کشورهایی که در توافق هسته ای شرکت داشته‌ اند - به استثنای آمریکا - همچنان از این توافق جانبداری می‌ کنند که اکنون گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی، ابزار و انگیزه بیشتری در اختیار حامیان این توافق قرار می دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رونامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی جدید خود از ادامه پایبندی ایران به توافق هسته ‌ای سخن گفت.

آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارش فصلی خود درباره فعالیت ‌های هسته ‌ای ایران بار دیگر پایبندی این کشور به مفاد توافق هسته ای را تایید کرد.

بر اساس گزارش آژانس، ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران تا پنجم نوامبر سال 2017 نزدیک به 97 کیلوگرم بوده که بسیار پایین ‌تر از سقف 300 کیلوگرم مجاز است.

در گزارش آژانس همچنین تایید شده که ایران به تعهدات خود درباره تولید آب سنگین نیز عمل کرده است.

طبق این گزارش، ذخیره آب سنگین تا ششم نوامبر سال 2017 بالغ بر 114.4 تن و زیر حداکثر توافق ‌شده 130 تن بوده است.

آژانس همچنین تایید کرده که کارکنانش توانسته‌ اند بدون مشکل به همه مناطق مهم و حساس دسترسی پیدا کنند.

در گزارش جدید آژانس همچنین آمده که شمار سانتریفیوژهای غنی‌ سازی در نیروگاه نطنز در طول تهیه این گزارش زیر حداکثر تعیین ‌شده 5060 عدد بوده است.

این اولین بار نیست که آژانس پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید می کند، اما نخستین بار پس از متهم شدن ایران از سوی رئیس جمهور آمریکا به نادیده گرفتن برجام است که این کار را انجام می دهد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا یکی از بزرگ‌ ترین منتقدان توافق هسته ای با ایران است. او چندی پیش تهدید کرد که خط مشی سخت گیرانه‌ ای در مقابله با ایران در پیش خواهد گرفت.

ترامپ از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ ای با جامعه بین ‌المللی سرباز زد. وی یک ماه پیش در سخنانی خبرساز، پایبندی ایران به توافق هسته‌ ای این کشور با شش قدرت جهانی را تایید نکرد و تصمیم‌ گیری درباره ادامه حضور ایالات متحده در برجام را به کنگره سپرد. ترامپ تا 12 دسامبر (21 آذر) به کنگره فرصت داده است تا درباره آینده حضور آمریکا در برجام تصمیم گیری کند.

اما کشورهای دیگری که در این توافق شرکت داشته‌ اند، همچنان از این توافق جانبداری می‌ کنند.

اکنون گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی، ابزار و انگیزه بیشتری در اختیار حامیان این توافق قرار می دهد. حامیان این توافق می گویند اگر محدودیت هایی بیش از آنچه که در مذاکرات مورد توافق قرار گرفته است، بر ایران اعمال شود، ایالات متحده خود را در انزوا قرار خواهد داد و احتمالا مسئول مرگ این توافق خواهد بود.

«داریل جیم کیمبال» رئیس انجمن کنترل تسلیحات و یکی از حامیان این توافق نامه گفت که آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که این قرارداد مسیر ایران به سمت بمب هسته ای را مسدود کرده است.(ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته ای اش در راستای اهداف مسالمت آمیز است)

کیمبال گفت: «ترامپ باید آنچه را که متحدان اروپایی اش گفته اند، به رسمیت بشناسد و از آن حمایت کند. ما می توانیم در سال های آینده بر مبنای عناصر اصلی توافق هسته ای ایران بنا نهیم، اما این کار را تنها در صورتی می توانیم انجام دهیم که طرفین به طور کامل تعهدات خود را پیاده سازی کنند و ایالات متحده نمی تواند به طور یک جانبه «مجددا» شرایط این توافقنامه چند جانبه را بررسی کند.»

اما «مارک دووویتز» رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی ها و منتقد این توافق نامه گفت که نقض اساسی این توافق این است که این توافقنامه تضمین نمی کند که ایران در نهایت قادر به توسعه سلاح های هسته ای نخواهد بود.

این در حالی است که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس سه روز پیش هم در دیدار با «نیکی هالی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بر پایبندی ایران بر توافق هسته ای تاکید کرده بود. آمانو در جریان این دیدار تاکید کرده بود که بازرس های آژانس به همه سایت های مورد نظر در ایران دسترسی دارند.

در واکنشی جداگانه، «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم هفته پیش به آمریکا سفر کرد تا در دیدار با نمایندگان کنگره خواهان عدم خروج آمریکا از این توافقنامه شود.

آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی از زمان روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، مجموعا چهار بار پایبندی ایران به توافق هسته ‌ای را تایید کرده است. ایران هم بارها تاکید کرده که با وجود تمامی حملات لفظی آمریکا، به توافق اتمی پایبند است.

ایران در اواسط ژوئیه 2015 توافق هسته ‌ای با گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه‌، روسیه، چین و آلمان را امضا کرد. این توافق در اوایل سال 2016 به اجرا درآمد.

در توافق گنجانده شده که ایران باید دست‌ کم برای یک دهه بخش‌ هایی اساسی از برنامه هسته ای خود را محدود کند. در عوض روابط اقتصادی با این کشور عادی خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.