تعداد مسلمانان روهینگیا که از خشونت های ارتش میانمار و بوداییان افراطی گریخته و به بنگلادش پناه برده‌اند به بیش از 500 هزار نفر رسیده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، شورای امنیت سازمان ملل برای رایزنی درباره اوضاع مسلمانان میانمار نشست برگزار کرد.

 شورای امنیت سازمان ملل در نشست دیشب خود درباره حوادث میانمار از دولت این کشور خواست عملیات نظامی خود علیه مسلمانان ایالت آراکان را متوقف کند.

شورای امنیت همچنین هشدار داده است که ادامه پاک سازی قومی باعث ناامنی در منطقه خواهد شد.

کشورهای عضو در این نشست تاکید کردند که مسئولیت حمایت از غیرنظامیان بر عهده دولت میانمار است و این دولت باید بازگشت آواراگان به مناطق خود را تضمین کند.

«فرانسوا دیلاتر» نماینده فرانسه در سازمان ملل طی سخنانی گفت:«نمی توانیم در قبال پاک سازی نژادی علیه مسلمانان روهینگیا ساکت باشیم. فرانسه ریاست دوره ای شورای امنیت را از ماه اکتبر بر عهده داشت. کوفی عنان دبیرکل اسبق سازمان ملل را دعوت خواهیم کرد تا گزارش خود در مورد وضعیت اهالی آراکان را ارائه کند».

پیش از این، سازمان عفو بین الملل شورای امنیت سازمان ملل متحد را به صدور قطعنامه‌ای جامع برای تحریم فروش سلاح به دولت میانمار و اعمال نفوذ برای توقف حوادث خشونت بار علیه مسلمانان آراکانی فراخواند.

سازمان عفو جهانی با انتشار بیانیه ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را به صدور قطعنامه ای جامع برای تحریم فروش سلاح به دولت این کشور فراخواند.

در این بیانیه آمده است: این شورا باید به منظور توقف حملات به مسلمانان آراکانی برای صدور این قطعنامه هر چه در توان دارد به کار گیرد.

«تیرانا حسن» مدیر بخش واکنش به بحران سازمان عفو بین‌الملل نیز در ارزیابی بیانیه مذکور گفت: ارتش میانمار با کوچ اجباری و کشتار مسلمانان آراکانی مرتکب جنایت بشری در ابعاد پاکسازی قومیتی شده است.

وی افزود: در نشست شورای امنیت باید پرسیده شود می خواهند در کدام طرف تاریخ قرار بگیرند و باید برای پایان دادن به این کابوس هرکاری می توانند انجام دهند. قدرت هایی وجود دارند که بتوانند برای توقف خشونت در میانمار اعمال فشار کنند. 

حسن تصریح کرد: باید فروش هرگونه سلاح، توپخانه و تجهیزات مربوط به آن به میانمار فورا متوقف شود. این تحریم باید جامع بوده و شامل تامین سلاح به صورت مستقیم و غیرمستقیم، آموزش نظامی و سایر کمک های در این زمینه باشد.

وی در ادامه تأکید کرد: این شورا باید حوادث خشونت بار در آراکان را محکوم و خشونت را متوقف کرده و همچنین با انتشار بیانیه رسانه ای شرایط را برای رساندن فوری و آزادانه کمک های بشردوستانه فراهم کند.

 ارتش میانمار از تاریخ 25 آگوست تاکنون به بهانه «مبارزه با شبه نظامیان مسلح» منطقه آراکان را هدف حمله قرار دادهداست. در این حملات هزاران غیرنظامی جان باخته و حدود 200 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شده است.

رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل در امور آوارگان و پناهجویان نیز  شمار آوارگان مسلمانان میانماری از 25 اوت تاکنون را بیش از 480 هزار نفر اعلام کرده است.

در همین حال، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که دولت میانمار سفر روز گذشته مقامات این سازمان به ایالت «آراکان» را لغو کرده است.

فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست خبری روزانه خود با تاکید بر تلاش بلند مدت این سازمان برای اخذ مجوز سفر به ایالت آراکان از سوی مقامات کشور میانمار اعلام کرد: مقامات میانمار به دلیل «شرایط بد جوی» بازدید مقامات سازمان ملل از آراکان که از آغاز بحران راندن اجباری مسلمانان «روهینگیا» سعی برای کسب مجوز سفر به این منطقه را داشته‌ایم را لغو کردند.

وی افزود: دلیل لغو بازدید روز گذشته مقامات سازمان ملل از آراکان را باید دولت میانمار اعلام کند. همچنین زمان تحقق این سفر نیز به تصمیم مقامات میانمار بستگی دارد.

حق تصریح کرد: تعداد مسلمانان روهینگیا که از خشونت های ارتش میانمار و بوداییان افراطی گریخته و به بنگلادش پناه برده‌اند به بیش از 500 هزار نفر رسیده است و در واقع بزرگترین کوچ اجباری در منطقه طی سال های اخیر اتفاق می افتد.

