با توجه به تحولات اخیر لبنان اکنون سوال این است که آیا عربستان می خواهد جنگ جدیدی مانند جنگ یمن در لبنان به راه اندازد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره در گزارشی به قلم «حلیم شبیعه» نوشت: یک هفته پس از اینکه شبکه سعودی العربیه خبر غیرمنتظره استعفای «سعد حریری» نخست‌ وزیر لبنان را پخش کرد، لبنان دیگر سوالی درباره مکان بازداشت او نمی پرسد و خواستار آزادی او شده است.

«میشل عون» رئیس ‌جمهور لبنان شرایط ناپدید شدن نخست ‌وزیر مستعفی این کشور را «مبهم و مرموز» توصیف کرد و از عربستان خواست در این خصوص توضیح دهد. او در دیدارهایش با سفرای خارجی اعلام کرد حریری ربوده شده است.

مشخص شده است که حریری قرار بود سفر کوتاهی به شهر «ریاض» پایتخت عربستان داشته باشد و آخر همان هفته به لبنان بازگردد. او شب گذشته برای نخستین بار در مصاحبه ‌ای تلویزیونی با المستقبل که از ریاض پخش شد شرکت کرد. گفت ‎و گوی تلویزیونی حریری یکشنبه شب از شبکه لبنانی المستقبل به صورت پرسش و پاسخ پخش شد. این مصاحبه در واقع نخستین حضور تلویزیونی وی پس از اعلام استعفایش به شمار می ‎آید.

او در این نطق تلویزیونی اعلام کرد که آزاد است تا این کشور را ترک کند و لبنان را به منظور حفظ جان خود ترک کرده است و ظرف چند روز به کشورش باز خواهد گشت.

من با «حبیب افرم» مدیر اتاق فکر Levant Encounter که گفته می ‌شود به میشل عون بسیار نزدیک است، گفت و گو کردم. او در روز چهارشنبه 4 نوامبر یعنی چند ساعت پیش از استعفای حریری مقابل دوربین ‌های العربیه، تماسی تلفنی از دفتر نخست وزیری دریافت کرده بود. این موضوع نشان می ‌دهد حتی گروه او در شهر «بیروت» هم چیزی درباره این تصمیم نمی‌ دانستند. 

اکنون به نظر می‌ رسد حریری نیز مانند «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌ جمهور یمن دیگر رهبر دولتی است که در ریاض گرفتار شده است. منصور هادی هم چند ماه اجازه خروج از پایتخت عربستان را نداشت. و با توجه به اقدامات ریاض، بیروت نگران است که این کشور به دنبال آغاز جنگی مانند جنگ یمن، در لبنان باشد. 

بر اساس آخرین گزارش‌ ها، عربستان به این دلیل که حریری حاضر نشد با حزب ‌الله لبنان رویارویی کند، او را مجبور به استعفا کرد. او زمانی که در انتظار ملاقات با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان بود، استعفای خود را اعلام کرد.

شایعاتی هم به گوش می‌ رسد که عربستان سعودی در تدارک برای روی کار آوردن «بهاء» برادر بزرگ تر سعد است و از اعضای خانواده‌ وی خواسته برای بیعت با او به ریاض بروند.

«نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان در واکنش به این موضوع گفت: «مردم لبنان یک گله‌ گوسفند یا یک تکه زمین نیستند که مالکیت آنها از فردی به فرد دیگر واگذار شود. سیستم دموکراسی لبنان براساس انتخابات است، نه یک بیعت ساده».

واضح است که اتفاقات اخیر هجمه به استقلال لبنان است و به طور گسترده در لبنان - به استثنای حامیان تندروی عربستان - از آن انتقاد شده است. 

 

تنش با عربستان در لبنان

عربستان، امارات متحده عربی، کویت و بحرین به این بهانه که لبنان به عربستان اعلان جنگ کرده است از شهروندانشان خواستند بیروت را ترک کنند. 

این نخستین باری نیست که چنین ممنوعیت مسافرتی اعمال می‌ شود. عربستان در فوریه 2016 نیز شهروندانش را در پی حمله به سفارتش در تهران، از لبنان خارج کرد. بهانه عربستان محکوم نکردن این رخداد از سوی لبنان بود. این تنش‌ ها پس از اینکه میشل عون به ریاست جمهوری و سعد حریری به نخست وزیری لبنان رسید، کاهش یافت. اما شهروندان لبنان نگرانند که خروج شهروندان عربستانی این بار مقدمه‌ ای برای ایجاد تنش‌ های نظامی و اقتصادی باشد. موضوع نگران کننده دیگر تهدید رژیم‌ صهیونیستی علیه لبنان است. مقامات صهیونیست حتی پیش از وقوع این ماجراها، از درگیری جدیدی با حزب الله سخن می‌ گفتند. اما اکنون حزب الله آماده و مجهز است.

اکنون سوال این است که آیا عربستان می خواهد جنگ جدیدی مانند جنگ یمن به راه اندازد یا خیر؟

چنین اقدامی فاجعه ‌ای تازه به راه خواهد انداخت که به کشتار میلیون ها غیرنظامی‌ و ویرانی شهرها منجر خواهد شد.

اما لبنان جنگ نمی خواهد جنگ 1990-1975 و دهه ها جنگ و تجاوز صهیونیست ها کافی است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.