رئیس جمهور آمریکا پس از بازنشر ویدئوهایی با مضمون ضد مسلمانان، آماج انتقادهای تندی قرار گرفته است. البته دونالد ترامپ هم به تماشا ننشسته و پاسخ می‌دهد. او از جمله به نخست‌ وزیر انگلیس به شدت تاخته و جدال لفظی بسیار نادری بین آنها درگرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: به دنبال حمایت «دونالد ترامپ» از نظرات اسلام هراسانه «جیدا فرانسن» عضو حزب راست افراطی «اول بریتانیا» و بازنشر چند توئیت او،  دفتر نخست وزیری انگلیس از دونالد ترامپ انتقاد کرد.

سخنگوی «ترزا می» نخست وزیر انگلیس گفته است که اقدام رئیس جمهور آمریکا در انتشار ویدئوهای گمراه کننده و اسلام هراسانه، اشتباه بوده است؛ واکنشی بسیار نادر از مقامات انگلیسی در واکنش به متحد استراتژیکی که همواره به داشتن روابط نزدیک افتخار کرده اند. 

سخنگوی می در شهر «لندن» گفته بود: «انتشار این ویدئوها توسط رئیس جمهور آمریکا اقدامی نادرست بود». به گفته‌ او حزب «اول بریتانیا» تلاش می‌ کند با استفاده از روایت‌ های سراسر نفرت در انگلیس شکاف اجتماعی ایجاد کند: «اکثریت جامعه‌ انگلیس این تعابیر مملو از پیشداوریِ راستگرایان افراطی را رد می‌ کنند». سخنگوی ترزا می رویه‌ گروه‌ های راستگرا را بر خلاف اصول "ادب، بردباری و احترام" برشمرده؛ اصولی که به گفته‌ او، انگلیس از آنها دفاع می‌ کند.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس هم این کار رئیس جمهور آمریکا را تهدیدی برای جامعه انگلیس خوانده است.

در پی واکنش لندن، دونالد ترامپ دوباره توئیتی منتشر و به ترزا می حمله کرد و خطاب به او نوشت: «روی من تمرکز نکنید، روی تروریسم اسلامی افراطی داخل کشورتان تمرکز کنید . ما کارمان را خوب بلدیم.»

 

40262245_303

 

کاخ سفید هم از ریتوئیت‌ های ترامپ دفاع کرده است. بر اساس بیانیه کاخ سفید، «تهدیدی واقعی» وجود دارد و قصد ترامپ تاکید بر آن بوده است. به گفته‌ سخنگوی کاخ سفید، «این تهدید واقعی است، باید با آن روبرو شد و باید درباره‌ آن صحبت کرد.»

دونالد ترامپ که سابقه طولانی در اشتباهات توئیتری دارد، ابتدا یک حساب توئیتری را خطاب قرار داده بود که متعلق به ترزا می نخست وزیر انگلیس نبود. ترامپ لحظاتی بعد این اشتباه را تصحیح و حساب توئیتری صحیح ترزا می را جایگزین کرد.

حملات لفظی میان رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر انگلیس در حالی رخ می دهد که انگلیس نزدیک ترین متحد آمریکا به شمار می رود و این دو کشور همواره روابط خود را روابط ویژه ای توصیف کرده اند. 

در پی این رخداد، فشارها بر ترزا می برای لغو سفرش به آمریکا افزایش یافته است.

بعد از دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» که روابطش با انگلیس خیلی گرم نبود، برخی امیدوار بودند انتخاب یک رئیس جمهور تندرو همزمان با برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) منجر به تقویت همکاری‌ های دوجانبه لندن و واشنگتن شود. بعد از آنکه ترزا می به عنوان اولین مقام خارجی برای دیدار با رئیس جمهور جدید آمریکا یعنی ترامپ به واشنگتن سفر کرد، برخی کارشناسان با خوشحالی گفتند باز هم «روابط ویژه» انگلیس و آمریکا از سر گرفته شده است. اما به نظر نمی رسد اینگونه بوده باشد.

دونالد ترامپ که به نظر می رسد بی محابا و بدون مشاوره توئیت می کند، ابایی از سرزنش سیاسی از سوی رهبران کشورها حتی اگر آن کشور متحد استراتژیک اش باشد، ندارد.

