مواضع فرانسه در قبال سوریه دچار سردرگمی هایی شده و مقامات این کشور درباره رئیس جمهور این کشور به تناقض گویی پرداخته اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد وزیر خارجه فرانسه در اظهارنظری مغایر با سخنان اخیر رئیس‌ جمهور این کشور در مورد آینده سوریه اعلام کرده است که گذار سیاسی در این کشور با باقی ماندن «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور در قدرت امکان ‌پذیر نیست.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه گفت که برقراری صلح در سوریه با حضور بشار اسد ممکن نیست. وی اعلام کرد که اسد نمی ‌تواند بخشی از راه حل سوریه باشد.

وی در مصاحبه با رادیوی فرانسوی «آر تی ال» گفت: «نمی ‌توان با بشار اسد به صلح دست یافت.»

این اظهارات چرخشی دیگر در مواضع فرانسه در قبال سوریه است.

سخنان لودریان در حالی بیان می ‌شود که پیش از این «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفته بود که از دید او «جانشین مشروعی برای اسد وجود ندارد.» اظهار نظری که در آن زمان موجب ناخشنودی مخالفان دولت سوریه شده بود؛ به ویژه به این دلیل که از سال ۲۰۱۱ و آغاز بحران سوریه، فرانسه همواره در صف نخست حامیان مخالفان بود.

ماکرون همچنین افزوده بود که اولویت اصلی برای فرانسه مقابله با داعش است.

وزیر خارجه فرانسه پیشتر در دولت پیشین فرانسه عهده‌ دار وزارت دفاع بود و به نظر می ‌رسد سخنان اخیر در ادامه سیاست دولت قبلی این کشور باشد. «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور پیشین فرانسه از همان آغاز بحران سوریه بارها تاکید کرده بود که اسد جایی در آینده سیاسی این کشور ندارد و منتقدان دولت اولاند همواره او را به دلیل اتخاذ سیاست سختگیرانه در قبال آینده بشار اسد سرزنش می‌ کردند. با این وجود اظهار نظر لودریان تفاوت اساسی با مواضع قبلی رئیس جمهور فرانسه دارد. ماکرون بارها تاکید کرده بود که خروج اسد از قدرت شرط مذاکره با سوریه نیست.

سیاست خارجی دولت فرانسه بر مبنای نقش آفرینی بیشتر در پرونده سوریه برنامه ریزی شده و به همین دلیل رئیس جمهور این کشور خواستار گفتگو با روسیه به عنوان متحد اصلی دمشق برای حل بحران سوریه است. بنابراین موضع گیری وزیر خارجه فرانسه در مورد لزوم کنار رفتن اسد، این کشور را در تقابل با روسیه و ایران قرار می ‌دهد که هر دو ضمن حمایت از بشار اسد، تأکید می ‌کنند که تنها مردم سوریه باید در مورد آینده خود تصمیم‌ گیری کنند.

در ابتدای تابستان سال جاری، پاریس برای تشکیل یک «گروه تماس» با حضور تمام طرف‌ های مناقشه در سوریه اعلام آمادگی کرد. با این وجود فرانسه نتوانسته بود فهرست مورد قبول «همه طرف‌ ها» را تهیه کند.

در همین رابطه یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت که حضور ایران در این مذاکرات ضروری است. وی با بیان اینکه تشکیل چنین نشستی بدون حضور ایران بی ‌فایده است، گفت: «نشست درباره سوریه بدون ایران مانند این است که به سینما برویم.» اما در عین حال تاکید کرد که حضور ایران، خشم آمریکا را برمی ‌انگیزد.

دیپلمات‌ ها می ‌گویند که دولت «دونالد ترامپ» همچنان سرگرم بررسی چشم ‌انداز کلی گذار سیاسی در سوریه است و تمرکز اولیه‌ اش در سوریه، شکست داعش و مقابله با ایران است.

در محافل دیپلماتیک فرانسه گفته می ‌شود که «گروه تماس» بر حول محور اعضای دائم شورای امنیت و با همکاری قدرت‌ های منطقه ‌ای و در شکل ‌های مختلف تشکیل خواهد شد. فرانسه خواستار آن است که پیش از هر چیز پنج عضو دائم شورای امنیت در مورد نحوه عملی کردن آن توافق کنند.

از سال ۲۰۱۱ تا کنون بارها نشست‌ های مختلفی برای حل بحران سوریه تشکیل شده و حتی در سال ۲۰۱۵ گروه بین ‌المللی حمایت از سوریه با حضور ایران تشکیل شد، اما هیچ یک از آنها به راه حلی برای پایان دادن به بحران سوریه منتهی نشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.