این «وتوی» آمریکا هدیه ای برای اهل انتفاضه در اراضی اشغالی و معترضانی که در سراسر جهان اسلامی در همبستگی با آنها دست به اعترض زده اند، به شمار می رود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران عبدالباری عطوان در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به وتوی پیش نویس شورای امنیت درباره قدس توسط آمریکا پرداخت و  نوشت: ما و بسیاری به مانند ما استفاده ایالات متحده آمریکا از حق «وتو»برای خنثی کردن پیش نویس دولت مصر که « هر گونه تصمیمی درباره اوضاع شهر قدس اشغالی را به لحاظ حقوقی بی تأثیر دانست و باید آن را پس گرفت» که به عنوان واکنش به اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به ارائه شد، شگفت زده نکرد.

این اقدام ما را شگفت زده نکرده زیرا هیچ گونه تردیدی در حجم کینه نژادپرستانه کینه توزانه که دولت کنونی آمریکا نسبت به عرب ها و مسلمانان دارد و هیچ گونه تردیدی نسبت به جانبداری مطلق از دولت اسرائیل و همه سیاست های نژادپرستانه و تروریستی و شهرک سازی ها در اراضی اشغالی نداریم.

«نیکی هایلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل تأکید کرد که وی از وتو استفاده می کند زیرا قطعنامه شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی که در آخرین روزهای دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا صادر شد«لکه ننگ برای آمریکاست و بار دیگر این اشتباه را مرتکب نمی شویم»!.

این «وتوی» آمریکا هدیه ای برای اهل انتفاضه در اراضی اشغالی و معترضانی که در سراسر جهان اسلامی در همبستگی با آنها دست به اعترض زده اند، به شمار می رود. همچنین سیلی محکمی به حکومت های عربی«میانه رو» است که موضع گیری های«سست» در قبال تصمیم ترامپ رئیس جمهور آمریکا اتخاذ کردند و از برگزاری اعتراض ها و تظاهرات در پایتخت ها و شهرهای شان جلوگیری کردند و به دستگاه های رسانه ای خود دستور دادند که فعالیت ها و تحولات انتفاضه در قدس اشغالی را نادیده بگیرند.

از این «عشق» ناگهانی عربستان به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که بار و بندیل اش را امروز سه شنبه برای سفر به ریاض در پاسخ به دعوت رسمی پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی بسته است، نگرانیم.این دومین سفر وی به عربستان در سه هفته اخیر است.

در سفر نخست همانطور که روزنامه های آمریکایی از جمله «نیویورک تایمز» به نقل از مسئولان آمریکایی نقل کردند، شاهزاده«محمد بن سلمان» از رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواست که از قدس چشم پوشی کند و شهرک«ابو دیس» را به عنوان پایتخت کشور موعود فلسطین قبول کند و نیز قرارداد بزرگ آمریکا که ترامپ و «جارد کوشنر» دامادش در حال تدوین و پختن آن هستند را قبول کند؛ قراردادی که بر اساس آن کشور فلسطین در نوار غزه پس از چاق کردن آن با اضافه کردن اراضی ای از شبه جزیره سینا به آن تشکیل می شود علاوه بر پیشنهاد مالی ده میلیارد دلاری که عباس در صورت قبول قرارداد به آن دست می یابد. عربستان هیچ گونه واکنشی به این گزارش ها تا کنون نداده و رسما آنها را تکذیب نکرده است.

نمی دانیم پیشنهاد جدید عربستان که در انتظار عباس در دیدار دومش است، چیست آیا از او درباره واکنش اش به پیشنهاد نخست سوال  می شود یا «بهبودهایی» جدید در پیشنهاد داده شده تا جذاب تر و قابل قبول تر شود.

عربستان سعودی اسرائیل را دشمن نمی داند و در یکی از برنامه های شبکه «بی بی سی» که من یکی از میهمانان آن بودم(روز یکشنبه) دکتر«انور عشقی» که پرونده عادی سازی کشورش و تل آویو را به عهده دارد تأکید کرد که رهبران عربستان ایران را دشمن اول خود می دانند و اسرائیل را چنین نمی دانند. وی در مصاحبه دیگری اسرائیل را دشمن «عاقل» توصیف کرد این در حالی است که ایران را دشمن«جاهل»(!) توصیف کرد.این سخنان اخیرش خطرناک تر است. با وی در همین شبکه در برنامه «حدیث الساعه» در چهارشنبه گذشته درباره این حرفهایش بحث کردم و به او با تمام آرامش گفتم چگونه اسرائیل را دشمن عاقل توصیف می کند در حالی که این رژیم هزاران عرب و مسلمان را کشته، قدس و همه اراضی فلسطین را اشغال کرده، بلندی های جولان و مزارع شبعا را اشغال کرده، سه بار به نوار غزه تجاوز کرد، به جنوب لبنان تجاوز کرد، بیروت را اشغال کرد و دو جنایت و کشتار در «قانا» مرتکب شد که در آن 500 انسان جان خود را از دست دادند که بیشتر آنها زن و کودک بودند که برای نجات جان خود به مرکز سازمان ملل پناه برده بودند.

