داعش که در ماه‌ های اخیر شکست های پیاپی ای را در سوریه و عراق تجربه کرده، سعی در احیاء خود دارد؛ این در حالی است که به عقیده برخی کارشناسان، جنگ پایان نیافته و تنها از جبهه ای به جبهه دیگر منتقل شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: داعش که در ماه‌ های اخیر در سوریه مناطق تحت سلطه خود را یکی پس از دیگری از دست داد، اخیرا به بیابان ‌های دورافتاده روی آورده است؛ جایی که  کارشناسان می ‌گویند آنها در حال تجدید قوا و آماده ‌سازی خود برای ظهور مجدد هستند.

این گروه که با تصرف شهرهای بزرگی در سوریه و عراق، از جمله «رقه» و «موصل» ادعای «خلافت» کرده بود اگر چه ممکن است شکست خورده باشد، اما به عقیده بسیاری هنوز کاملا از بین نرفته است.

از مناطق شهری و مسکونی سوریه که عبور کنیم، به بیابان وسیعی  به نام «بادیه ‌الشام» می ‌رسیم. این بیابان که به دلیل وجود غارها و کوهستان‌ های سر به فلک کشیده خود معروف است، شامل مناطقی در جنوب شرقی سوریه، شمال شرقی اردن، شمال عربستان سعودی و غرب عراق می‌ شود و وسعتی در حدود 500 هزار کیلومتر مربع را در برمی ‌گیرد.

این سرزمین متروکه که برای پنهان شدن فوق ‌العاده است، دومین خانه داعش پیش از اعلام خلافت بود. کارشناسان برآورد کرده اند که برای عملیات جستجو و کنترل دائم داعش در این بیابان به صدها هزار نیروی نظامی نیاز است.

به نظر می‌ رسد که رهبران داعش طرح ‌های احتمالی برای احیاء این گروه در بیابان و شروع حمله از آنجا را در پیش داشته باشند؛ درست مانند سلف خود «القاعده عراق» که برای بیش از یک دهه بعد از حمله ائتلاف بین‌ المللی به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ به این شکل عمل ‌می ‌کرد.

بعضی از این طرح‌ ها، هم ‌اکنون نیز به نمایش درآمده است. در شرق سوریه و در شهر «میادین» که پیشتر دژ داعش محسوب می‌ شد، در اوایل اکتبر عناصر این گروه فقط بعد از چند روز جنگ با نیروهای نظامی سوریه عقب‌ نشینی کرده و در بیابان مخفی شدند.

«برت مک ‌گارک» فرستاده ارشد آمریکا در ائتلاف ضد داعش می ‌گوید داعش در حال حاضر کمتر از 10 درصد سرزمین‌ هایی که پیش از این در عراق و سوریه تصرف کرده بود را در دست خود دارد. اما این گروه همچنان تلاش می ‌کند نیرو جذب کند.

«پاول فانک» ژنرال عالی‌ رتبه آمریکایی در عراق به آسوشیتدپرس گفت: داعش می‌ خواهد زمان بخرد و از منازعاتی مانند آن چه در ماه جاری میان عراقی ‌ها و کردهای اقلیم خودمختار کردستان بر سر همه پرسی استقلال رخ داد، سودجویی کند.

واحدهای عراقی، حشد الشعبی و نیروهای کرد با همکاری هم داعش را تقریبا از تمامی خاک عراق رانده ‌اند، اما اگر آنها رو در روی هم بایستند تروریست های داعش فرصتی خواهند یافت تا خود را تجدید سازمان کنند.

حرکت خطرآفرین دیگری که در سوریه اتفاق افتاده است این است که نیروهای دموکراتیک سوریه که تحت حمایت آمریکا هستند و نیروهای دولتی تحت حمایت روسیه که تا به‌ حال موثرترین جنگ ‌ها علیه داعش را انجام داده اند، اخیرا در شهر «دیرالزور» به صورت موازی جنگ ‌هایی علیه داعش را ترتیب داده‌ اند؛ در حالی که این حرکت ممکن است به رویارویی این دو بینجامد.

ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا آزادسازی شهر «رقه» را نقطه عطفی در جنگ علیه داعش نامید، اما در عین حال هشدار داد که ائتلاف باید متمرکز بماند.

او می‌ گوید داعش اکنون در موضع دفاعی قرار گرفته، اما باید مراقب بود که دوباره سامان دهی نشود.

القاعده نیز در عراق در سال 2007 در هم کوبیده شد. اما بعد از خروج آمریکایی ‌ها از عراق در سال 2011 دوباره خود را سامان داده و حتی قوی ‌تر از قبل در میدان ظاهر شدند.

«موتلو چیویراوغلو» تحلیل ‌گر ساکن واشنگتن می ‌گوید داعش بعد از عقب ‌نشینی از سرزمین ‌های اشغالی خود در عراق و سوریه سعی می ‌کند حضورش در لیبی، یمن، افغانستان، شمال آفریقا و سایر مناطق را افزایش دهد.

به گفته وی، داعش هر چه بیشتر به عملیات انتحاری رو خواهد آورد.

با این حال کارشناسان معتقدند که تجدید قوای داعش کار دشواری است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.