ایالت کاتالونیای اسپانیا با رای پارلمان این ایالت از اسپانیا اعلام استقلال کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، پارلمان  «کاتالونیا» با اکثریت قاطع رای به استقلال این ایالت از اسپانیا داد.

در پی اعلام استقلال کاتالونیا از اسپانیا مردم در ایالت جشن و پایکوبی را آغاز کردند.

پارلمان ایالت خود مختار کاتالونیا، اعلامیه جدایی این منطقه از اسپانیا را که پیش از این از سوی هواداران استقلال به مجلس محلی کاتالونیا ارائه شده بود را تصویب و با 70 رای مثبت، 10 رای منفی و 2 ممتنع به جدایی از اسپانیا رای داد.

مخالفان این اقدام در مجلس کاتالونیا پیش از رای گیری پارلمان را ترک کردند و این رای گیری بدون حضور مخالفان صورت گرفت.

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا هم امروز از مجلس سنای کشورش خواسته است تا از طرح برکناری دولت محلی کاتالونیا و اداره مستقیم این منطقه توسط دولت مرکزی حمایت کند.

«کارلس پوجدمون» رئیس منطقه خودمختار کاتالونیا در شرق اسپانیا دیروز به دلیل فشار احزاب سیاسی حامی استقلال و سازمان‌های مردم نهاد از تصمیم برگزاری انتخابات زودهنگام منصرف شد.

پوجدمون که قصد داشت پیش از رای گیری در چارچوب اعمال ماده 155 قانون اساسی اسپانیا مبنی بر تعلیق دولت کاتالونیا و برگزاری انتخابات زودهنگام حداکثر ظرف 6 ماه انتخابات برگزار کند، نتوانست طرفداران استقلال را قانع کند.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل عادلانه نبودن ماده 155 با اجرای آن مخالف است، حزب مردم، به عنوان حزب حاکم را به نفع بردن از وضعیت موجود در کاتالونیا متهم کرد.

دولت کاتالونیا همچنین با ارسال نامه‌ای به سنای اسپانیا اعلام کرد که ماده مذکور وضعیت موجود در کاتالونیا را دشوارتر خواهد کرد و خودمختاری سیاسی آن را کاملا سلب خواهد کرد.

پیش از این دولت اسپانیا حکومت منطقه خودمختار کاتالونیا را منحل کرده و تصمیم به برگزاری انتخابات عمومی حداکثر ظرف شش ماه آینده را گرفته بود، این تصمیم برای رای گیری به مجلس سنای این کشور فرستاده شده بود. 

کارلس پوجدمون، رییس منطقه خودمختار کاتالونیا در شرق اسپانیا طی سخنانی در پارلمان محلی کاتالونیا که برای اولین بار پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال در تاریخ 1 اکتبر ماه برگزار شد، با بیان اینکه مسئولیتی که مردم به او محول کرده اند را بر عهده می گیرد، اعلام کرده بود: «اگرچه کاتالونیا حق استقلال را بر اساس نتایج همه پرسی 1 اکتبر به دست آورد، برای گشایش راه مذاکره با دولت اسپانیا اعلام استقلال را به تعویق می اندازم و از این دولت می خواهم میانجیگری بین‌المللی را بپذیرد».

نخست وزیر اسپانیا در واکنش به این اقدام با دعوت به آرامش اعلام کرد که به زودی حاکمیت قانون به ایالت کاتالونیا باز می گردد.

مجلس سنای اسپانیا نیز حاکمیت مستقیم بر ایالت کاتالونیا را به تصویب رساند.

دادگاه عالی قانون اساسی اسپانیا نیز 3 روز به کاتالونیا مهلت داد تا استقلال این منطقه را به تعلیق در بیاورد.

دادستان کل اسپانیا نیز اعلام کرد که رئیس منطقه کاتالونیا را به اتهام تمرد تحت تعقیب قرار می دهد.

در تحولی دیگر،روسیا الیوم گزارش داد که وزارت کشور ایالت کاتالونیای اسپانیا به محاصره نیروهای پلیس اسپانیا در آمد.

این شبکه تلویزیونی تأکید کرد که ده ها خودروی پلیس اسپانیا وزارت کشور ایالت کاتالونیا را به محاصره در آوردند.

