کمیته ضد فساد عربستان برای مقابله با فساد در عربستان بازداشت شد. این اقدام توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صورت گرفت.

چند روز پیش از بازداشت، ولید با «جمال خاشقجی» خبرنگار سعودی ساکن آمریکا که درگذشته از دولت عربستان انتقاد کرده بود، تماس گرفته و او را به بازگشت به عربستان برای کمک به بن سلمان در اجرای طرح چشم انداز 2030 دعوت کرده بود.

الولید سه ماه پس از بازداشت، این هفته آزاد شد.

 

reuters-arabian-billionaire-detained-alwaleed-interview-carlton_bd6c0260-035e-11e8-b2c1-a702bffbff45

 

دیدگاه‌ های سیاسی

ولید بن طلال از همه اعراب خواسته دیدگاه خصمانه‌ شان در خصوص رژیم صهیونیستی را کنار بگذارند و به همزیستی مسالمت‌ آمیز روی آورند. 

 

image

 

در سال 1991 او یک قایق تفریحی گران‌ قیمت به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هدیه داد. اما چند سال بعد به ترامپ توصیه کرد که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکند چون شکست خواهد خورد. این ماجرا باعث جدال لفظی این دو شد. ترامپ آن زمان در توئیترش نوشت که یک شاهزاده سعودی با «پول بابا» می‌ خواهد آمریکا را اداره کند. البته بن طلال بعدا انتخاب دونالد ترامپ را به او تبریک گفت.

 

tsaudi

 

پیش از آن که در عربستان سعودی به زنان اجازه رانندگی داده شود، او از منتقدان سخت‌ گیری علیه زنان بود و خواهان برداشتن محدودیت برای زنان در فضاهای عمومی شده بود. او همچنین گفته بود که قصد دارد در موسسه‌ های زیر نظر خود سهم بیشتری به کارکنان زن بدهد.

 

0000

 

ولید بن طلال به حمایت از حقوق زنان شهرت دارد و برای اولین بار در عربستان سعودی برای هواپیمای شخصی اش یک خلبان زن استخدام کرد. او در همین حال اولین کسی است که در عربستان سعودی به فیلم سازی با شرکت یک هنرپیشه زن اهل عربستان روی آورده است.

ولید بن طلال که به موضع‌ گیری ضد ایران هم مشهور است بارها خواهانِ شدتِ برخوردِ مجامع بین‌ المللی با ایران و افزایش تحریم‌ های جهانی علیه این کشور شده‌ است.  او چندی پیش گفت که اگر رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ ای ایران حمله کند، رهبران عرب به‌ طور علنی آن را محکوم می‌کنند ولی در خفا بابت آن خوشحال می‌ شوند.

وی همچنین در مصاحبه با «جفری گلدبرگ» خبرنگار بلومبرگ گفت: «اصلا چرا پیشنهاد لغو تحریم مطرح شد؟ فشار باید ادامه یابد.»

 

دارایی ها

دارایی های او تا 29 ژانویه 2018 حدود 18.5 میلیارد دلار برآورد شده است.

 

Prince-Alwaleed-bin-Talal-Imprisonment

 

برخی از دارایی های الولید در حال حاضر شامل یک کشتی تفریحی 85 متری با محل فرود بالگرد روی آن، هواپیما‌ی مختلف خصوصی مثل بوئینگ 747، ایرباس 321، و هوکر سیدلی 125 هستند. الولید همچنین صاحب یک هواپیمای مسافربری ایرباس A389 (بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان) است. کتاب رکورد‌های گینس در سال 2009 این هواپیما را بزرگ‌ترین جت خصوصی در دنیا نامید. در این ایرباس سالن کنسرت، حمام ترکی، گاراژ خودروی رولزرویس و حتی اتاق عبادت دارای قالیچه های الکترونیکی وجود دارد.

70 درصد این هواپیما از طلا ساخته شده است.

 

2

 

اقتصاددانان درباره منابع درآمدی الولید دچار شک هستند. از دارایی های وی می توان به کلکسیونی از خودروهای مدل بالا اشاره کرد که در این میان خودروی مرسدس تزئین شده با الماس چشم همگان را به وی خیره کرده است.

او همچنین دو قصر دارد و قصر سوم در حال ساخت است. به نوشته مجله تایم، الولید و دو همسر سابقش در یکی از این قصرها در ریاض زندگی می کنند؛ قصر 130 میلیون دلاری که 317 اتاق آن با 1500 تن سنگ مرمر ایتالیایی، فرش های ابریشمی، شیرهای طلایی و 250 تلویزیون تزئین شده است.

 

20295-brunicastle_pics2

 

چندین هتل مجلل این میلیاردر عرب در سواحل جزایر مصنوعی نخلی شکل «دوبی» با سرمایه ای نزدیک به دو میلیارد دلار در حال ساخته شدن است. همچنین او از طرحش برای خریداری ده ها هتل دیگر در خاورمیانه، آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی سخن می گوید.

صدها میلیون دلار از دارایی های او در آمریکا سرمایه گذاری شده در حالی که گفته می شود بخشی از این سرمایه گذاری ها سود آوری چندانی نداشته است.

به همان اندازه که ثروت شاهزاده ولید معروف است، به همان اندازه هم فساد اخلاقی‌اش شهرت دارد، به گونه‌ای که بارها به چندین دادگاه کشورهای اروپایی به دلیل تجاوز به عنف و تجاوز و تعرض به زنان احضار شده است.

 

زندگی شخصی

الولید چهار بار ازدواج کرده است. همسر اول او دخترعمویش و «دلال بنت سعود» دختر ملک سعود بود. (آنها دو فرزند به نام های «خالد» (1978) و «ریم» (1982) هستند.

 

3

1321424551_select_image_14_image_0_N

1500268125812

 

همسر دوم او «ایمان بنت ناصر بن عبدالله السدیری» و همسر سومش «خلود الانازی» نام داشتند. همسر چهارمش «امیره الطویل» بود که پس از شش سال در سال 2014 از هم جدا شدند.

 

عباسعلی سید زاده

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.