تصمیم پس گرفتن جایزه سوچی به دلیل سکوتش در برابر کشتار مسلمانان روهینگیا در ایالت آراکان میانمار اتخاذ شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری به نقل از عرب 48 ، شورای شهر «آکسفورد» در انگلیس امروز سه شنبه جایزه «مدال آزادی» را از «آنگ سان سوچی» رهبر میانمار پس گرفت.

در بیانیه ای که این شورا صادر کرد آمده است که تصمیم پس گرفتن جایزه سوچی به دلیل سکوتش در برابر کشتار مسلمانان روهینگیا در ایالت آراکان میانمار اتخاذ شده است.

در این بیانیه آمده است که اعضای شورای شهر آکسفورد ماه پیش با اجماع، رای به پس گرفتن جایزه سوچی گرفتند و این تصمیم امروز به اجرا در آمد.

سوچی سال 1997 این جایزه را با توجه به مبارزه طولانی اش برای دموکراسی در آن زمان به دست آورد. سوچی که برنده جایزه صلح نوبل است در دانشکده «سنت هیو» در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرده است.

در همین حال، آنگ سان سوچی رهبر میانمار با «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌ های جهان در «نایپیداو» پایتخت این کشور دیدار کرد.

این در حالی است که پاپ فرانسیس روز سه شنبه در نخستین سخنرانی خود در میانمار، از بیان کلمه «روهینگیا» خودداری کرد.

بنابر این گزارش، ارتش میانمار از 25 آگوست گذشته به بهانه «مبارزه با شبه نظامیان مسلح» حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرده است. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی جان خود را از دست داده‌اند اما به علت ممانعت میانمار از هرگونه تردد در مرز این کشور با بنگلادش آمار دقیقی از تعداد جان باختگان در دست نیست. همچنین بیش از 300 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شده است.طبق آخرین گزارش سازمان ملل شمار مسلمانانی که از 25 آگوست به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به بیش از 620 هزار نفر رسیده است.از سال 1970 تاکنون 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای اطراف گریخته‌اند.ارتش میانمار در تاریخ 25 آگوست گذشته حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.