بحران ونزوئلا، با برگزاری انتخابات مجلس موسسان وارد مرحله تازه‌ ای شده است و از سوی دیگر، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده که واشنگتن اقدام احتمالی نظامی علیه کاراکاس را مردود نمی ‌داند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دولت ترامپ پس از انتخابات مجلس موسسان برای تغییر قانون اساسی ونزوئلا که اخیرا برگزار شد، تحریم ‌هایی را علیه کاراکاس اعمال کرده و این کشور را تهدید به اقدام نظامی کرده است. این دخالت ها، بحران ونزوئلا را وارد فاز جدیدی کرده است.

 

گزینه های نظامی روی میز پنتاگون

آسوشیتدپرس گزارش داد پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام کرده است که آمریکا در خصوص استفاده از گزینه‌ های نظامی علیه ونزوئلا در آمادگی کامل به سر می ‌برد، اما تاکنون تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.

پنتاگون گفته است: رئیس جمهور از ما درباره برنامه‌ های جدید برای ونزوئلا درخواستی نکرده و ما از گزینه ‌های نظامی وی درباره این کشور حمایت می ‌کنیم.

یک روز پس از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که عملیات نظامی گزینه ‌ای برای ونزوئلا محسوب می ‌شود، پنتاگون اعلام کرد که فعلا برنامه ‌ای برای اقدام نظامی علیه ونزوئلا ندارد.

«راب منینگ» سخنگوی پنتاگون گفت:«ترامپ و وزارت دفاعش در ارتباط نزدیک هستند. وظیفه پنتاگون ارائه گزینه ‌های نظامی به رئیس جمهور است. در حال حاضر مساله گزینه نظامی علیه ونزوئلا مطرح نشده است. کاخ سفید با وجود اینکه ترامپ اخیرا تهدیدی با مضمون مداخله نظامی علیه کاراکاس مطرح کرد اما درخواستی برای بررسی گزینه‌ های مداخله نظامی نکرده است.»

وی افزود: «اگر از ما درخواست شود، ما می توانیم گزینه های نظامی را با نظارت رئیس جمهور ارائه کنیم.»

وی از پاسخ به سوالی درباره اینکه چه گزینه‌ های خاص نظامی درباره ونزوئلا مطرح است، امتناع کرد و افزود: من نمی ‌توانم در این باره به اظهار نظر بپردازم چون از پنتاگون برای ارائه این گزینه‌ های نظامی درخواستی نشده است.

ترامپ روز جمعه در جمع خبرنگاران در ایالت «نیوجرسی» گفت که گزینه‌ های نظامی برای ونزوئلا همچنان روی میز است.

وی «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا را به تلاش برای تحکیم قدرتش با تشکیل مجلس موسسان برای تغییر قانون اساسی در کشور متهم کرده است.

این در حالی است که بسیاری از نزدیکان ترامپ گزینه نظامی علیه ونزوئلا را رد کرده و از آن حمایت نمی ‌کنند.

اظهارات دونالد ترامپ خشم دولت نیکلاس مادورو و موجی از اعتراضات را در آمریکای لاتین موجب شد.

 

تظاهرات علیه ترامپ

روز دوشنبه هزاران نفر از مردم ونزوئلا با حضور در خیابان های شهر «کاراکاس» پایتخت این کشور و برگزاری تظاهرات ضد امپریالیستی به تهدید دونالد ترامپ مبنی بر احتمال حمله نظامی به این کشور اعتراض کردند.

این تظاهرات در یکی از میدان های مرکز شهر کاراکاس آغاز شد و تظاهرات کنندگان با گذشتن از خیابان ها در برابر کاخ ریاست جمهوری تجمع کردند.

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا نیز برای تظاهرات کنندگان سخنرانی کرد.

 

برگزاری رزمایش

رئیس جمهور ونزوئلا در جمع طرفداران خود گفت: «به ستاد مشترک نیروهای مسلح دستور داده ‌ام زمینه را برای برگزاری تمرین نظامی ملی فراهم کند.»

بعد از تهدید ترامپ، مادورو روز دوشنبه دستور تمرین نظامی سراسری در 26 و 27 اوت (چهارم و پنجم شهریور) را صادر کرد.

 

فراخوان حمایت بین المللی در برابر تهدید نظامی

رئیس جمهور آمریکا در عین حال خواستار حمایت بین المللی برای مقابله با تهدید نظامی ترامپ شده است.