چه بسا بسیاری با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اختلاف دارند و به سخنانش اعتماد ندارند لیکن هشدارش در چند روز پیش درباره اینکه از دست دادن قدس اشغالی و یهودی سازی آن مقدمه از دست دادن مدینه منوره و مکه مکرمه است، سخنی کاملا درست است. طمع یهودی ها برای این دو شهر مقدس امر مستندی است و فقط مساله زمان است و هر کسی غیر از این را بگوید تاریخ را مطالعه نکرده و یهودی ها را نیز نمی شناسد. آن کسی که ادعا می کند که در فلسطین حقی دارد که به سه هزار سال پیش بر می گردد از وجودش در خیبر در 1500 سال پیش نیز دست نمی کشد.

همانطور که تصمیم ترامپ برای یهودی سازی قدس انتفاضه را منفجر کرد و شوکی غیر قابل انتظار به وجود آورد برای آن که امت های عرب و مسلمان را از خواب عمیق و وضعیت گم شدن که در آن به سر می برند، بیدار کند، این وتوی سیلی وار تأکیدی اضافی بر دشمنی آمریکاست و نیاز به دمیدن خون کرامت مورد نیاز در رگ های بسته آن بود.

آری...همانطور که قبلا گفتیم« خیر از دل شر بیرون می آید» و آیا خیری بهتر از این انتفاضه مبارک و مشارکت فقط  هفت میلیون مسلمان در اعتراض های جاکارتا در همبستگی با آن و یاری به قدس وجود دارد؛ این جدای از میلیون ها معترضی است که میدان ها و خیابان های بیشتر پایتخت های عربی و اسلامی پر کردند تا خشم خود را نشان دهند؟

فلسطینی ها و به همراه آنها عرب ها و مسلمانان همه فلسطین و مقدسات آن را که در اشغال است را از دست دادند و دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند و گزافه گویی نمی کنیم اگر بگوییم که باخت اسرائیل و آمریکایی ها آغاز شده است و این بسیار پرهزینه و گران تمام می شود و خواهیم دید.

 

جزئیات نشست شورای امنیت درباره قدس

جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصمیم‌گیری در خصوص قطعنامه‌ای پیرامون قدس شب گذشته برگزارشد. در این جلسه پیش‌نویس این قطعنامه به رأی گذاشته شد اما به رغم موافقت اکثریت اعضای شورای امنیت (۱۴ رأی موافق)، با توجه به رأی وتوی آمریکا به تصویب نرسید.

پیش‌تر دنی دانون، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد اعلام کرد که معتقد است آمریکا قطعنامه مربوط به قدس را در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو خواهد کرد.

در همین حال، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در شورای امنیت گفته بود که ایالات متحده علیه پیش‌نویس قطعنامه درخصوص قدس، از حق وتو استفاده خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که در آن بر عدم تأثیر حقوقی اقدام اخیر آمریکا در قبال قدس تاکید شده است، به رأی گذاشت. در پیش‌نویس این قطعنامه یک‌ صفحه‌ای که از سوی مصر ارائه شد، تأکید شده بود که هر تصمیمی در قبال وضعیت قدس هیچ تاثیر حقوقی ندارد.

پیش‌نویس این قطعنامه در حالی ارائه شد که چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد.

در پیش‌نویس این قطعنامه که روز شنبه میان ۱۵ عضو شورای امنیت پخش شد، مشخصاً به آمریکا یا ترامپ اشاره‌ای نشده بود.

این پیش‌نویس برای تصویب نیازمند حداقل ۹ رأی موافق بود و نباید توسط هیچ یک از پنج عضو دائم یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه یا چین وتو می‌شد.

در متن این پیش‌ نویس آمده است، هر تصمیم یا اقدامی که مبتنی بر تغییر ساختار و وضعیت شهر مقدس قدس باشد، تأثیر حقوقی ندارد، باطل است و باید بر اساس قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت لغو شود.

مصر در پیش‌نویس این قطعنامه از تمامی کشورها خواستار آن شده که از ایجاد مقررهای دیپلماتیک در قدس مطابق با قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت خودداری کنند.

در این قطعنامه همچنین از تمامی کشورها خواسته شده مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص قدس عمل کرده و هیچ اقدام یا به رسمیت شناختنی را برخلاف این قطعنامه‌ها انجام ندهند.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.