مساله قطعی این است که جنگ ادامه پیدا می کند همانطور که شاهزاده محمد بن سلمان گفت و بیش از آن که طول بکشد، در هفته ها و ماه های آینده وارد مراحل مختلفی پر از سورپرایزها و برخوردها نیز می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به آخرین تحولات یمن پرداخت و نوشت: به نظر می رسد که تنش نظامی و سیاسی بارزترین تحولات بحران یمن خواهند بود که در حال کامل کردن سال سوم خودش اشت و چیزی که باعث می شود به این پیش بینی ها روی بیاوریم نشست مشترک بی سابقه در نوع خود در ریاض است که قرار است وزرای خارجه و روسای ستادهای مشترک ارتش های کشورهای دخیل در جنگ علیه یمن در آن شرکت کنند.

نشانه های این بالا گرفتن تنش را می توان در چندین تحول محدود کرد که دشوار است آنها را نادیده گرفت:

اول: تهدید «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جریان انصار الله حوثی در گفت و گویش با الجزیره به هدف قرار دادن «ابوظبی»پایتخت امارات با موشک های بالستیک و شدت بخشیدن به عملیات نظامی در نوار مرزی با عربستان سعودی است.

دوم: تأکید «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق یمن بر اینکه جنگ یمن با عربستان است و نه جنگ میان طرف های داخلی یمن همانطور که برخی برای آن تبلیغ می کنند.صالح به سخنان چند روز پیش شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی استناد کرد که در آنها گفت که جنگ در یمن برای جلوگیری از تبدیل شدن حوثی ها به «حزب الله» دیگر در جنوب عربستان ادامه پیدا می کند.

سوم: خروج سریع حزب «الاصلاح» یمن از اردوگاه کشورهای ائتلاف عربی و نزدیک شدن سریع آن به اردوگاه مقابل یعنی اردوگاه حوثی ها و کنگره ای ها. این نزدیک شدن به حوثی ها و کنگره ای توسط حزب الاصلاح در سخنان و اظهار نظرهای رهبران اش در انتقاد از ائتلاف عربی و کشور امارات متحده عربی بازتاب پیدا کرده است که این حزب و هوادارانش را به حاشیه رانده و هیچ نقشی به آنها در جنوب یمن که به لحاظ میدانی بر آن سیطره دارد، نداده است.

چهارم: اجرای استراتژی جدید ایالات متحده آمریکا است که بحران یمن را از موضوع «حاشیه ای» به موضوع استراتژیک منتقل می کند و آن را میدانی برای مواجهه به نفوذ ایران و هم پیمانان حوثی این کشور و نیز بر اساس بیانیه های اخیر وزارت دفاعش میدانی برای رویارویی با تروریسم القاعده و داعش و دیگر گروه های سلفی می داند.

شلیک موشک بالستیک توسط انصارالله به «نجران» در جنوب عربستان سعودی که گفتند به یک انبار سلاح اصابت کرد در حالی که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد  که به یک مجتمع مسکونی اصابت کرد و باعث وقوع آتش سوزی و زخمی شدن تعدادی به شکل خفیف شد(!) تأکیدی بر این است که توان موشکی حوثی ها پیشرفت کرده است و این اشاره به دو مساله می کند: نخست: رسیدن کمک های موشکی جدید پیشرفته از ایران یا لبنان یا طرف های دیگر و دوم: ساخت این موشک ها داخل یمن با کمک فناوری ایرانی.

این نخستین بار نیست که حوثی ها تهدید می کنند که به ابوظبی حمله موشکی بالستیک انجام می دهند لیکن به نظر می رسد که این تهدیدات را به عنوان اقدامی پیشگیرانه تکرار می کنند؛ اقدامی پیشگیرانه برای تصمیم ها و اقدامات برای افزایش فشار علیه آنها از طریق گسترش حملات نظامی  به عنوان نتیجه کنفرانس سیاسی -نظامی ریاض.

بی تردید امارات دارای سامانه موشکی دفاعی قوی است که ستون فقرات آن موشک های «پاتریوت» است که می تواند با هر گونه موشک مدرن بالستیک مقابله کند همانطور که همتای سعودی آن در گذشته کرد ولی خود همین شلیک موشک ها به پایتخت امن امارات تحول خطرناک است و سردرد مزمنی برای اماراتی به وجود می آورد.

علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن دلیل بحران را به شکل درست و مستند تشخیص داد زمانی که گفت جنگ، جنگ میان یمن و عربستان است و این مساله را مورد اشاره قرار داد که ضرورت دارد دو طرف یمنی و عربستان برای رسیدن به راه حل ها به دور از دولت به اصطلاح «قانونی» یمن که مقرهای آن ریاض و عدن هستند، مذاکره کنند ولیکن این مذاکرات سخت از گذشته شده است زیرا آمریکا با قدرت وارد خط شد و تصمیم گرفت که حضور و عملیات نظامی اش را گسترش دهد و عربستان نیز نمی خواهد که مذاکره کند و تا زمانی که انصار الله و موشک هایش برای عربستانی ها خطر به شمار رفته و شهرهای جنوبی و امنیت و ثبات آنها را تهدید می کنند وارد مذاکره نمی شود.

«حزب الله» یمن در شمال یمن تقویت و مستحکم تر می شود و روز به روز قوی تر می شود و شبکه ای از ائتلاف های قوی داخل و خارج از یمن ایجاد کرده و دارای بازوی رسانه ای قوی است که در شبکه «الجزیره» تجسد پیدا می کند که سینه صفحه های تلویزیونی اش را به روی آن باز می کند.به همین دلیل مساله قطعی این است که جنگ ادامه پیدا می کند همانطور که شاهزاده محمد بن سلمان گفت و بیش از آن که طول بکشد به باور ما در این روزنامه یعنی «رأی الیوم» در هفته ها و ماه های آینده وارد مراحل مختلفی پر از سورپرایزها و برخوردها نیز می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی تحولات خاورمیانه
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.