او این درخواست را در مقابل سفرای اسپانیا، فرانسه، ژاپن، سوریه، ویتنام و گواتمالا که روز دوشنبه اعتبارنامه های خود را در کاخ ریاست جمهوری تقویم کردند، مطرح کرد.

او تهدید ترامپ را «جدی ترین تهدیدی دانست که ونزوئلا در 200 سال حیات خود به عنوان یک جمهوری دریافت کرده است.»

وی گفت: «تهدید به جنگ، و تهدید به خشونت تنها با گفت و گو، دیپلماسی، سیاست و اتحاد قابل رفع شدن است.»

یکی از تظاهرات کنندگان طرفدار دولت گفت: «ما با اظهارات دونالد ترامپ مخالف هستیم. ما خسته شده ایم و این دخالت های آمریکا در مسائل داخلی ما باید پایان یابد.»

تظاهرات کننده دیگری گفت: «اینجا ما برای تهیه مواد غذایی با مشکل روبرو هستیم. اما چیزی که در برخی کشورها می گویند درست نیست و اینطور نیست که ما از نبود مواد غذایی در حال مرگ باشیم. ما برای رساندن غذا به خانه ها تلاش می کنیم و کمیته محلی تهیه غذا برای تامین مواد غذایی همه مردم کار می کند.»

یک تظاهرات کننده دیگر گفت: «کشور ما آزاد، دموکراتیک و مشارکتی (مبتنی بر مشارکت مردمی) است و اجازه نمی دهیم کشور دیگری در مسائل و امور ما دخالت کند زیرا ما نیز در امور کشورهای دیگر مداخله نمی کنیم.»

مادورو همانند هوگو چاوز رئیس جمهور پیشین ونزوئلا معتقد است این کشور باید از طریق سوسیالیسم یکپارچه شود تا بتواند در برابر تهاجم آمریکا که با هدف غارت منابع نفتی صورت می گیرد مقاومت کند.

 

تور معاون رئیس‌ جمهور آمریکا به آمریکای لاتین

معاون رئیس‌ جمهور آمریکا که در اوج تنش ‌ها در ونزوئلا به آمریکای ‌لاتین سفر کرده با اعلام اینکه هنوز می ‌توان به راه‌ حل‌ های مسالمت ‌آمیز برای پایان بحران ونزوئلا امیدوار بود.

«مایک پنس» در عین حال از تحریم ‌های تازه علیه کاراکاس خبر داده است.

سفر دوره‌ ای مایک پنس به آمریکای‌ لاتین با دیدار او از کلمبیا آغاز شده است.

پنس در جریان این سفر با «خوان مانوئل سانتوس» رئیس‌ جمهور کلمبیا، دیدار کرده است. 

مایک پنس در این سفر به ‌طور مستقیم احتمال استفاده آمریکا از گزینه نظامی را رد نکرده است. با این حال تاکید کرده که دولت امریکا با بسیاری از کشورهای همجوار ونزوئلا، برای فشار آوردن بر مادورو و بازگشت این کشور به مسیری دموکراتیک، همکاری خواهد کرد.

کشورهای آمریکای‌ لاتین به اقدام نظامی احتمالی علیه ونزوئلا واکنش نشان داده و حتی سرسخت‌ ترین منتقدان کاراکاس از آن انتقاد کرده‌ اند.

 

تهدید به تصرف کاخ سفید

«نیکولاس مادورو گوررا» پسر رئیس جمهور ونزوئلا در اظهاراتی تهدید کرد: اگر آمریکا به اقدام نظامی علیه ونزوئلا متوسل شود، کاخ سفید تسخیر خواهد شد.

وی افزود: «اگر به وطن من بی حرمتی شود، تفنگ ها به نیویورک خواهد رسید. آقای ترامپ، ما خواهیم رسید و کاخ سفید را تصرف خواهیم کرد.»

آمریکا در کنار دیگر کشورهای قاره آمریکا از انتخابات مجلس موسسان و وقایع اخیر در ونزوئلا انتقاد کرده است. این انتخابات که از سوی مخالفان مادورو تحریم شده بود با هدف بازبینی قانون اساسی شکل گرفت.

مخالفان می ‌گویند این کار بخشی از اقدامات دولت برای سوق دادن کشور به سوی دیکتاتوری است، مادورو می ‌گوید تنها راه ایجاد صلح و آرامش در کشور است.

با وجود این تنش‌ ها و خشونت‌ ها در این کشور همچنان ادامه دارد و بیش از 120 نفر تاکنون جان خود را از دست داده ‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.