بیشتر دیدگاه های کارشناسان و تحلیلگران می گوید که همه مردان ترامپ مانند ماتیس،«رکس تیلرسون» وزیر خارجه،«هربرت مک ماستر» مشاور امنیت ملی اش راه حل هایی درباره چگونگی راه حل نزاع ها با دو کشور به ویژه با کرده شمالی در اختیار ندارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی به اقدامات احتمالی ترامپ رئیس جمهور آمریکا پرداخت و نوشت: گمانه زنی ها در روزنامه های جهانی درباره«شگفتی های» سال جدید افزایش یافته است و این قابل توجه بود که برخی از این روزنامه ها و در رأس آنها روزنامه محافظه کار«دیلی تلگراف» انگلیس احتمال بسیار داده است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اقدام به حمله موشکی با استفاده از موشک های«کروز» به کره شمالی بکند همانند حمله موشکی آمریکا به فرودگاه  نظامی«الشعیرات» سوریه در استان«حمص» در ماه آوریل سال گذشته(سال 2017) که به بهانه استفاده از این فرودگاه توسط هواپیماهای نظامی ارتش سوریه که یکی از آنها سلاح شیمیایی علیه یک پایگاه گروه های مسلح مخالف در استان«ادلب» استفاده کرد، صورت گرفت.

این روزنامه انگلیسی از زبان برخی از مسئولان آمریکایی که برخی از آنها در قدرت هستند نقل کرد که این مسئولان روی آوردن ترامپ به حمله نظامی«محدود» علیه «پیونگ یانگ» برای نجات آبروی اش را بعید نمی دانند زیرا همه تهدیدهایش برای مجبور کردن« کیم جونگ اون» برای نشستن پشت میز مذاکرات یا توقف آزمایش های هسته ای یا آزمایش های موشک های بالستیک شکست خورد.

ناظران غربی همچنین اقدام نظامی ترامپ علیه ایران را نیز بعید نمی دانند به ویژه پس از آن که برخی اخبار درباره وجود توافق میان آمریکا و رژیم اسرائیل برای بی ثبات کردن ایران و نابودی توان نظامی حزب الله منتشر شد و این اخبار بعدها مورد تأکید قرار گرفت.

عبدالباری عطوان در ادامه نوشت: سیاست خارجی آمریکا در قبال دو کشور یعنی کره شمالی و ایران به نظر سر درگم و مبهم است لیکن ترامپ در عملی کردن تهدیدهایش و حمله نظامی به یکی از دو کشور یا هر دو برای نجات محبوبیت رو به افولش و نیز جلوگیری از شکست بزرگ حزبش طی انتخابات قانون گذاری میان دوره ای در ماه نوامبر آینده، تردید نمی کند.

«جان ماتیس» وزیر دفاع آمریکا از قطر خواست که نرمش به خرج دهد و برای خروج از بحران خلیج فارس برون رفتی ایجاد کند تا (آمریکا و متحدانش) برای مواجهه با «خطر» ایران(!) فارغ شوند لیکن بیشتر دیدگاه های کارشناسان و تحلیلگران می گوید که همه مردان ترامپ مانند ماتیس،«رکس تیلرسون» وزیر خارجه،«هربرت مک ماستر» مشاور امنیت ملی اش راه حل هایی درباره چگونگی راه حل نزاع ها با دو کشور به ویژه با کرده شمالی در اختیار ندارند.

رهبر کره شمالی در پیامش به مناسبت سال جدید تأکید کرد که با هر گونه حمله آمریکایی ها مقابله می کند و به آن پاسخ می دهد؛ این یعنی این حمله در صورت وقوعش محدود نخواهد بود بلکه باز به روی همه احتمال هاست. این مرد یعنی کیم جونگ اون  رهبر کره شمالی حرفی که می زند را عملی می کند. وی 16 آزمایش موشکی بالستیکی و ششمین آزمایش هسته ای را در فقط در سال 2017 انجام داد آن هم به رغم تهدیدهای آمریکایی. وی یک بالگرد آمریکایی را سرنگون کرد و یک کشتی جاسوسی آمریکایی را توقیف کرد و برادر جدا شده اش را در مالزی ترور کرد و اتباع وی دو افسر آمریکایی را در منطقه عاری از سلاح میان دو کره با تبر کشتند.اینها یک طرف و تملک کلاهک های هسته ای و موشک های قاره پیما که می توانند عمق آمریکا را مورد حمله قراردهند، طرف دیگر؛ پس حالا حال و روز و اوضاع پس از آن که کشورش رسما تبدیل به قدرت هسته ای و بالستیکی شده است، چگونه خواهد بود؟

ترامپ رئیس جمهور آمریکا چند هفته قبل از پایان سال 2017 حماقت انتقال سفارت آمریکا از تل آویو را به قدس اشغالی مرتکب شد و تقریبا همه جهان را  علیه خودش متحد کرد و فقط چند کشور کوچک بی نام و نشان در کنارش ایستادند و حالا نمی دانیم که حماقت بعدی اش که در سال جدید مرتکب می شود، چیست؟

اگر به ایران حمله کند آن وقت هم پیمانان اسرائیل و پایگاه های آنها در منطقه خلیج فارس بهای سنگینی می پردازند زیرا تبدیل هدفی برای موشک های ایران می شوند اما اگر به کره شمالی حمله کند آن وقت موشک های بالستیک کره شمالی با کلاهک های هسته ای شان نیویورک و واشنگتن و چه بسا لس آنجلس را مورد حمله قرار می دهند.

گزینه های ترامپ دشوار است و فقط به تهدید بسنده می کند و چیزی جز تحقیر از کره شمالی ها دریافت نمی کند؛ تهدیدات ترامپ هیچ کس به جز عربها را به وحشت نمی اندازد یا آنهایی که میلیاردها دلار دارند را می ترساند به همین دلیل پیش بینی می کنیم که در سال جدید نیز دلارهای عرب ها را بیشتر می دوشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.