موج پوپولیستی مخالفت با پناهجویان و به ویژه مسلمانان در سال های اخیر در کشورهای اروپایی رو به افزایش است؛ موجی که از نظر بسیاری به روی کار آمدن دونالد ترامپ کمک کرد.

این موج پوپولیستی کلیشه های بسیاری از جمله ویدئوها و ادعاهای دروغ درباره مسلمانان و پناهجویان تولید می کند و مورد حمایت گروه های راست افراطی در اروپاست.

به نظر می‌رسد برای رئیس جمهور آمریکا منحرف کردن اذهان به انگلیس در جهت هدف سیاسی خاصی باشد. ترامپ با این کارخود نشان داد که او هم چشمی به این گروه‌ ها دارد.

ماجرای ویدئوهای ریتوئیت شده از سوی ترامپ

توئیت های دوباره منتشر شده از سوی دونالد ترامپ پیشتر توسط جیدا فریتسن رهبر گروه راست افراطی در توئیت شخصی اش منتشر شده بود و حاکی از مخالفت وی با حضور مسلمانان در کشورهای اروپایی است. 

در اولین ویدئو ادعا می شود که یک مهاجر مسلمان یک پسر هلندی را کتک می زند. ادعایی که مقامات هلند آن را رد کرده اند و گفته اند مردی که در تصویر دیده می شود مهاجر نیست بلکه در هلند به دنیا آمده است. 

سفارت هلند در آمریکا نیز در حساب توئیتری خود این موضوع را تائید کرده و خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشته است: «واقعیت مهم است، مردی که در این تصاویر دیده می‌ شود متولد و بزرگ شده هلند است و طبق قانون هلند مجازات شده است.»

ویدئوی دوم مردی را نشان می دهد که مجسمه مریم مقدس را خرد می کند. مشخص نیست این ویدئو کجا ضبط شده است اما برخی از رسانه ها گفته اند که به نظر می رسد در سوریه ضبط شده باشد.

 

41585808_401


 
ویدئوی سوم اما کاملا مشخص است و مربوط به اعتراض های مردم در مصر در سال 2013 است و نشان می دهد که مردی توسط افرادی از بالای ساختمان پایین انداخته می شود. این افراد در سال 2015 در مصر محاکمه و یکی از آنها به اعدام محکوم شد. 

دشمنی فرانسن 31 ساله با اسلام موضوع تازه‌ای نیست. او پیش از این نیز به علت توهین به یک زن محجبه ناگزیر به پرداخت جریمه شده بود. فرانسن در واکنش به این اقدام ترامپ با خرسندی تمام توئیتی با این مضمون منتشر کرد: «ترامپ شخصا این ویدیوها را بازنشر کرده است و اکانت ترامپ 44 میلیون نفر عضو دارد! خدا نگهدار ترامپ باشد! خدا نگهدار آمریکا باشد!»

 

_98986632_hi043087190

 

«اول بریتانیا» در سال 2011 توسط اعضای سابق حزب ملی انگلیس تاسیس شد.این گروه توانسته با انتشار مطالبی که مدعی اسلامی شدن انگلیس است در شبکه‌ های اجتماعی توجه زیادی را به خود جلب کند. این گروه اعضای خود را با سیاست‌ های ضد سقط جنین و ضد مهاجرت وارد رقابت برای انتخابات اروپا کرده اما هنوز نتوانسته کرسی به دست بیاورد.این گروه در تازه‌ ترین انتخابات شهری لندن نیز تنها 1.2 درصد از آراء را به خود اختصاص داد.

رویکرد ترامپ نسبت به اسلام و مسلمانان پس از صدور فرمان مهاجرتی از سوی او به یکی از موضوعات مورد بحث در شبکه‌ های اجتماعی بدل شده بود. اما فرمان مهاجرتی ترامپ یکی از جلوه‌ های آشکار سیاست او نسبت به مسلمانان بود و بازنشر این ویدیوها جلوه دیگر آن.

باز نشر این ویدئوها بازتابی وسیع در شبکه‌ های اجتماعی داشته است. برای مثال کاربری از اینکه رئیس جمهور آمریکا چنین با بی‌ پروایی تعصب مذهبی خود را به نمایش می‌ گذارد ابراز تاسف کرده و از پیروان همه ادیان خواسته تا نسبت به این اقدام ترامپ واکنش نشان دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.