بن سلمان در کمتر از سه سال شاهزاده وزیر دفاع شد و کشور را وارد جنگی پر هزینه در یمن کرد و برنامه اصلاحات به نام چشم انداز 2030 به راه انداخت و طی توطئه ای کلاسیک که در ساعت های پایانی شب برنامه ریزی شد،ولیعهد شد و برای محاصره قطر عجله کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: طرح اصلاحات دولت عربستان سعودی که سر و صدای زیادی در سال گذشته به راه انداخت به نظر می رسد که مانند طرح  یک«کودک بلندپرواز» باشد و گزارش هایی که هفته پیش منتشر شد، حکایت از آن دارد که در آن به گونه ای بازنگری می شود که «متمرکزتر » شود.

این خبرگزاری متخصص در امور اقتصادی نوشت: با توجه به برخی از مشکلاتی که  دولت عربستان تا کنون با آن رو به رو بود و نتوانست که عربستانی ها را برای اصلاحات قانع کند علاوه بر حجم کلان اصلاحات پیشنهادی، واکنش درست به این خبر«سرخوردگی» است.

هر کسی بازار نفت یا فروش پیشنهادی سهام شرکت نفتی عربستان«آرامکو» را زیر نظر گرفته است باید زمان آن را در نظر بگیرد.

بلومبرگ در ادامه نوشت: گمانه زنی ها می گوید که محمد بن سلمان  مردی که اصلاحات را هدایت می کند به زودی و پس از کناره گیری پدرش از قدرت پادشاه عربستان سعودی می شود.

بلومبرگ در ادامه نوشت: به این می گویند زندگی حاکم که مسیر آن به سرعت تغییر می کند. در کمتر از سه سال شاهزاده وزیر دفاع شد و کشور را وارد جنگی پر هزینه در یمن کرد و برنامه اصلاحات به نام چشم انداز 2030 به راه انداخت و طی توطئه ای کلاسیک که در ساعت های پایانی شب برنامه ریزی شد،ولیعهد شد و برای محاصره قطر عجله کرد.

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه نوشت:اکنون وی آماده است تا در صورت کناره گیری«سلمان بن عبدالعزیز» پدرش از قدرت تبدیل به پادشاه عربستان سعودی شود و این یک فقط شایعه می ماند.

بلومبرگ نوشت: کاخ سفید اعلام کرد که ملک سلمان اوایل سال آینده با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دیدار می کند.

این خبرگزاری به این مساله اشاره کرد که تغییری که در عمل در واشنگتن ظاهر شود بعید است که مشکلی به وجود بیاورد.

«هیلیما کروفت» مدیر جهانی اداره استراتژی های کالاها در موسسه«آر پی سی کاپیتال مارکیتس»گفت: بسیار دشوار است که در حجم سرمایه شخصی که محمد بن سلمان برای موفقیت چشم انداز سال 2030 سرمایه گذاری کرد، مبالغه کرد، ثروتهای سیاسی اش در نهایت امر بر نتایج اهداف کارهای اقتصادی بلندپروازنه اش بستگی دارد.فشار بر شاهزاده برای به دست آوردن نتایج، زمانی که خود را نزدیک به نشستن بر کرسی پادشاهی عربستان ببیند زیاد می شود. آن وقت وی نیاز به حمایت مردمی فوری و ساکت کردن صداهای مخالف داخل خاندان حاکم پیدا می کند.

بلومبرگ همچنین نوشت: «مساله اساسی این است: اگر مساله این است که محمد بن سلمان پادشاهی که برای اطلاحات در عربستان سعودی به نفوذ نیاز دارد، بنابر این باید پادشاهی بانفوذ ظاهر شود.  از سوی دیگر، کاهش برخی از عناصر بلندپروازانه از چشم انداز شاهزاده سعودی به لحاظ تاکتیکی مفید است. این کاهش به بن سلمان کمک می کند تا نقدها درباره اینکه متهورانه است را کاهش دهد.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: با وجود این، نیاز به برخی پیروزی ها و دستاوردهای سریع وجود دارد و نزدیک ترین آن فروش سهام شرکت آرامکوی عربستان است.

فروش بخشی از سهام شرکت غول پیکر نفتی ملی به ارزش ده ها میلیارد دلار و تامین سرمایه  صندوق سرمایه گذاری غول پیکر یکی از بارزترین طرح های شاهزاده بن سلمان است. علاوه بر آن که در مقایسه با کاهش حقوق های مردم یا فرصت های شغلی یا کمک ها به آنها از دردسر و جنجال کمتری برخوردار است.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: مساله همچنین به ارزیابی هایی درباره آرامکوی عربستان سعودی مرتبط است که بیشتر خیالی است تا واقعی یعنی 2 تریلیون دلاری که درباره آن سخن گفته شده است. اگر ولیعهد پادشاه شود، احساس فشار کمتری برای دریافت این رقم می کند لیکن همچنان دشوار می ماند که روی چیزی کمتر از آن حساب کند. با وجود این، شاهزاده سعودی ممکن است که تلاش کند که قیمت های نفت را پیش از فروش سهام آرامکو تقویت کند.

به بارو بلومبرگ کاهش تولید نفت مورد توافق با روسیه و دیگر کشورهای صادر کننده نفت نتایج برعکسی بر عربستان سعودی در طولانی مدت خواهد داشت.

بلومبرگ در پایان نوشت: اگر عربستان سعودی در آستانه مشاهده پادشاه جدید است بنابر این فروش سهام شرکت آرامکو در بازار نفت به نظر نزدیک است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.