در تحولی دیگر، دبیر کل اتحادیه آراکان روهینگیا از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست برای جلوگیری از کشتار مجدد مسلمانان در میانمار به آراکان برود و از آنها محافظت کند.

«واکار آدین»، دبیر کل اتحادیه آراکان روهینگیا در گفتگو با خبرنگار آناتولی با اشاره به اینکه بهترین راه برای توقف کشتار مسلمانان آراکان توسط ارتش میانمار و بودایی‌های افراطی، قطعنامه‌های شورای امنیت ملل است، اظهار داشت: «شورای امنیت نیز باید به آراکان برود و از مسلمانان آنجا محافظت کند. در غیر این صورت حتی اگر مسلمانان آراکان به سرزمین‌های خود برگردند پس از مدتی دوباره قتل‌عام خواهند شد».

آدین با بیان این که حملات ارتش میانمار و بودائیان افراطی به روستاهای آراکان ادامه دارد، گفت: «پلیس با تیر هوایی انسان‌ها را می‌ترساند و از روستاها فراری می‌دهد. پس از آن بودائیان افراطی می‌آیند و روستا را به آتش می‌کشند. به همین علت هنوز هم عده زیادی از مسلمانان آراکان در تلاش برای فرار به بنگلادش هستند».

وی با خاطر نشان ساختن اظهارات مقامات میانمار در خصوص پایبندی به توصیه‌های شورای مشورتی آراکان به ریاست کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل گفت: «شورای مشورتی آراکان توصیه‌های مهمی از جمله اعطای شهروندی و همچنین حق آموزش برای مسلمانان کرده است».

18سازمان بشردوستانه بین المللی از حکومت میانمار خواستند تا اجازه دهد مسلمانان آراکانی به کمک های انسانی دسترسی پیدا کنند.

این سازمان های  سازمان بشردوستانه بین المللی که  بنیاد نجات کودکان و سازمان مبارزه با فقر «آکسفام»  از جمله آنها هستند با صدور بیانیه ای مشترک از دولت میانمار درخواست کردند تا اجازه دهد مسلمانان آراکان که به دلیل حملات ارتش و بوداییان افراطی در وضعیت بحرانی به سر می برند، به کمک های انسانی دسترسی پیدا کنند.

این بیانیه با اشاره به اینکه «از آغاز حملات علیه مسلمانان آراکانی از 25 آگوست به این سو تقریبا هیچ نوعی کمکی به غیرنظامیان در این منطقه نرسیده است»، تصریح کرده که حکومت و مسئولان میانمار را به فراهم آوردن امکان ارسال کمک های فوری به نیازمندان در آراکان که قبل از شروع بحران اخیر نیز مشکلاتی چون کمبود غذا و دارو داشتند را فراهم کند.

در بیانیه فوق همچنین آمده است: وضعیت افراد بی دفاع و در راس آن زنان باردار، کودکان و معلولان متاثر از وضعیت اخیر در آراکان نگران کننده است.

از سوی دیگر، «جول میلمان» سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) در یک نشست خبری در دفتر سازمان ملل در ژنو با اشاره به اینکه شمار پناهجویان میانماری در بنگلادش به 518 هزار تن رسیده اظهار داشت: قایق گروهی از مسلمانان آراکانی ها که قصد داشتند از طریق آن به بنگلادش برسند در خلیج بنگال غرق شد.

وی در این کنفرانس خبری همچنین تصریح کرد:«دیروز جسد 15 نفر از آنان پیدا شده بود از دیشب تاکنون نیز جسد هشت دیگر پیدا شده است. 17 نفر نیز جان سالم به در برده اند اما هنوز از سرنوشت 40 تن خبری در دست نیست.پیدا شدن 23 جسد و مفقود شدن 40 تن بسیار نگران کننده است. این قایق به دلیل حمل بیش از ظرفیت دچار حادثه شده است. جستجوها برای یافتن دیگر سرنشینان آن هنوز ادامه دارد».

کریستف بولیراک، سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز اظهار داشت:حدود 300 هزار نفر از پناهجویان آراکانی در بنگلادش را کودکان تشکیل می دهند. یونیسف در حال کمک رسانی به این مردم است. نسبت به کمبود آب سالم که سبب بیماری های همه گیر می شود نگرانیم».

شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرد که ماموریت هیأت حقیقت یاب در میانمار را شش ماه و تا ماه سپتامبر 2018 آینده تمدید کرد.

درخواست برای تمدید توسط رئیس هیأت سازمان ملل ارائه شده بود.

خبرگزاری رویترز در این زمینه نوشت:این درخواست با اعتراض میانمار، چین و فیلیپین رو به رو شد.

«هاو خان سوم» نماینده میانمار در شورای حقوق بشر گفت که هیأت کارایی ندارد و با اوضاع در واقعیت همخوانی ندارد و در ایجاد راه حل برای مسائل آراکان (در اشاره به خشونت ها در این ایالت)سهم ندارد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه ای که استونی به نیابت از اتحادیه اروپا ارائه شده بود را بدون رأی گیری تصویب کرد.

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.