ریاست جمهوری افغانستان و سفارت آمریکا در کابل دو عکس متفاوت از دیدار وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهور افغانستان منتشر کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در نگاه اول این دو عکس رسمی هر دو دقیقا آن چیزی را که دولت های آمریکا و افغانستان ادعا می کنند نشان می دهد: دیدار سازنده و پربار «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا با «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان.

اما نیویورک تایمز با بررسی دقیق تر به نکته ای پی برده است: ریاست جمهوری افغانستان و سفارت آمریکا در کابل دو عکس متفاوت از دیدار غنی و تیلرسون منتشر کردند. بنابراین به نظر می رسد یکی از عکس ها با فتوشاپ تغییر کرده باشد.

هر دو عکس تیلرسون و غنی را در حالی که روبروی هم نشسته اند، نشان می دهد. غنی و تیلرسون هر دو در انتهای اتاق نشستند، دو تلویزیون بزرگ پشت سر آنان قرار دارد. یک میز قهوه بین آنها قرار دارد، دو فنجان و بطری آب نیز روی میز قرار دارد. مقامات همراه آنان نیز روبروی یکدیگر نشسته ‌اند.

با این حال در تصویری که افغانستان منتشر کرده، ساعت دیجیتالی نظامی گونه و زنگ هشدار آتش سوزی که بالای سر این دو مقام است، دیده نمی شود. و در عکس افغان ها، رنگ اتاق تغییر کرده است.

این در حالی است که سیم برق ساعت و زنگ هشدار آتش‌ سوزی کاملا در عکس فتوشاپ شده از بین نرفته و روی دیوار محو شده است.

اکنون این سوال مطرح می شود که این کار چرا انجام شده است؟

این تغییر در عکس ظاهرا به این دلیل بوده تا محل واقعی دیدار معلوم نباشد، اما تفاوت ‌ها در عکس‌ های منتشر شده حقیقت را فاش می ‌کند.

برخی از منتقدان می ‌گویند که این دیدار در پایگاه نظامی آمریکا در «بگرام» صورت گرفته و رفتن غنی به این پایگاه نظامی منزلت افغان ‌ها را پایین آورده است.

بنابراین مشکل اینجاست که دیدار در شهر «کابل» برگزار نشد بلکه در اتاق بدون پنجره ‌ای در پایگاه هوایی بگرام برگزار شده؛ پایگاه نظامی ارتش آمریکا که با خودرو حدود 90 دقیقه راه است.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان درباره اینکه چرا عکس‌ ها متفاوت است تا کنون توضیحی نداده است. هیئت همراه تیلرسون نیز که پس از این دیدار به عراق رفت در این باره اظهارنظری نکرده است.

در سال 2014 نیز «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا به افغانستان سفر کرده بود و از «حامد کرزای» رئیس جمهور وقت افغانستان خواسته بود تا با وی در پایگاه هوایی بگرام دیدار کند، اما کرزای این درخواست را رد کرده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.