 

 

واکنش های بین المللی

«دونالد تاسک» رئیس شورای اتحادیه اروپا در واکنش به اعلام استقلال منطقه خودمختار کاتالونیا گفت:«برای اتحادیه اروپا هیچ چیز تغییر نیافته است. اسپانیا تنها مخاطب ماست».

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اعلام استقلال کاتالونیا اعلام کرد که این ایالت بخش جدایی ناپذیر اسپانیاست.

وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که واشنگتن از اقدامات قانونی دولت اسپانیا برای حفظ وحدت کشور حمایت می کند.

برخی مسئولان پیمان ناتو اعلام کردند که مساله کاتالونیا مساله ای داخلی است و خود اسپانیا باید آن را حل کند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز حمایت کامل خود از دولت اسپانیا را اعلام کرد.

فرانسه همچنین تأکید کرد که هیچ گونه گفت و گویی با کاتالونیا انجام نمی دهد.

در اقدامی جالب توجه «کان تانیا» معاون وزیر خارجه آبخازیا اعلام کرد که کشورش آماده بررسی مساله به رسمیت شناختن استقلال جمهوری کاتالونیای اسپانیا در صورت ارائه چنین درخواستی است.

تانیا افزود که طرف آبخازی به تقویت روابط با مسئولان سیاسی،رهبران این منطقه و ملت کاتالان به شکل کلی اهتمام دارد.

این دیپلمات آبخازی در پاسخ به پرسش خبرگزاری اسپوتنیک درباره آمادگی آبخازیا برای به رسمیت شناختن استقلال کاتالونیا گفت که ما آماده بررسی به رسمیت شناختن کاتالونیا به عنوان کشور مستقل هستیم اگر دولت کاتالونیا درخواست رسمی از آبخازیا در این زمینه ارائه کند و همه فرایند تشکیل جمهوری مستقل به پایان برسد.

این مسئول در ادامه تأکید کرد که وزارت خارجه آبخازیا از سال 2014 یک نماینده رسمی در کاتالونیا دارد.

دفتر نخست وزیر انگلیس نیز اعلام کرد که لندن نه اکنون و نه در آینده استقلال کاتالونیا را به رسمیت نمی شناسد.

آلمان نیز با اعلام استقلال ایالت کاتالونیا مخالفت خود را اعلام کرد.

«آنتونیو تایانی» رئیس پارلمان اروپا اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا استقلال یکجانبه کاتالونیا را به رسمیت نمی شناسند.

آنتونیو تایانی، رئیس پارلمان اروپا طی اطلاعیه‌ای اعلام استقلال یکجانبه در کاتالونیا را به منزله نقض حاکمیت قانون، قانون اساسی اسپانیا و وضعیت خودمختاری کاتالونیا دانست و اعلام کرد: هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا استقلال یکجانبه کاتالونیا را به رسمیت نمی شناسند.

وی در ادامه تصریح کرد: اکنون به تامین حاکمیت قانون بیشتر از همیشه نیاز داریم که این هم با تضمین حقوق و آزادی تمام کاتالان‌ها از طریق مذاکرات امکان پذیر خواهد شد.

 سازمان ملل نیز مقامات دولت اسپانیا و منطقه خودمختار کاتالونیا را به همکاری با یکدیگر جهت پیدا کردن راه حل سیاسی و حقوقی در چارچوب قانون اساسی اسپانیا فراخواند.

«فرهان حق» سخنگوی سازمان ملل متحد طی سخنانی در نشست خبری امروز خود در مقر این سازمان در نیویورک، ضمن ارزیابی اعلام استقلال یکجانبه کاتالونیا، هر دو طرف را به همکاری با یکدیگر جهت پیدا کردن راه حل سیاسی و حقوقی در چارچوب قانون اساسی اسپانیا دعوت کرد.

بنابر این گزارش، تلاش کاتالونیا برای اعلام استقلال به سال 1934 بر می گردد در آن زمان «لوئیس کومپانیس» رهبر این ایالت  برپایی «جمهوری کاتالونیا» را در چارچوب «جمهوری فدرال اسپانیا» اعلام کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.