هدف از فرایند ثبت نام کمک به بازگرداندن این آوارگان به شهر و دیار شان است و این مساله جنجال برانگیز است زیرا بیشتر آوارگان نمی خواهند به کشورشان بر گردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از وبسایت عربی 21، بنگلادش اعلام کرد که بیش از یک میلیون آواره مسلمان روهینگیایی را در اردوگاه های آوارگان در نزدیکی مرزهایش با میانمار  آمارگیری و ثبت نام کرده است. این تعداد بیش از آمارهایی است که سازمان های مختلف تا کنون اعلام کرده بود.

ارتش بنگلادش در پی آوارگی تعداد زیادی از مسلمانان میانماری به دلیل فشارها و حملات وحشیانه ارتش میانمار و بودائی های افراطی به این اقلیت و پناهنده شدن شان به بنگلادش، ثبت نام پناهندگان را از سال گذشته آغاز کرد.

هدف از فرایند ثبت نام کمک به بازگرداندن این آوارگان به شهر و دیار شان است و این مساله جنجال برانگیز است زیرا بیشتر آوارگان نمی خواهند به کشورشان بر گردند.

«سید الرحمن» یکی از ژنرال های ارتش بنگلادش که ریاست طرح ثبت نام را به عهده دارد گفت:« تا کنون یک میلیون و 4742 نفر آواره روهینگیا ثبت نام شده اند و به آنها کارت ثبت نام بیومتریک داده شده است».

این آمار از آمار 962 هزار نفر آواره روهینگیا که سازمان ملل اعلام کرد در جنوب شرق بنگلادش در نزدیکی مرزهای میانمار هستند، بیشتر است. 

این در حالی است که روز گذشته خبرگزاری رویترز اعلام کرد که مسئولان کشورهای میانمار و بنگلادش پس از اولین دیدار خود با هدف عملی کردن توافقنامه‌ای که در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی به امضا رسید، با اجرای روند دو ساله برای بازگشت مسلمانان روهینگیا به کشور میانمار موافقت کردند.

در جریان این نشست که در نایپیداو، پایتخت میانمار برگزار شد، دو طرف توافق کردند که هر هفته ۱۵۰۰ آوارۀ روهینگیا به میانمار بازگردند.

در بیانیه‌ای که در پی این دیدار توسط وزارت خارجه بنگلادش منتشر شد از زمان آغاز روند بازگشت سخنی به میان نیامده اما تاکید شده است که در جریان اجرای آن، به موضوع «خانوداه‌ به‌عنوان یک واحد یکپارچه» توجه خواهد شد.

بر اساس این بیانیه، مقامات میانمار نیز در جریان این نشست بار دیگر بر تعهد خود مبنی بر توقف اخراج ساکنان این کشور تاکید کرده‌اند. همچنین مقرر شده است که دولت میانمار برای آن دسته از مهاجرانی که قبل از بازسازی خانه‌هایشان به این کشور برمی‌گردند، پناهگاه‌های موقتی تهیه کند.

دولت میانمار پس از برگزاری این نشست هیچ بیانیۀ مستقلی منتشر نکرد اما پیش از این، سخنگوی دولت اعلام کرده بود پناهجویانی که به کشور برمی‌گردند، چنانچه بتوانند تاییدات لازم را به دست بیاورند، می‌توانند برای درخواست شهروندی میانمار اقدام کنند.

بحران روهینگیا پس از آن اوج گرفت که در ۲۵ اوت سال ۲۰۱۷ میلادی در پی حملۀ شورشیان به چند ایستگاه پلیس در ایالت راخین در اعتراض به تبعیض‌های گستردۀ قومی، دور جدیدی از سرکوب‌ها توسط ارتش این کشور آغاز شد. در جریان سرکوب‌های خشونت‌بار که از سوی سازمان ملل به عنوان «پاک سازی قومی» توصیف و محکوم شد، ۶۵۰ هزار نفر به بنگلادش فرار کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.