نخستین سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تحلیل های متعدد و اکثرا انتقادی از سوی رسانه های خارجی مواجه شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در تحلیل سخنرانی رئیس جمهور آمریکا نوشت: ما در مسیر جنگ سرد جدید و حتی بدتری با ایران قرار داریم، یک رویارویی نظامی. کسی نیست که جلوی ترامپ را بگیرد؟

این آخرین اخطار در تلاش های ناامید کننده ترامپ برای از بین بردن توافق هسته ای با ایران است: با تمرکز بر سیاست های غیر هسته ای تهران و طرح ادعاهای دروغین در مورد ناهماهنگی توافق ایران، ترامپ این گونه استدلال می کند که حفظ توافق بین المللی دیگر نمی تواند توجیه شود از آنجا که این مسئله به تمامی نگرانی های آمریکا در رابطه با ایران پاسخ نمی دهد.

مشکل این است که هیچ توافقی وجود ندارد که بتواند به تمامی تنش ها میان آمریکا و ایران پایان دهد مگر اینکه ترامپ مایل به حضور در دیپلماسی گسترده با ایران باشد. تاکنون ترامپ برای مذاکره با ایران هیچ اشتیاقی نشان نداده است. و با توجه به نحوه ای که او خود را در صحنه جهانی نشان داده است، شک و تردید زیادی وجود دارد که آیا دولت او توانایی و صلاحیت این را دارد که به شکل دیپلماتیک با ایران روبه رو شود یا خیر.

ترامپ با چنین تلاش هایی به جای اینکه به توافق جدیدی با ایران دست یابد، در حال سرد کردن توافق هسته ای و حرکت به سوی جنگ سرد آمریکا و ایران است.

تنها رژیم هایی که از این رویکرد ترامپ در قبال ایران در صحنه جهانی استقبال خواهند کرد، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواهند بود.

اکنون تمامی چشم ها به اروپا دوخته شده است. یک رهبری قوی اروپایی می تواند در ممانعت از تلاش های ترامپ برای بی ثبات کردن خاورمیانه و لغو برجام موفق ظاهر شود. رهبران اروپایی بار دیگر خود را پایبند به این توافق اعلام کرده اند.

رئیس‌ جمهور فرانسه بر خلاف همتای آمریکایی اش برجام را توافقی «مطمئن و مستحکم» خواند و تاکید نمود که رد برجام اقدامی «غیرمسئولانه» و «اشتباه بزرگی» خواهد بود.

او در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که حاضر است، میان ایران و آمریکا برای رسیدن به صلح در سوریه میانجی ‌گری کند.

انگلیس که متحد کلیدی واشنگتن در حمله به عراق بود هم نیز امروز بارها بر پایبندی ‌اش به برجام تاکید کرده است. همین وضعیت برای فرانسه و آلمان و روسیه و چین نیز وجود دارد. آنها نیز در برابر هرگونه تشبیهی میان ایران و کره شمالی مقاومت می ‌کنند. در خصوص به چالش کشیدن توافق هسته ‌ای 2015 با تهران، آمریکا تنهاست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.