اخراج عناصر جبهه النصره از اراضی لبنان، اجرای توافقنامه با سرایا اهل الشام را تسهیل کرد به ویژه آن که النصره از عملی شدن توافق میان حزب الله و سرایا با درگیر شدن با سرایا در پی امضای توافقنامه میان این گروه و حزب الله مانع تراشی کرده بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری اسپوتنیک عربی در گزارشی نوشت: لبنان برگ جدیدی را در پرونده  منطقه «جرود عرسال» در مرزهای لبنان با سوریه با خروج افراد مسلح گروه موسوم به « سرایا اهل الشام» به همراه خانواده های شان به داخل اراضی سوریه در چارچوب توافق میان سرایا با حزب الله لبنان و سازمان امنیت عمومی لبنان، ورق می زند.

اجرای توافقنامه به دلایل لجستیک پس از تصمیم سرایا اهل الشام برای خروج از عرسال با ادوات نظامی و غیرنظامی و تصمیم طرف لبنانی برای خروج سرایا فقط با سلاح فردی به تأخیر افتاد تا آن که افراد مسلح با خواسته لبنانیها موافقت کردند و شب گذشته اتوبوس های سوری که از منطقه« فلیطه» آمده بودند در نقطه«وادی حمید» در جرود عرسال تجمع کردند تا افراد مسلح  و خانواده های آنها را که تعدادشان دو هزار و پانصد نفر است را با حمایت نیروهای امنیتی لبنان  و نیروهای حزب الله به منطقه«القلمون شرقی» در سوریه منتقل کنند.

عملیات  اخراج افراد مسلح سرایا اهل الشام ساعت ده به افق محلی بیروت آغاز شد و 395  نفر مسلح و خانواده های شان از اتوبوس های اختصاص یافته برای آنها استفاده کردند تا به منطقه «جرود فلیطه» در سوریه منتقل شوند و از آن جا به منطقه « الرحیبه» واقع در منطقه القلمون شرقی منتقل کند.

نکته قابل توجه این است که زخمی های گروه سرایا اهل الشام حاضر نشدند که به وسلیه آمبولانس های هلال احمر لبنان که برای آنها اختصاص یافته منتقل شوند و ترجیح دادند با اتوبوس ها منتقل شوند.

در مقابل هزار فرد مسلح حاضر نشدند که به مناطق سوریه بروند و به شهر عرسال لبنان بازگشتند همان جایی که ارتش لبنان بر عملیات ورود آنها به شهر پس از خلع سلاح شان و تن داد شان به عملیات بازرسی و تفتیش دقیق نظارت کرد.

از سوی دیگر، ارتش لبنان اقدام به از بین بردن اردوگاه های آوارگان کرد که عناصری از سریا اهل الشام در آن ها سنگر گرفته بودند و هدف ازاین کار نیز مطمئن شدن از خالی بودن شان از هر گونه بمبی که داخل شان کار گذاشته شده است. ارتش لبنان همچنین همه مکان هایی که السرایا در آنها بود را به طور کامل مورد تفتیش و بررسی قرار می دهد و هدف از این کار کنترل کامل آنهاست.

یک منبع امنیتی به خبرگزاری اسپوتنیک عربی گفت که توافقنامه به سرایا اهل الشام نزدیک به دو ماه پیش امضا شد لیکن عملی شدن اش به دلیل جنگ حزب الله با عناصر جبهه النصره در جرود عرسال که منجر به در هم کوبیدن جبهه النصره و اخراجش به طور کامل از اراضی لبنان شد ، به تأخیر افتاد.

اخراج عناصر جبهه النصره از اراضی لبنان، اجرای توافقنامه با سرایا اهل الشام را تسهیل کرد به ویژه آن که النصره از عملی شدن توافق میان حزب الله و سرایا با درگیر شدن با سرایا در پی امضای توافقنامه میان این گروه و حزب الله مانع تراشی کرده بود.

این منبع امنیتی افزود که پس از موفقیت مرحله دوم توافقنامه اکنون زمینه برای حل مشکل حضور داعش در مرزهای لبنان مهیا شده است و ارتش لبنان نیز مقدمات نظامی و لجستیکی را برای آغاز نبرد نهایی با داعش و بیرون راندن اش از اراضی لبنان به پایان رسانده است.

این منبع تصریح کرد: در مقابل، ارتش سویه در اراضی سوریه به شکل پیوسته مواضع و اهداف داعش را بمباران می کند و به شکل مستقیم صفوف این گروه تروریستی را مورد اصابت قرار می دهد. در نهایت نیز داعش اکنون دو گزینه پیش روی خود ندارد و گزینه سومی برایش وجود ندارد یا آن که از اراضی لبنان پس از فاش کردن سرنوشت نظامیان لبنانی ربوده شده توسط این گروه عقب نشینی کند یا آن که وارد جنگی از قبل شکست خورده با ارتش های لبنان و سوریه با هم شود.

این منبع امنیتی درباره امکان مشارکت حزب الله لبنان در نبرد پیش رو تأکید کرد که ارتش لبنان همزمان با طولانی شدن دوران درگیری هایش با گروه های مسلح در مرزهای لبنان و سوریه به اندازه کافی مهارت برای چگونگی رسیدگی و ورود به این نبرد پیدا کرده است علاوه بر اینکه اخیرا سلاح های منحصر به فردی را به دست آورد و نیروی هوایی را نیز وارد نبردهای اخیر با داعش کرده است. همچنین زره پوش ها و موشک هایی در اختیار دارد که این موشک ها با دقت بسیار بالا اهداف مشخص شده را مورد اصابت قرار می دهد.

به گفته این منبع امنیتی در نهایت مشارکت حزب الله در این نبرد غیرضروری است اگر چه حزب الله می تواند به ارتش در زمینه اطلاعاتی بیش از عرصه نظامی کمک کند به ویژه آن که می تواند درباره مکان حضور عناصر داعش، تعداد آنها و سلاح هایی که در اختیار دارند و نیز راه هایی که می تواند به نقاط این گروه منتهی شود به ارتش اطلاعات بدهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.