بی طرفی از نظر مسئولان عربستان که نظریه رئیس جمهور اسبق آمریکا را در پیش گرفتند ممنوع است؛ نظریه ای که می گوید فقط یک گزینه وجود دارد «یا با ما یا علیه ما».

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، « عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به آخرین تحولات در عربستان سعودی پرداخت و نوشت: بازداشت «سلمان فهد العوده» مبلغ دینی عربستانی و همکارش«عوض القرنی» غیرمنتظره نبود بلکه قابل پیش بینی بود آن هم در سایه قطب بندی سیاسی و قبیله ای که منطقه خلیج فارس در آن به سر می برد و نیز در سایه اصرار حکومت عربستان به رهبری شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد و حاکم کنونی کشور برای استفاده از مشت آهنین برای تثبیت حکومتش و خنثی کردن هر گونه مخالفتی چه در میان کسانی که علمای بیداری نامیده می شود چه در میان اعضای خاندان حاکم.

پر واضح است که رهبران عربستان سعودی همان رویکرد دیکتاتور مآبانه ای را در پیش گرفتند که برخی از نظام های عربی را به این رویکرد متهم کرده و میلیاردها دلار به منظور ناآرام کردن کشورهای شان و براندازی این نظام ها هزینه کردند.

جالب این جاست که طرف های متخاصم در بحران روز افزون کنونی خلیج فارس  پیش از این سیاست مشترکی را در یمن، سوریه ، لیبی و عراقی در پیش گرفتند و در امور داخلی این کشورها با پول و سلاح دخالت کردند و اکنون همین رویکرد را علیه یکدیگر به کار می برند و هر کسی حمله های رسانه ای دو جانبه و حمایت از مخالفان در کشورهای متخاصم را دنبال کرده باشد دلیل قاطعی برای این مساله پیدا می کند.

دیدگاه ها درباه دلایل واقعی بازداشت این دو شیخ دینی متناقض است لیکن بر سر یک مساله توافق دارند و آن اینکه این دو شیخ موضعی نزدیک به «بی طرفی» در بحران خلیج فارس اتخاذ کردند و از حکومت کشورشان در اختلافاتش با کشور قطر جانبداری نکردند. بی طرفی از نظر مسئولان عربستان که نظریه رئیس جمهور اسبق آمریکا را  در پیش گرفتند ممنوع است؛ نظریه ای که می گوید فقط یک گزینه وجود دارد «یا با ما یا علیه ما».

افراد نزدیک به شیخ سلمان العوده و برخی از فعالان توییتری احتمال دادند که توئیتی که شیخ در تویتر پس از تماس تلفنی امیر قطر با شاهزاده بن سلمان ولیعهد عربستان نوشت باعث شد که کاسه صبر نظام عربستان لبریز شده و دستگیرش کند.

تماس تلفنی که شیخ« تمیم بن حمد» امیر قطر با شاهزاده محمد بن سلمان برقرار کرد گمان می رفت که منجر به پیشرفت بزرگی شده و به ایجاد راه حلی بحران خلیج فارس همزمان با نزدیک شدن به تکمیل صد روز خود کمک کند؛ امری که شیخ العوده را تشویق کرد که از آن استقبال کرده و خوشحالی خود را برای تکمیل آن نشان دهد. وی این کار را با توئیتی در توییتر خود انجام داد.

از بد شانسی این دو شیخ یعنی العوده و القرنی و چه بسا شیوخ بی طرف دیگر که در صف بازداشت قرار دارند این است که گفت و گوی تلفنی که گمان می رفت در گشودن درهای گفت و گو به منظور مقدمه سازی برای حل اختلاف ها میان دو کشور برادر سهم داشته باشد، نتایج کاملا برعکسی در بر داشت، آن هم به دلیل نبرد شکست اراده ها میان دو طرف و به باور عربستانی ها مخالفت قطر با تسلیم شدن و صدور بیانیه ای که دارای تحریف زیادی در این مساله بود که به صراحت اعلام نکرد که امیر تمیم خودش کسی بود که با شاهزاده بن سلمان تماس گرفت بدون اشاره به هماهنگی با رئیس جمهور آمریکا.

فعالان توییتری عربستانی وابسته به حکومت کشورشان و آنهایی که توسط دستگاه های این حکومت هدایت می شوند حملات سختی به دو شیخ به ویژه شیخ العوده انجام دادند و بازداشتش را این گونه توجیه کردند که به دلیل عدم اظهار وابستگی و وفاداری مطلق اش به کشور و عدم ایستادن در اردوگاه عربستان در این بحران صورت گرفته است. همچنین توصیف های دیگری کردند که از ذکر آنها در این مکان اجتناب می کنیم.

بازداشت این دو شیخ و پیش از آنها بازداشت شاهزاده«عبدالعزیز بن فهد» به دلیل اتخاذ موضع مشابه در بحران خلیج فارس و انتقادات شدیدش از شیخ« محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی نزدیک ترین هم پیمان به شاهزاده به سلمان در جنگ یمن و علیه قطر، اقدامی است که دارای مقاصد مجازاتی سخت علیه هر کسی است که بخواهد ساز مخالف حکومت عربستان بزند یا حتی بخواهد بی طرف باشد و فرقی نمی کند جایگاه و مقامش در خاندان حاکم یا جامعه عربستان چه باشد.

این یک سیاست خطرناکی است که نتایجش تضمین شده نیست و چه بسا نتایج برعکسی بدهد که نخستین نتیجه آن بی ثباتی عربستان سعودی و متشنج کردن روابط حاکم و محکوم است و چیزی که رخ می دهد فقط آغاز اتفاقات خطرناک تری است اگر این بحران به سرعت محدود نشود.ما در این مساله هرگز تردیدی نداریم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.