دادگاه استیناف آمریکا روز دوشنبه اجازه داده است تازه ترین دستور مهاجرتی و مسافرتی دونالد ترامپ تا زمان بررسی کامل درخواست تجدید نظر دولت «به طور محدود و با یک استثنای بزرگ» اجرا شود. بنابراین باز هم نباید آن را موفقیتی برای ترامپ دانست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه وکس آلمان در گزارشی نوشت: بر اساس حکم دادگاه تجدیدنظر کالیفرنیا، فرمان ممنوعیت مسافرتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای بخشی از شهروندان شش کشور که اکثریت اتباع آنها را مسلمانان تشکیل می‌ دهند، می ‌تواند به اجرا گذاشته شود - اما باز هم دادگاه ها و نه کاخ سفید شرایط آن را تعیین خواهند کرد.

پیش ‌تر دادگاهی در ایالت هاوایی فرمان ممنوعیت مسافرتی ترامپ برای اتباع این کشورها را به طور موقت متوقف کرده بود. اما روز دوشنبه شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر در ایالت کالیفرنیا حکمی صادر کرد که بر مبنای آن ورود آن دسته از شهروندان شش کشور (چاد، ایران، لیبی، سومالی، سوریه و یمن) ممنوع می ‌شود.

اما قضات این فرمان را به افرادی که هیچ‌ گونه پیوند خانوادگی با آمریکا ندارند، محدود کرده اند. در نتیجه این ممنوعیت احتمال می رود گردشگران و مهاجران را در بر بگیرد.

ادبیات این فرمان آشنا است. در ماه ژوئن و در مورد فرمان قبلی هم دیوان عالی استاندارد مشابهی را به کار برده بود.

پیش از این دو بار دیگر ترامپ برای اجرای فرمان مهاجرتی خود تلاش کرده بود و هر دو بار شکست خورده بود. به عبارت دیگر دولت ترامپ موفقیت قانونی بسیار ناچیزی در تمامی این فرمان ها به دست آورده است؛ این در حالی است که او هر بار تلاش می کند فرمان جدیدش بادقت تر از قبلی نگارش شود.

اما تمامی فرمان های موقت هستند؛ این ها احکامی در مورد این هستند که دولت چه باید بکند در حالی که این دادگاه ها هستند که در نهایت باید تعیین کنند که ممنوعیت ها بر اساس قانون اساسی هستند یا خیر. اما بحث « پیوند خانوادگی» نشان می دهد که دولت خود قادر به اجرایی کردن این فرمان نیست.

اکثر دارندگان ویزا می توانند به راحتی نشان دهند که بر اساس استانداردهای دیوان عالی پیوند خانوادگی با آمریکا دارند. در حالی که دولت ترامپ تلاش کرد این گونه استدلال کند که برخی خویشاوندان (مانند پدربزرگ و مادر بزرگ) در زمره نزدیکان محسوب نمی شوند، دادگاه ها این تلاش را ناکام گذاشتند. و کسانی هم که برای تحصیل، تدریس، سخنرانی یا کار به آمریکا می آیند هم مشمول ممنوعیت نمی شوند.

تنها دو گروهی که از این فرمان متاثر می شوند، گردشگران و مهاجران هستند. دولت ترامپ روند پذیرش مهاجران را کُند کرده است و اکنون می تواند بار دیگر اسکان مهاجران سوری را در آمریکا کاملا متوقف کند.

فرمان مهاجرتی کنونی همچون فرمان های قبلی بسیار دورتر از مرزهای آمریکا اعمال خواهد شد و همچون فرمان مهاجرتی دوم به آرامی اتفاق خواهد افتاد. و دادگاه ها باز هم اجازه تندروی به این فرمان نخواهند داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.